۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۲۲۴۴۲۵
استاد حوزه و دانشگاه:

ابلاغ پیام رسالت بدون امامت و ولایت امکان ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مقام رسالت بدون امامت ناقص می ماند، گفت: امامت بازوی اجرایی دین الهی است و نقش جامعه سازی و تربیتی به وسیله مقام امامت انجام می شود.
باران غدير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مجید معارف، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه تلویزیونی باران با بیان این که در قرآن برای انبیا مقام های مختلفی ذکر شده است و ما انبیایی را داریم که تنها رسول هستند و بعضی از انبیا افزون بر داشتن مقام رسالت دارای مقام امامت هستند.

وی افزود: یکی از پیامبرانی که در کنار مقام رسالت دارای مقام امامت نیز هست حضر ابراهیم(ع) است که این پیامبر بزرگوار با گذراندن مراحل مختلف ابتدا از مقام بندگی خداوند یعنی عبد به مقام نبی، سپس به مقام رسالت، مقام خلیل الرحمن و بعداز ماجرای ذبح اسماعیل به مقام امامت هم از طراف خداوند برگزیده شه است که ان چنان که از ایت قران برداشت می شود عالی ترین مقام حضرت ابراهیم(ع) همین مقام امامت است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یکی از ویژگی های خاص حضرت ابراهیم(ع) این بود که از مقام ها و جایگاه هایی که لذت می برد آن را از خداوند برای فرزندانش هم تقاضا می کرد، گفتک ایشان به همراه حضرت اسماعیل(ع) به درگاه خداوند دعادکردند و از خداوند خواستند که فرزندان انها را به پا دارنده نماز قرار دهند و مقام رسالت و امامت را در ذریه ایشان قرار دهند که خداوند دعای این دو پیامبر بزرگوار را قبول کرد و از نسل ایشان حضرت محمد (ص) را رسول و امام قرار دادند.

معارف ادامه داد: حضرت محمد(ص) در کنار مقام رسالت دارای مقام امامت هم بودند و میان مقام رسالت و امامت تفاوت هایی وجود دارد که خداوند در قرآن کریم زمانی که از رسالت حضرت محمد(ص) سخن می گوید به ایشان می فرماید تو تنها ابلاغ کننده پیام وحی به صورت کامل بر مردم هستی و در قبال نتیجه و این که آنها ایمان بیاورند یا نه مسؤول نیستی و لازم نیست خود را به رنج و زحمت بیافکنی در حالی که خداوند هنگامی که از حضرت محمد(ص) به عنوان پیشوا و امام مردم در قرآن کریم یاد می کند برای ایشان نقش جامعه سازی قائل است و از مردم می خواهد که از ایشان تبعیت کنند و از ایشان می خواهد که با کفار برخورد کند و رهبری جنگ ها با کفار را بر عهده گرفته و مقام قضاوت میان مردم را داشته باشد وهمچنین در زمینه مقام امامت رسول الله ذکر شده ایشان در مقام امامت به مومنان نسبت به خودشان نزدیک تر هستند.

وی با بیان این که تفاوت های عمده مقام رسالت با امامت در بالا ذکر شد، گفت: پس به این نتیجه می رسیم که مقام رسالت مقام ابلاغ کامل وحی به مردم است در حالی که مقام امامت مقام اجرای دستورات الهی در جامعه و جامعه سازی و تمدن سازی برای بشریت است.

 استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رسالت بدون امامت ناقص است، ادامه داد: خداوند زمانی که غدیر اتفاق افتاد آن زمان به پیامبر(ص) فرمود که رسالت تو کامل شده است.

معارف یادآور شد: با توجه به اهیمت و جایگاهی که قرآن کریم برای مقام امامت قائل است، بی توجهی به این مقام و انحراف از غدیر ثمره ای جز گمراهی برای بشریت به دنبال نخواهد داشت بنابراین امت اسلامی باید به اصل و ریشه های وجودی خود یعنی غدیر بازگردد./968/پ202/س

ارسال نظرات