۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۲۳۹۸۳
حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد تبیین کرد؛

اهمیت دعای جمعی و برکات آن

خبرگزاری رسا ـ خطیب حوزه علمیه با بیان این‌که روز عرفه متعلق به امام حسین(ع) و دعای در این روز پناه بردن به این امام مظلوم است، گفت: در روایتی از امام محمد باقر(ع) آمده که «زمین مملو از دام‌های شیطان است و کسی از این دام‌ها نجات نمی‌یابد مگر این که به ما اهل‌بیت(ع) پناهنده شود».
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم عصر امروز در مراسم قرائت دعای عرفه مسجد مقدس جمکران در جمع عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) با اشاره به اهمیت روز عرفه گفت: در روزهای سال، روزی با فضیلت‌تر از روز عرفه نداریم و خدای متعال در این روز الطافش را سرازیر می‌کند.

وی در ادامه با بیان این‌که روز عرفه بدترین روز برای شیطان است، افزود: اشک‌های جاری در روز عرفه را باید قدر دانست و با این اشک‌ها به گدایی در خانه خدا رفت.

این خطیب توانای حوزه علمیه با تأکید بر مذمت اظهار خوبی در مقابل خداوند متعال، تصریح کرد: برای گدایی از محضر خدای رحمن باید گرفتاری‌ها و بدی‌های خود را یادآور شد چراکه خدا بخشنده ترین بخشنده‌ها است و به گرفتاری‌های ما نظر می‌کند.

وی با بیان این‌که دعای مؤمنان به درگاه الهی به یقین اجابت می‌شود، اضافه کرد: حضرت امام باقر(ع) هنگام گرفتاری‌ها و غصه‌ها اهالی خانه را جمع می‌کرده و می‌فرمودند «من دعا می‌کنم و شما آمین بگویید» چراکه این دعاها و التماس‌ها قطعا مؤثر خواهد بود.

مزیت دعاهای دسته‌جمعی

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به مزیت دعاهای دسته‌جمعی بیان داشت: در میان اجتماعاتی که به دعا مشغولند، افراد دلشکسته‌ای وجود دارند که با نظر کردن خدا به آن‌ها، بقیه جمع نیز از آن فیض می‌برند.

وی گفت: در مضمون روایاتی آمده است که اگر به خاطر خردسالان، پیرمردها و پیرزن‌های شما نبود، تا به حال به سبب گناهان و اعمال زشت، بر شما سنگ می‌بارید.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دلشکسته‌ها، خردسالان، افراد مسن و حتی حیوانات، بلاگردان دیگر انسان‌ها بوده و سبب اجابت دعای ایشان هستند.

وی با اشاره به تقدس مسجد جمکران ابراز داشت: بر اساس روایتی از حضرت صاحب الزمان(عج) کسی که در مسجد مقدس جمکران نماز می‌خواند همانند فردی می‌ماند که در خانه کعبه نماز گذاشته است.

قرائت دعای عرفه و حضور در مکان‌های مقدس توفیق الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد ابراز داشت: هرچه ما بد باشیم، خدای رحیم و کریمی داریم و این توفیق حضور در مسجد مقدس جمکران و دعا و استغاثه به امام زمان(عج) همگی از کرم خداوندی و لطف ائمه معصومین(ع) است.

وی تأکید کرد: هرچه خود را کوچک ببینیم و به درگاه الهی ذلیل شویم، رحمت خداوند بیشتر از پیش نصیب ما می‌شود چراکه این ذلت، اعتراف به جهل و گنهکاری خود در مقابل خداوند متعال است.

این خطیب توانای حوزه علمیه ادامه داد: در دعای عرفه می‌خوانیم که خدایا ما را به جز خودت،‌ به کسی وامگذار؛ این فراز نشانگر احتمال محروم شدن از لطف ویژه الهی حتی در میان پیامبران است همان‌طور که حضرت یونس لحظه‌ای از لطف الهی جدا شد و با نفرین کردن قومش، در شکم ماهی در قعر دریاها گرفتار شد.

وی گفت: حضرت یونس در قعر دریاها در میان شکم ماهی به تکرار دعای «لا اله الا  انت سبحانک انی کنت من الظالمین» را فریاد می‌زد؛ از همین رو امام صادق(ع) شیعیان را در هنگام بلاها و گرفتاری‌ها توصیه به این دعای شریف کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد ادامه داد: اگر خدای رحمان با عدل خود با ما رفتار کند، همگی جهنمی و هلاک می‌شویم اما او با لطف خود به ما نظر می‌کند که اگر این دعاها و توسلات نباشد، کار ما زار می‌شود.

امام زمان رحمت واسعه خدا برای مسلمان است

وی با بیان این‌که امام زمان فریادرس و رحمت واسعه خدا برای امت مسلمان است، تصریح کرد: هیچ مؤمنی به محضر الله دعا نمی‌کند مگر این‌که امام زمان(عج) آمین می‌گوید.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در روایتی از امیر مؤمنان حضرت علی(ع) آمده است که هیچ مؤمنی از دوستان ما وجود ندارد مگر این‌که آمین‌گوی دعاهایش هستیم و اگر هم ساکت شود، خود دعاگوی او می‌شویم.

وی با بیان این‌که امام زمان(عج) پدر واقعی ما است، افزود: در روایتی از حضرت امام باقر(ع) آمده است، «یا ام فروه انی لادعوا لمذنبی شیعتنا لیوم و لیله الف مره» به یقین در هر شبانه‌روز هزار بار برای آمرزش گناهان شیعیانمان دعا می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان این‌که دعای امام زمان مانع غلبه دشمن و نابودی شیعیان است، تصریح کرد: دعاها و اعمال ما به تنهایی نمی‌تواند نجات بخش باشد و تنها به وسیله امام زمان بلاها از شیعیان رفع می‌شود.

ایران شیعه خانه اهل‌بیت(ع) است

وی با بیان این‌که ایران شیعه خانه اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است، گفت: مملکتی که از همه جای آن صدای شهادتین طنین انداز است و از گوشه و کنار آن نام حضرت فاطمه زهرا(س) شنیده می‌شود، ‌به یقین با دست امام زمان(عج) حفظ شده است.

این خطیب توانای حوزه علمیه با بیان این‌که روز عرفه متعلق به امام حسین(ع) و دعای در این روز پناه بردن به این امام مظلوم است، تصریح کرد: در روایتی از امام محمد باقر(ع) آمده که «زمین مملو از دام‌های شیطان است و کسی از دام‌هاش شیاطین نجات نمی‌یابد مگر این‌که به ما اهل‌بیت(ع) پناهنده شود».

وی در پایان با بیان این‌که خداوند در روز عرفه نخست به زوار امام حسین(ع) و سپس به زوار صحرای عرفات نگاه می‌کند، گفت: هر قدمی که مؤمن برای زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برمی‌دارد، ثواب یک حج و عمره داشته و جبرئیل و میکائیل به استقبال او می‌آیند./997/پ201/ی

ارسال نظرات