۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۲۴۷۲۳
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

زمینه حضور طلاب در عرصه‌های هنری باید فراهم شود

خبرگزاری رسا ـ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که افراد متخصص در زمینه هنر تمایلی به فعالیت جدی و مستمر در این عرصه ندارند، تأکید کرد: لازم است تا مبانی اصلی حرمت و حلیت هنرهایی همچون مجسمه سازی و موسیقی از سوی طلاب مطرح و حل شود.
مرادخاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در نخستین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی اشراق که در تالار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد،‌ با اشاره به چالش‌های مهم در عرصه هنر گفت: بخش عمده‌ای از آفات وارده به جامعه هنری به دلیل عدم حضور افراد متدین به این عرصه است.

 

وی در ادامه افزود: رشته‌های هنری به ویژه هنر موسیقی نسبت به گذشته تفاوت بسیار زیادی داشته و تنها اسم و رسمی از آن مانده است اما برخی می‌پندارند که هنر متجلی در جامعه امروز هنوز به منوال گذشته است.

 

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که موسیقی در زمان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به صورت درباری و لهو و لعب بوده است، خاطرنشان کرد: آهنگ‌های کلاسیک امروزی هیچگونه شباهتی به موسیقی‌های مطرب در دربار پادشاهان ندارد.

 

وی با بیان این‌که افراد متخصص در زمینه هنر تمایلی به فعالیت جدی و مستمر در این عرصه ندارند، تأکید کرد: لازم است تا مبانی اصلی حرمت و حلیت هنرهایی همچون مجسمه سازی و موسیقی از سوی طلاب مطرح و حل شود اما متاسفانه شاهد حضور کمرنگ آن‌ها در این زمینه هستیم.

 

مرادخانی خاطرنشان کرد: در جهان امروزی شکل جدیدی از ارزش‌ها مطرح شده است اما هنوز متدینین جامعه ما در مشهود کردن مبانی نظری به وسیله هنر در تردید و تعلل به سر می‌برند و ما در این زمینه دست به دامان طلاب هنرمند هستیم.

 

وی تصریح کرد: زمینه حضور طلاب در عرصه‌های مختلف هنری باید فراهم شود تا بدین وسیله بتوان به مبانی نظری پرداخت چراکه در عرصه کاربردی و نظری دارای مشکلات خاصی هستیم که تنها با حضور طلاب رفع خواهد شد.

 

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه داعش از تکنولوژی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند، اظهار داشت: گفته شده که گروه موسوم به داعش یکی از شهرها را تنها به وسیله پیامک تصرف کرده است؛ این امر نشان دهنده اوج محبوبیت تکنولوژی و استفاده دشمن از آن است.

 

وی ابراز کرد: تا شناخت اساسی نسبت به مسائل هنری به وجود نیاید، بسیاری از موارد در بیهودگی‌های خود باقی می‌ماند و این وظیفه طلاب و دفتر تبلیغات اسلامی است که با حرکتی پویا و شکوفنده هنر را به درون حوزه نفوذ دهند.

 

مرادخانی با بیان این‌که در موضوع هنرهای تجسمی حوزه‌های علمیه باید به موضوع اقتصاد هنر نیز نزدیک شد، خاطرنشان کرد: امروزه اقتصاد هنر پیشرفت چشم‌گیری داشته به طوری که در ماه‌های اخیر در یک حراجی تهران بیش از 13 میلیارد تومان آثار هنری به فروش رسید.

 

وی با بیان این‌که تحولات اقتصادی هنرهای تجسمی باید برای هنرمندان حوزوی سودمند باشد، گفت: عرصه جهانی منتظر کارهای هنری ارزشمند با نرخ اقتصادی است.

 

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: کشورهای مختلف جهان مشتاق دیدن و شنیدن آثار دینی و هنری ایران هستند که باید بتوانیم از این ظرفیت برای شناسایی آثار هنری طلاب و جوانان متدین کشور به سایر کشورها استفاده کنیم.

 

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عرصه سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی مورد مطالبه مخاطبانی جهانی  است، اظهار داشت: مردم خواستار هنرهای اسلامی از سوی طلاب حوزه‌های علمیه بوده و به شدت از این‌گونه هنرها استقبال خواهند کرد./997/پ202/ی

ارسال نظرات