۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۲۲۴۰۰۹
آیت الله طباطبایی ن‍ژاد:

عید قربان یکی از مهم ترین اعیاد اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در اصفهان امروز در خطبه های نماز عید قربان، این عید و عید فطر را تنها اعیاد مورد تأکید اسلام دانست.
آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی ن‍ژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان امروز در خطبه های نماز عید قربان، که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، بر اهمیت عید فطر و عید قربان تأکید کرد و گفت: در اسلام تنها این دو روز عید اعلام شده است که نشان از اهمیت آن ها دارد.

 

وی اظهار داشت: روز اول ماه شوال را از آن جهت عید فطر گویند که در آن روز زکات فطره پرداخت می شود و دهم ماه ذی الحجه نیز به واسطه عمل قربانی کردن حجاج، عید قربان نام گرفته است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری حرمت روزه گرفتن در این روزها را از جمله وجه تشابه این دور روز برشمرد و گفت: در زمانی که امام معصوم(ع) حضور داشته باشد، نماز عید در هر دو روز واجب می شود لیکن در زمان غیبت امام زمان(عج) اقامه نماز به اعتقاد تشیع، مستحب و به اعتقاد اهل تسنن واجب است.

 

وی اظهار داشت: به واسطه واجب بودن اصل نماز در زمان امام معصوم(ع) است که می توان نماز مستحبی را به جماعت اقامه کرد.

 

وی تصریح کرد: بر خلاف نماز جمعه، خطبه های نماز عید قربان پس از نماز خوانده می شود اما مانند نماز جمعه جزء نماز محسوب نمی شود.

 

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه افزود: خواندن خطبه های نماز جمعه بر امام واجب و استماع آن نیز بر مأمومین واجب است، اما در نماز عیدهای فطر و قربان خواندن و استماع خطبه ها مستحب است.

 

وی در توضیح چگونگی اقامه نماز عید فطر و قربان، گفت: این دو نماز شبیه هم است و شامل 12 تکبیر است.

 

وی افزود: خواندن سوره اعلی و شمس و دعای مرسوم در قنوت نماز مستجب است و می توان نماز را مانند نماز صبح و با 9 قنوت خواند.

 

نماینده ولی فقیه در استان از اهمیت دادن اعراب به این اعیاد گفت و اظهار داشت: در کشورهای عربی برای عید فطر 5 روز و برای عید قربان 3 روز تعطیل رسمی هستند و به وی‍ژه برای عید فطر مانند آیینی که ما برای نوروز داریم، از پانزدهم ماه رمضان مغازه ها تا دیر وقت باز هستند و مردم برای عید لباس ها نو و گل و شیرینی تهیه می کنند و دیدار یکدیگر می روند.

 

وی در خطبه دوم به فرازی از دعای عرفه اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) پس از آن دعای طولانی می فرماید: حاجتی دارم که اگر این حاجت را برآورده کنی چیزی به من ضرر نمی رساند و اگر برآورده نکنی هیچ چیز برای من فایده ای ندارد.

 

آیت الله طباطبایی نجات از آتش جهنم را مهم ترین خواسته اباعبدالله (ع) از خداوند دانست و گفت: روزی حلال و عافیت جسم و دین از دیگر خواسته های امام حسین(ع) در پایان دعای عرفه است.

 

وی به دیگر خواسته امام حسین(ع) در دعای عرفه اشاره کرد و گفت: خدایا با من با مکر و خدعه و رفتار مکن و مرا از مستدرجین قرار نده.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در توضیح مستدرجین گفت: روزی از  امام حسین(ع) سؤال می شود که مستدرج کیست؟ جواب می دهند: وقتی خدا خیر بنده ای را می خواهد و این عبد گناهی مرتکب می شود، خداوند به او نغمتی می رساند، تا استغفار کند و خدا را فراموش نکند و اگر خداوند بنده ای را به حال خودش رها کند، پس از هر گناه به او نعمتی می دهد تا خدا را فراموش کرده و این معنای استدراج است./1305/پ202/ب4

ارسال نظرات