۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۲۲۴۸۲۲
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

شرح صدر رحمت الهی بر بنده هدایت یافته است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: اگر خداوند متعال بخواهد کسی را هدایت کند او را از رحمت خود که شرح صدر است بهره‌مند می‌کند اما اگر بخواهد کسی را گمراه کند او را اهل ظلم و پیرو هوا و هوس قرار می‌دهد.
حجت الاسلام و المسلمين ري شهري توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری شامگاه پنج‌شنبه در جلسه تفسیر سوره مبارکه حمد که در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: اگر انسان موانع حرکت در صراط مستقیم را نشناسد نمی‌تواند به مقصد بالای انسانی دست یابد.

 

وی افزود: هر چیزی که مانع و سبب محرومیت از رحمت الهی شود از رسیدن انسان به صراط مستقیم جلوگیری می‌کند، یکی از موانع رسیدن رحمت الهی و حرکت در صراط مستقیم هوای نفس و ظلم کردن است که مانع استجابت دعا نیز می‌شود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به این‌که شرح صدر نوعی هدایت الهی است، عنوان داشت: اگر خداوند متعال بخواهد کسی را هدایت کند او را از رحمت خود که شرح صدر است بهره‌مند می‌کند اما اگر بخواهد کسی را گمراه کند او را اهل ظلم و پیرو هوی و هوس قرار می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری با بیان سنت الهی بر هدایت و اضلال انسان اظهار داشت: سنت الهی بر هدایت و اضلال است اگر کسی دعوت الهی را بپذیرد او را به هدایت خود متصل می‌کند یعنی حرف حق را شنیده راحت قبول کرده و به آن عمل می‌کند.

 

وی افزود: اما اگر کسی با حق مقابله کند دچار ضیق صدر شده نسبت به خدا و مسائل معنوی بدبین و از صراط مستقیم دوری می‌کند، انسان باید از اعمال و رفتارهایی که سبب ضیق صدر می‌شود دوری کند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره هدایت عام گفت: خداوند در هدایت عام انسان را از طریق گوش، عقل و انبیا و اوصیای الهی هدایت می‌کند اگر به این هدایت پاسخ مثبت داد او را از هدایت‌های بعدی که هدایت خاص است بهره‌مند می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری با اشاره به این‌که هدایت الهی دو نوع اما اضلال او یک نوع است خاطرنشان کرد:  امام باقر(ع) می‌فرمایند: خداوند بردبار است و به کسی غضب می‎‌کند که در کارهای خود رضای خدا را قبول نکرده باشد، این فرد رحمت خدا را قبول ندارد و به همین دلیل خداوند او را رها می‌کند تا گمراه شود زیرا هدایت اولیه الهی را نپذیرفته است.

 

وی در پایان با برشمردن موانع صراط مستقیم اظهار داشت: ظلم، نپذیرفتن حق، خیانت به مسلمانان، دوستی با دشمنان خدا و تکذیب کردن آیات قرآن با عمل از موانع رسیدن به صراط مستقیم است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات