۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۲۴۸۵۶
امام جمعه شهرری:

غدیر شناسنامه شیعه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهر ری غدیر شناسنامه شیعه است، گفت: خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید اگر امیرمومنان(ع) را به عنوان جانشین و وصی خود به مردم معرفی نکنی تمام آنچه تا امروز انجام داده ای از بین می‌رود.
حجت الاسلام سيد علي شاهچراغي، امام جمعه شهرري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی شاهچراغی خطیب نمازجمعه شهر ری در خطبه های نماز این هفته ضمن دعوت مردم به تقوای الهی گفت: امام هادی(ع) در باب تقوا می‌فرمایند: ای مردم در زندگی اهل تقوا و ورع باشید و برای اوامر و نواهی الهی حریم قائل باشید حلال و حرام خدا را مراعات کنید زیرا تمام دین همین است که انسان حریم الهی را رعایت کند ما این‌گونه هستیم ورع و تقوی الهی را رعایت می‌کنیم دین خدا هم چیزی غیر از این نیست.

 

وی در ادامه فرموده امام هادی(ع) عنوان داشت: از کسانی که عشق و محبت ما اهل بیت(ع) را دارند می‌خواهیم که چیزی را که ما به آن پایبند هستیم را پیروی کنند تا در قیامت ما را به خاطر شفاعت به دردسر نیدازند.

 

امام جمعه شهرری در ادامه بحث دعای مکارم الاخلاق که هفته‌های قبل مطرح کرده بود، بیان داشت: امام سجاد(ع) در فراز اول دعای مکارم‌الاخلاق از خداوند می‌خواهند که خدایا ایمان من را کامل‌ترین ایمان‌ها قرار بده، ایمان نشانه‌هایی دارد که از نشانه‌های بارز آن پیوند برادری و اخوت است مومنان برادر یکدیگر هستند برادری اقتضاعات و وظایفی را ایجاب می‌کند.

 

حجت‌الاسلام شاهچراغی افزود: در روایات آمده که مومنان نسبت به هم حقوق و وظایفی دارند که یکی از این وظایف برطرف کردن نیازمندی‌های مادی و مالی مومنان است که پاداش‌های زیادی هم در قبال آن برای انسان قرار داده شده است.

 

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر کسی از برادر مومن خود حاجتی را برطرف کند مانند این است که 9 هزار سال خدا را عبادت کرده باشد، این تعداد سال نشان از اهمیت این موضوع است.

 

امام جمعه شهرری با برشمردن مصادیق حاجت‌های مومنان که باید از سوی برادر مومن آنها برطرف شود، اظهار کرد: از جمله حاجت‌های مادی مومنان مانند سیر کردن شکم گرسنه خانواده مومن و متدین که در همسایگی شما به سر می‌برد است که مساوی با آزاد کردن 70 برده در راه رضای خدا یا 70 حج در راه خدا است.

 

حجت‌الاسلام شاهچراغی افزود: خداوند می‌فرمایند: ای پیامبر ایمان به من نیاورده کسی که شب سیر بخوابد در حالی‌که همسایه او گرسنه باشد، امام سجاد(ع) می‌فرمایند: اگر کسی شب بخوابد و همسایه او گرسنه و نیازمند باشد خداوند به فرشتگان خود خطاب می‌کند که قسم به عزت و جلالم این بنده را نمی‌بخشم چه طور می‌تواند بگوید من مومن هستم در حالی‌که نشانه ایمان به فکر گرسنگان بودن است.

 

وی درباره یکی دیگر از وظایف مومنان نسبت به هم گفت: از وظایف دیگر مومنان پوشاندن مومن است گاهی شخصی امکان تهیه لباس برای خانواده خود را ندارد متمولین و ثروتمندان مومن در این زمینه مسؤول هستند، در روایت است که کسی که بنده‌ای محتاج را بپوشاند 7 هزار فرشته مامور طلب مغفرت برای او می‌شوند.

 

امام جمعه شهرری با اشاره به یکی دیگر از وظیفه مومن نسبت برادر مومن خود بیان داشت: وظیفه دیگر مومن برطرف کردن نیاز به مسکن برادر مومن خود است، امام صادق(ع) می‌فرمایند: کسی که منزلی داشته باشد و برادر مومن او نیازمند به آن منزل باشد اما او قبول نکند خداوند فرشتگان خود را بر بخل او شاهد می‌گیرد که او خانه دنیایی خود را برادر خود نداد من هم در بهشت خود او را راه نخواهم داد.

 

حجت الاسلام شاهچراغی در خطبه‌های دوم  این هفته نماز ضمن تبریک ولادت حضرت امام هادی(ع) اظهار کرد: از امام هادی(ع) دو یادگار مهم به نام‌های دعای جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین(ع) برجا مانده است، جامعه کبیره با بیان 250 صفت امام معصوم(ع) یک دوره امام شناسی بوده که به خواندن آن سفارش زیادی شده است.

 

امام جمعه شهرری افزود: زیارت امیرالمومنین(ع) نیز یک دوره ولایت شناسی است که در روز عید غدیر خوانده می‌شود، روز عید غدیر در تاریخ شیعه روز مبارکی است و می توان آن را شناسنامه شیعه دانست، خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید اگر امیرالمومنین(ع) را به عنوان جانشین و وصی خود به مردم معرفی نکنی تمام آنچه تا امروز انجام داده ای از بین می‌رود.

 

وی درباره عظمت روز عید غدیر بیان داشت: پیامبر(ص) در روز عید غدیر بعد ازاینکه امیرالمومنین(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد از تک تک اصحاب خواستند که با امیرالمومنین(ع) بیعت کنند تا هیچ کس بعدها نتواند عنوان کند که ما چیزی ندیده یا نشنیده‌ایم.

 

حجت‌الاسلام شاهچراغی درباره این‌که شیعیان باید در روز عید غدیر بیعت با امام زمان خود را محکم کنند، گفت: ما شیعیان امیرالمومنین(ع) در ادامه پیروی از ایشان با امام زمان خود بیعت می‌کنیم در واقع با تبعیت از ولایت فقیه از امیرالمومنین و امام زمان خود تبعیت می‌کنیم.

 

امام جمعه شهرری درباره وظیفه شیعیان در روز عید غدیر اظهار داشت: بر اساس آنچه در روایات آمده بسیار فضلیت دارد که  شیعیان در روز عید غدیر به دیدار براداران ایمانی خود رفته، جامه‌های نو برتن کرده شادی، سرور و اطعام داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام شاهچراغی با اشاره به هفته نیروی انتظامی گفت: بر اساس آنچه مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند نیروی انتظامی مظهر اقتدار ملی و دینانت مملکت است و بیاد مظهر هوشیاری نیز باشد، نیرو انتظامی تلاش کند با اخلاق مردم را با خود همراه کند تا خدا را با خود همراه کرده باشد.

 

وی با اشاره به مسائل خارجی بیان داشت: از خبرهای رسیده معلوم شده که گروه تروریستی داعش در مدتی که به دو کشور سوریه و عراق حمله کرده هزاران انسان از زن و کودک را به عنوان برده به اسرائیل فروخته است، این در حالی‌ است که آمریکا و کشورهایی مانند ترکیه از داعش که وحشی‌گری خود را به نهایت رسانده حمایت می‌کنند.

 

حجت الاسلام شاهچراغی درباره کشتار اخیر درکشور یمن گفت: روز گذشته در جریان اعتراضات مردمی یمن طی عملیاتی تروریستی حدود 50 نفر به شهادت رسیده و بسیاری زخمی شدند مردم یمن مردمی فقیر و محروم هستند آنها به هیچ عنوان نمی‌خواهند رییس جمهور یا نخست وزیر آنها توسط آمریکا یا عربستان انتخاب شود چیزی که مردم مصر آن را تجربه کردند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات