۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۲۲۴۴۱۸

انتشار فقه اهل بیت مهم ترین رسالت شیعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مهم ترین رسالت شیعیان انتشار فقه اهل بیت به عنوان کامل ترین نوع فقه در جهان است، گفت: تمامی علمای اهل سنت بر دانش امام باقر(ع) اجماع دارند.
امام محمد باقر(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، سید علی اصغر رضوانی، استاد حوزه دانشگاه، شب گذشته در جلسات امام باقر شناسی از دیدگاه سایر فرق اسلامی در حرم مطهر حضرت معصومه(ص) با بیان این که فقه اهل بیت از کامل ترین و انعطاف پذیرترین نوع فقه بود و باید به جهانیان عرضه شود، گفت: در دنیای امروز باید درست و نادرست، کامل و ناکامل و خوب بد باید در کنار یکدیگر به مردم عرضه شود تا مردم بتوانند درست ترین مسیر را انتخاب کنند.

 

وی با بیان این که یکی از دلایل مهم عدم شناخت درست اهل بیت توسط مسلمانان و سایر مردم دنیا این است که اندیشه و تفکر اهل بیت به آنها معرفی نشده است و با این نوع از تفکر آشنا نیستند، گفت: اگر یک برررسی کوتاه داشته باشیم متوجه می شویم دلیل این که تمام مردم دنیا امام حسین(ع) را می شناسند این است که اندیشه این امام توسط شیعیان جهانی شده و مردم با حقیقت تفکر امام حسین(ع) آشنا شده و تشخیص داده اند این تفکر درست است که به همین خاطر عده زیادی هر سال به دین اسلام و تشییع مشرف می شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نهضت علمی و نخبه پروری در اسلام به وسیله امام باقر (ع) آغاز شده است، گفت: تمای علمای اهل سنت از ضبحی، ابن مکی، ابن تیمییه، محمدبن ظهری، فخر رازی، ابن شیبه، معتزلی و بخاری و سایر قدمای آنها به این نکته اعتثاد داشتند که علم پیامبر(ص) بعد از امام سجاد در امام محمد باقر (ع) جمع شده است و ایشان سید و سرور علمای زمان خود هستند.

 

حجت الاسلام رضوانی ادامه داد: ابوزهره استاد دانشگاه مصر در یکی از سخنان خود به این نکته تاکید کرده است که امام باقر(ع) مقصود تمامی فقها و علمای زمان خود بوده و تمامی علما به ایشان مراجعه کرده وبر علم ایشان اجماع داشتند.

 

وی افزود: یکی از امتیازات فقه امام محمد باقر(ع) انعطاف پذیری است و این امام بزرگوار در زمینه  قرائت، سبک شناسی، زبان شناسی، روان شناسی، تفسیر و در قاعده های فقهی از جمله قاعده تجاوز، تمارض، قاعده فراق صاحب ابداعات جدید در علوم اسلامی هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که فخر رازی در تفسیر سوره کوثر می گوید کوثر به معنای کثیر است و این به معنا است که نسل پیامبر (ص) در جهان گسترده شده و ذریه این نسل قابل احترام و مورد محبت مردم هستند در حالی که از بنی امیه کسی باقی نمانده که برای مردم قابل احترام باشد.

 

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به این که مهم ترین ویژگی فقه شیعه این است که اهل بیت از جمله امام باقر(ع) دست فقها را برای اجتهاد و فتوا دادن باز گذاشته اند، گفت: تکیه بر عقل و آیات قرآن کریم از دیگر دلایل برتری فقه امام باقر (ع) در مقابل فقه سایر مذاهب اسلامی است.

 

وی با اشاره به این که جهاد اکبر در حال حاضر پاسداری از اندیشه های اهل بیت و انتشار این اندیشه ها است، گفت: اگر اندیشه های امام باقر(ع) و اهل بیت در جهان به خوبی معرفی میشود موجی از گرایش به اهل بیت در جهان آغاز خواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان دلیل گمراهی علمای اهل سنت را علی رغم اجماع بر امام باقر(ع) تکیه بر قیاس های غلط و مشابه سازی در موارد غیر مشابه عنوان کرد./968/پ202/ب

ارسال نظرات