۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۲۳۹۲۵
امام جمعه بابل:

روز عرفه فرصتی برای دستیابی به معرفت الهی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل با تاکید بر الگوگیری از سیره ائمه به هنگام دعا به سیره امام حسین(ع) هنگام قرائت دعای عرفه اشاره کرد و گفت: روز عرفه را عرفه نامیدند که این روز دست یابی به معرفت الهی و آغازی دوباره برای رسیدن به قرب الهی است.
امام جمعه بابل

حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل با اشاره به فرا رسیدن روز عرفه گفت: روز عرفه روز برجسته ای است که خدای متعال آن را از میان ایام برگزید و تنها اختصاص به دعا داده است.

 

وی ادامه داد: دعا یکی از جلوه های معنوی در ارتباط انسان با پروردگار است و می تواند در کمال انسان و جلب برکات الهی اثر گذار باشد.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل، نخستین برکت مسأله دعا را اتصال انسان با پروردگار متعال بیان کرد و افزود: یکی از ثمرات دعا این است که استکبار درونی انسان را می شکند و نیاز انسان را به وجود پرودگار آشکار می سازد.

 

این استاد حوزه علمیه با اظهار تأسف از کمرنگ بودن نقش دعا در زندگی برخی انسان ها آن را ناشی از استکبار درونی آنها بیان و تصریح کرد: برخی ها تکبرشان سبب می شود که خود را برتر بینند و حاضر نیستند تا در درگاه الهی متضرعانه قرار بگیرد این دسته از افراد به نص صریح قرآن در روز قیامت به رو در آتش افکنده می شوند تا طعم حقارت را بچشند.

 

حجت الاسلام روحانی به راهکار هایی برای اجابت دعا نزد پروردگار متعال اشاره کرد و گفت: نخستین راهکار در دعا کردن این است که انسان باید به رابطه خود با پروردگار متعال توجه کند و جایگاه خود را در مقابل پروردگار متعال بداند.

 

وی معرفت را مقدمه دعا برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از اجزای معرفت این است که انسان خدای خود را بشناسد و رابطه خود را با خدای خود تنظیم کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل با تاکید بر الگوگیری از سیره ائمه به هنگام دعا به سیره امام حسین(ع) هنگام قرائت دعای عرفه اشاره کرد و گفت: روز عرفه را عرفه نامیدند که  این روز دست یابی به معرفت الهی و آغازی دوباره برای رسیدن به قرب الهی است.

 

وی ادامه داد: اگر کسی می خواهد دعا کند باید عظمت خدای متعال را به زبان بیاورد و اقرار به بزرگی خداوند و کوچکی خود کنند.

 

امام جمعه بابل با بیان این که در دعای عرفه نعمت هایی از پرودگار متعال در قبال انسان ها یادآوری می شود که کمتر به آن در دوران زندگی فکر کرده ایم خاطرنشان کرد: حقایقی ناب از نعمت های خداوند در کالبد درونی انسان ها که می تواند گنجینه ای پربهای علمی محسوب شود در دعای عرفه آمده است که تفکر در آن موجب شکرگزاری بیشتر و بهتر در درگاه خداوند می شود.

 

حجت الاسلام روحانی یکی از راهکارهای اجابت دعا را رفع موانع برآوردن شدن دعا بیان کرد و افزود: یکی از موانع رسیدن دعای انسان به پروردگار متعال معصیت های او است و به همین دلیل انسانی که با دور کردن شقاوت ها سراسر قلبش را مملو از رحمت الهی کنند می تواند به مانند سیدالشهداء(ع) رفتار کند.

 

وی ادامه داد: وقتی انسان قلب و جانش سراسر مملو از رضایت از خداوند شد و به درجه یقین رسید در سخت ترین شرایط و در زیر خنجر تیز دشمن نیز راضی به مقدرات الهی خواهد شد.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان این که انسان باید همواره خود را در معرض دید خداوند ببیند، خاطرنشان کرد: اگر انسان در همه حال اعم از خوش ترین صحنه ها و غم انگیز ترین لحظات خود را در معرض نگاه الهی ببیند به یکی از بالاترین درجات معرفت الهی دست یافته است/1313/ت302/ب1

ارسال نظرات