۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۲۵۲۳۸
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

مشکلات امروز جهان اسلام به خاطر دوری از فرهنگ غدیر است

خبرگزاری رسا ـ‌ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تمام مشکلات جهان اسلام، مسیحیت، یهودیت و مذاهب دیگر را به خاطر دوری از فرهنگ غدیر و انحراف از مسیر اصلی دین دانست.
 رييس مرکز فقهي ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در درس خارج فقه خود با بیان این‌که مهم ترین مسأله‌ دینی ما واقعه تاریخی غدیر است، اظهار داشت: اگر تتبعی در معارف دینی اعم از قرآن و سنت داشته باشیم می‌بینیم که مهمتر از ولایت چیزی وجود ندارد.

 

 

وی با اشاره به سخنان امام راحل راجع به غدیر و مسأله ولایت، گفت: امام راحل فرمودند: ولایت همراه با حکومت است؛ باید معتقد باشیم آنهایی که فقط صلاحیّت حکومت دارند ائمه اطهار(ع) هستند و هیچ کسی حق حکومت بر بشر ندارد مگر خدا، رسول و اولوالامر.

 

 

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با استناد به آیه «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکِعُونَ»، ابراز کرد: به خوبی این مطلب استفاده می‌شود که مقصود اصلی خداوند این است که ولایت و سرپرستی و اداره‌ جامعه باید تحت عنوان خدا، رسول و اولوالامر باشد.

 

 

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که ما در هیچ شریعتی از شرایع سابق مسأله‌ حکومت را نداشتیم، افزود: وقتی امام باقر(ع) می‌فرماید: «بُنی الاسلام علی خمس» یکی از آنها ولایت است که اهمّ آن نیز می‌باشد و ممکن است خیلی از اینها در شرایع سابق نبوده باشد.

 

 

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که در هیچ شریعتی نبی و رسول در آن شریعت موظف به تعیین حکومت نبوده اند، گفت: مهم ترین مسأله دینی و معرفتی اسلام، ‌ولایت است.

 

 

 

وی با تأکید بر این‌که اوج تجلی ولایت در مسأله حکومت است، ابراز کرد: مسأله بیان احکام را ائمه اطهار(ع) از خود به یادگار گذاشته‌اند اما در هیچ زمانی نگذاشتند ائمه ما حکومت تشکیل بدهند؛ آن حکومتی که خدا قرار داده بود اگر از اول اسلام تشکیل شده بود امروز یک غیر مسلمان در دنیا نداشتیم.

 

 

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تمام مشکلات جهان اسلام، مسیحیت، یهودیت و مذاهب دیگر را به خاطر دوری از فرهنگ غدیر و انحراف از مسیر اصلی دین دانست و گفت: اگر بعد از رسول خدا امیرمؤمنان(ع) و پس از ایشان ائمه اطهار(ع) حکومت تشکیل داده بودند، امروز یا غیر مسلمان نداشتیم و یا خیلی کم داشتیم.

 

 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که ریشه حادثه کربلا در سقیفه بود، افزود: ریشه انحراف‌های بعدی نیز در سقیفه است؛ به وجود آمدن مذاهب جعلی و داعش نیز ریشه در همین مسأله دارد.

 

 

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه «یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء بعضهم اولیاء بعض»، ابراز کرد: خداوند می‌فرماید یهود و نصاری را ولی خودتان قرار ندهید،‌ اگر کسی از مسلمانان اینها را ولی خودش قرار داد از اسلام خارج شده و داخل در آنها می‌شود.

 

 

 

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای دیگر می‌فرماید «یا ایها الذین آمنوا انّما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا»، ولیّ شما فقط خدا، رسول و والذین آمنوا هستند و در آیه بعد می‌فرماید کسی که ولایت اینها را قبول کند در حزب الله قرار می‌گیرند.

 

 

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که حکومت اسلامی ما برگفته از ولایت است، گفت: اساس و مشروعیت انقلاب اسلامی ما برپایه ولایت است.

 

 

 

وی با بیان این‌که اولوالامر دستور دادند که در زمان غیبت حاکم مسلمانان ولی فقیه و فقها باشند، اظهار کرد: این‌که می‌گوییم فقیه باید ولایت داشته باشد برگفته از مبانی دینی ما است.

 

 

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد:‌ مسأله‌ ولایت فقط یک امر اعتقادی، قلبی و معنوی صرف نیست بلکه قدرت سیاسی اسلام در همین است.

 

 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فضائل حکومت اسلامی، گفت: در پرتو حکومت اسلامی است که مردم عزت پیدا می‌کنند اما اگر یک حکومتی غیر اسلامی شد اسلام و مسلمین در آن تضعیف می‌شوند.

 

 

 

استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: ولایت یعنی حکومت، سرپرستی و ولایت در تصرّف.

 

 

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که به مسأله غدیر باید بیشتر پرداخته شود، بیان کرد: متأسفانه سی و چند سال از انقلاب گذشته هنوز گاهی در حوزه‌های علمیه ما و در گوشه و کنار این سؤال مطرح است که آیا اسلام حکومت دارد یا ندارد؟ حقیقت غدیر غیر از مسأله‌ی ولایت، حکومت و سرپرستی چیز دیگری نیست.

 

 

 

وی با اشاره به این که برخی توهم می‌کنند که ذکر حقایق غدیر یا پرداختن به جزئیات آن ممکن است با وحدت منافات داشته باشد، گفت: از این رو برخی واقعه غدیر را موضوعی تاریخی عنوان می‌کنند که در گذشته بوده و تمام شده است.

 

 

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاریخی خواندن مسأله غدیر را یکی از اشتباهات بزرگ و غیر قابل بخشش خواند و افزود: اگر غدیر را فراموش کنیم دین به طور کلی فراموش می‌شود و چیزی از دین باقی نمی‌ماند.

 

 

 

وی ادامه داد: غدیر یک مسأله‌ تاریخی محض نیست بلکه یک مسأله‌ سیاسی و اعتقادی است و قدرت سیاسی اسلام متجلی در غدیر است.

 

 

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی بر ضرورت زنده نگاه داشتن یاد و خاطره غدیر در هر سال تأکید کرد و گفت: غدیر نقطه‌ وحدت است و نباید به بهانه از بین رفتن وحدت غدیر را مطرح نکنیم؛ غدیر قضیه‌ای است که بیش از صد صحابی آن را روایت کرده‌اند و حدیثی متواترتر از غدیر نداریم.

 

 

 

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد:‌ حدیث غدیر در اعلی درجه‌ تواتر است و پشتوانه‌ قطعی روایی و قرآنی دارد و باید بدون توجه به تعصبات مطرح شده و نقطه وحدت قرار گیرد.

 

 

 

وی با اشاره به آیات قرآن، بیان کرد: اگر ولایت را از دین بگیریم دین چیزی ندارد چون خدا به رسولش فرمود: و إن لم تفعل فما بلّغت رسالته.

 

 

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که با ولایت توحید، رسالت و قرآن محقق و ثابت می‌شوند، افزود: ولایت که نباشد همه این‌ها در مسیر دیگری قرار می‌گیرند.

 

 

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر ضرورت تقویت اعتقادات دینی تأکید کرد و گفت: طلاب حوزه علمیه باید در اعتقادات قوی باشند و به شبهات و سؤالات در این زمینه پاسخ دهند.

 

 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین خطاب به خانواده‌ها، ابراز کرد: باید اعتقاد ما نسبت به مسأله امامت و ولایت بیشتر شود و فرزندان خود را نیز با مسأله ولایت و امامت آشنا کنیم./927/پ202/ج

ارسال نظرات