۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۲۴۸۱۶
آیت‌الله مظاهری:

اهل قرآن بودن بدون پذیرش ولایت امام علی راه به جایی نمی‌برد

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به جایگاه ولایت در اسلام گفت: پس از معرفی امام علی(ع) به عنوان خلیفه، جانشین و وصی پیامبر(ص) قرآن فرمود اکنون دین شما کامل شد، یعنی قرآن هم با ولایت امام علی(ع) معنی می‌دهد.
سخنراني آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) در عید غدیر، من ولایت مطلقه دارم بر شما، بعد از من هم امام علی(ع) ولایت مطلقه بر شما دارد، گفت: پیامبر اکرم(ص) این حرف را بارها زده بودند اما جلسه غدیر جلسه نصب ایشان به این سمت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) بارها پیش از این درباره خلافت خود و جانشینی‌شان سخن گفته بودند اما در غدیر ایشان را به این سمت نصب کردند، به عنوان مثال سیره حلبی و سیره ابن‌هشام و ابن‌ابی‌الحدید معتزلی به داستان اطعام پیامبر(ص) به قریش و معرفی امام علی(ع) اشاره کرده‌اند.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) در زمانی که هنوز تنها حضرت خدیجه(س) و امام علی(ع) ایمان آوردند، جلسه‌ای گرفتند و غذایی ترتیب دادند و به صداقت خودشان اشاره کردند و فرمودند من مبعوث به رسالت شده‌ام و هر کس به من ایمان بیاورد، خلیفه من است که تا سه بار امیرالمؤمنین(ع) شهادت گفتند و پیامبر(ص) ایشان را به عنوان وصی، امام و خلیفه معرفی کردند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که قریش پیامبر(ص) را مسخره می‌کردند که پسربرادرش را به عنوان جانشین خود قرار داده است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) پس از آن در هر فرصتی که پیش می‌آمد می‌گفت که وی وصی و جانشین است و امام علی(ع) اعلم است.

وی روایت ثقلین را روایت بسیار سنگین و گرانسنگی دانست و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در هر فرصت مناسبی جمله «إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل‌بیتی ما إن تمسکتم بهما فلن تضلوا ابدا» را بیان کردند، همه اهل سنت می‌گویند که روایت ثقلین متواتر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: یکی از تواترهای لفظی که بسیار کم است، همین روایت ثقلین است، پیامبر اکرم(ص) هنگام مرگ آمدند به مسجد و نماز را نشسته خواندند و نشستند و همان جا روایت ثقلین را خواندند و دو انگشت سبابه دست چپ و دست راست را کنار هم گذاشتند، یعنی این دو ثقل هیچ تفاوتی با هم ندارد.

وی گفت: امام(ره) استاد گرانقدر ما می‌فرمودند پرورگار عالم تجلی کرد، با همه اسماء و صفاتش که قرآن پیدا شد و پروردگار عالم تجلی کرد با همه اسما و صفاتش حتی اسما و صفات مستأثره که عترت به وجود آمد و این جمله ویژه مقام و جایگاه حضرت امام خمینی(ره) است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به آیه «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ»،‌ اظهار کرد: این آیه به مردم تذکر داد که اکنون با معرفی امام علی(ع) دین ایمن شد، دیگر از کید دشمنان نترسید، بلکه از خودتان بترسید که این دین را از میان نبرید.

وی با قرائت آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا» اظهار کرد: پس از معرفی امام علی(ع) به عنوان خلیفه، جانشین و وصی پیامبر(ص) قرآن فرمود اکنون دین شما کامل شد، یعنی قرآن هم با ولایت امام علی(ع) معنی می‌دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با توصیه به طلاب مبنی بر مطالعه زیارت جامعه به جهت شناخت اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: زیارت جامعه زیارت بسیار خوبی است و تمام اسرار شیعه در آن است و امام زمان(عج) نیز آن را تأیید کرده است، مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می‌فرماید صحیح‌ترین زیارت‌ها از نظر سند و از نظر دلالت همین زیارت جامعه کبیره است./914/پ202/ج

ارسال نظرات