۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۲۲۴۸۱۴

مراسم سنتی مذهبی «نشلجی ها» در مشهد اردهال کاشان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین آیین مذهبی سنتی قالیشویان با عنوان سوگواری ‹‹جمعه نشلجی ها›› در سومین جمعه از مهرماه در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.
مراسم قاليشويان مشهد اردهال كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مردم روستای نشلج کاشان امسال نیز براساس یک سنت مذهبی دیرینه در سومین جمعه از مهرماه‌ مراسم سنتی مذهبی نشلجی ها در مشهد اردهال کاشان برگزار کردند و در سالگرد هفتمین روز شهادت امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) بعد از مراسمی که در مسجد جامع نشلج برگزارشد، در دسته ها و هیات های سینه زنی و رنجیر زنی با پای پیاده راهی مشهد اردهال شدند و درصحن و بارگاه فرزند بلافصل‌امام‌محمد باقر(ع) با نوحه خوانی به عزاداری پرداختند.

 

 

در این آیین که یک هفته بعد از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در سومین جمعه از مهرماه با حضور زائران کاشانی و مسؤولان شهرستان کاشان برگزارشد شرکت کنندگان  در این مراسم  ضمن اجرای مراسم تعزیه خوانی و نوحه خوانی و سینه زنی در سوگ حضرت سلطانعلی، فرزندامام محمد باقر(ع) که همچون جد خود امام حسین (ع) مظلومانه به شهادت رسید،اشک ماتم ریختند.

 

 

مردم نشلج از ابتدای شهادت علی بن باقر(ع) همه ساله هفتمین روز شهادت این امامزاده واجب التعظیم را در سومین جمعه از مهرماه با برگزاری مراسم تعزیه در بیرون از صحن شاهزاده حسین و عزاداری سنتی حضرت در آستان مقدس علی بن باقر(ع) برگزار می کنند.

 

 

مراسم تعزیه خوانی روز جمعه نشلجی ها سمبل مراسم عزاداری در هفتمین روز شهادت سلطانعلی ابن امام محمد باقر فرزند بلافصل امام محمد باقر(ع) واقعه کربلای اردهال را به صورت مفصل از ابتدای دعوت از سفیر ولایت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) تا زمان شهادت به تصویرمی کشد.

 

 

عزادران روستای نشلج در شامگاه این روز و در راه بازگشت از مسیر 5 کیلومتری مشهد اردهال به روستا در مکانی بنام قدمگاه آن حضرت توقف و از او طلب حاجت می کنند.

 

 

مراسم جمعه نشلجی ها بیش از هزار سال سابقه دارد و روستای نشلج دارای مراسم معنوی و عزاداری ویژه و سنتی است که در شهرستان کاشان زبانزد خاص و عام است، زیرا در زمان شهادت آن حضرت 3 تن از اهالی روستای نشلج در رکابش به شهادت رسیدند.

 

 

در مورد چگونگی شهادت سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) روایت است وقتی خبر جنگ حضرت با کفار به مردم نشلج می رسد مردم این روستا برای یاری ایشان به طرف محل جنگ رفته و 300 نفر در رکاب حضرت به شهادت می رسند که از این تعداد 7 شهید در تکیه حضرت علی اکبر روستای نشلج دفن می شوند بعد از اینکه متولی تکیه حضرت علی اکبر در سال 40 شمسی از دنیا می رود تصمیم گرفته می شود جسد او را در تکیه حضرت علی اکبر دفن کنند لذا بعد از حفر قبر به جنازه ای کاملا سالم که یکی از شهدای در رکاب سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) بوده است برخورد می کنند.

روستای نشلج در 45 کیلومتری جنوب غرب کاشان و 5 کیلومتری شهادتگاه امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) با طبیعتی بکرکوهستانی و آب و هوای ییلاقی با 2هزار و 142 نفر جمعیت در قالب 670 خانوار ثابت است که این جمعیت در تابستان ها و ایام ویژه سال از جمله مراسم هفتمین روز شهادت علی بن باقر(ع) به 3 برابر افزایش می یابد این روستا تاکنون 25 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی و اسلام نموده است.

 

 

آیین مذهبی سنتی قالیشویان با عنوان سوگواری ‹‹جمعه نشلجی ها›› امسال با مداحی میثم مطیعی مداح بیت رهبری و سخنرانی آیت الله شاه آبادی برگزار شد./1307/پ203/ب4   

ارسال نظرات