مبارزه دشمن با شیعه به خاطر اندیشه مهدوی است

حجت الاسلام علی نعمت الهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در گفتوگو با خبرنگارخبرگزاری رسا در قزوین، به فعالیتهای فرهنگی امام هادی(ع) اشاره کرد و فعالیتهای دشمن در حصر خانگی امام هادی(ع) را ناموفق دانست و گفت: اصل مبارزه دشمن با شیعه به اندیشه مهدویت برمیگردد.
حجت الاسلام نعمت الهی در مورد دلایل حصر خانگی امام هادی(ع) گفت: امام هادی(ع) در زمینه علمی، فرهنگی و معنوی دارای جایگاه بالایی بودند و متوکل عباسی از فعالیتهای علمی و سیاسی امام هادی(ع) میهراسید، به همین دلیل قصد داشت امام هادی(ع) را زیر نظر بگیرد تا قدرت مهار و کنترل امام(ع) را داشته باشد.
وی در ادامه افزود: متوکل در راستای رسیدن به اهدافش دست به اعمال گستاخانهای همچون تعارف شراب به امام(ع) میزد، اما امام هادی(ع) در این موقعیت قصیده ای معروف را قرائت می کنند که حتی اشکهای متوکل جاری میشود و اینها نشان از شخصیت والا و اثرگذاری ایشان است.
فعالیتهای فرهنگی راهی برای مبارزه با دشمنان
وی در رابطه با نوع فعالیتهای امام هادی(ع) بیان داشت: شرایط خاص زمانی و مکانی امام هادی(ع) عاملی بود برای اینکه ایشان یکی از آثار گران بهای خود را در قالب زیارت جامعه کبیره منتشر کنند.
حجت الاسلام نعمت الهی در خصوص عدم دست یافتن دشمن به اهدافش از این حصر 11 ساله ابراز داشت: دشمنان در طول امامت امامان مختلف گمان میکردند با فشارهایی که بر ائمه وارد میکنند میتوانند به اهداف خود دست یابند، اما این کارتحقق پیدا نکرد و امام هادی (ع) نیز از طریق کار فرهنگی نقش بی بدیل خویش را ایفا کردند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین به بیان تفکر شیعی در زمان امام هادی(ع) پرداخته و گفت: یکی از فعالیتهای امام تقویت و پیرایش شیعه بود.
وی ادامه داد: در زمان امام هادی (ع) فرقه ای با نام نصیریه ایجاد کردند و در آن به غلو در رابطه با جایگاه امام پرداختند و حتی مقام نبوت را به ایشان نسبت دادند، اما امام هادی(ع) به مقابله با این گروه پرداخت.
حجت الاسلام نعمت الهی در ادامه افزود: امام هادی(ع) اثباتا و نفیا به تقویت شیعه می پرداختند، یعنی هم شیعیان را تقویت و از آنها جانبداری مینمودند و هم با نسبتهای باطلی که به امام و شیعه نسبت داده میشد مبارزه میکردند تا به شیعه آسیب نرسد و در واقع بحث گسترش و تثبیت شیعه در زمان امام هادی(ع) اتفاق افتاد.
وی جایگاه امام هادی(ع) را در انتقال معارف شیعی تبیین کرد و گفت: امام هادی(ع) و فرزندش امام عسکری (ع) کار عظیم فرهنگی در قالب دعا، مبارزات سیاسی و پاسخ به شبهات و غلو در دین انجام دادند و از این طریق به کار معرفت شناسی پرداختند و نمونه های این فعالیت ها نیز زیارت جامعه کبیره و خطابهی غدیریه بوده که در این دو اثر شیعه معرفی میشود.
حجت الاسلام نعمت الهی در خصوص نقش امام هادی و امام عسکری(ع) در انتقال فرهنگ مهدوی ابراز داشت: امام هادی و امام عسکری(ع) دارای این مسؤولیت سنگین بودند که باید مردم را برای غیبت کبری امام زمان(عج) آماده سازند و از طرفی به شیعه نوید دهند که این امر اتفاق خواهد افتاد.
وی در ادامه اظهار داشت: این دو امام بزرگوار اندیشه امید و مهدویت را به عنوان کمله نبوت گسترش میدادند و تصریح میکردند که ختم نبوت بدون مهدویت ناقص است؛ زیرا بدون مهدویت سوالات فراوانی در رابطه با آینده مؤمنان و نبودن برنامهی هدایت مطرح خواهد شد و بدون پاسخ باقی خواهد ماند و اما اگر بدانیم که بعد از ختم نبوت امام واسطه فیض است به پاسخ خواهیم رسید.
این کارشناس فرهنگی درباره هراس دشمنان از اندیشه مهدوی تصریح کرد: اندیشه مهدوی اندیشهای جهانی و نوید بخش و تهدید کننده دشمن است، زیرا این امر را نوید میدهد که سرانجام یک عدالت گستر خواهد آمد و شرایط ویژهای را ایجاد خواهد کرد.
حجت الاسلام نعمت الهی افزود: طبیعی است که اندیشه امید و نوید به مبارزه دشمن را با هراس روبه رو سازد.
وی در پایان گفت: امروزه دشمن با اندیشه مهدوی شیعهگری مبارزه دارد و درواقع می توان گفت اصل مبارزه دشمن با شیعه به بحث مهدویت و هراس از آن مربوط میشود، زیرا اندیشه ای نوید بخش و مبارزه طلب است./955/ت302/ب4