۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۲۲۵۳۴۹
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل:

وهابیت با ایجاد شبهه در غدیر به دنبال انحراف افکار مسلمانان از ولایت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، با اشاره به شبهات متعدد در خصوص واقعه غدیر خم و ولایت امیرمومنان علی(ع) در غدیر، گفت: وهابیت با هدف انحراف افکار مسلمانان از ولایت، شبهات مختلف و متعددی را ایجاد می کند.
عيد غدير خم

حجت الاسلام اکبر قیامی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم، با اشاره به واقعه غدیر خم، خاطرنشان کرد: سال دهم هجرت مصادف با هیجدهم ذى الحجه و درست هشت روز پس از عید قربان، در صحراى غدیر خم فرمان بیعت عمومى مردم با حضرت امیرمومنان علی (ع) به فرمان پروردگار متعال و توسط پیامبر مکرم اسلام (ص) ابلاغ شد.

 

وی افزود: شیخ کلینى روایت کرده است که حضرت رسول اکرم (ص) بعد از هجرت، ده سال در مدینه ماند و حج بجا نیاورد تا آنکه در سال دهم خداوند متعال خود اذن به حج پیامبر اکرم (ص) داد.

 

حجت الاسلام قیامی با تاکید بر نقش بیعت در تثبیت جایگاه ولایت، تصریح کرد: چون امام و رهبر جامعه باید در میان مردم زندگى کند، امر و نهى داشته باشد به خوبی ها فرمان دهد، و مردم را براى تصفیه دلها و پاکسازى جامعه از پلیدی ها بسیج کند، باید مردم او را قبول داشته و با او بیعت کنند تا پشتوانه اجرائى داشته باشد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، خاطرنشان کرد: اگر مردم به علل گوناگونى از حق منحرف شوند و دستورات امام حق را رعایت نکنند یا او را در انزوا قرار دهند، فرمان و دستورات امام بر زمین مى ماند و در عمل امامت و رهبرى او براى آنها نقشى نخواهند داشت.

 

وی افزود: بیعت کردن نوعی محکم کردن عهد‌ و پیمان است که درطول تاریخ اسلام بارها روی داده اما مهم ترین نمود عهد و پیمان در روز عید غدیرانجام شد.

 

حجت الاسلام قیامی، با اشاره به کلمه مولا و برخی شبهات موجود در این زمینه، خاطرنشان کرد: کلمه مولا یک کلمه مشترک است در زبان عرب که هم به معنای دوست و هم به معنای سرپرست است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، افزود: شبکه های وهابی با سوء استفاده از کلمه مولا و استفاده از معنی دوست برای مولا، تصریح کرد: مولا به معنی سرپرست و جانشین به حق پیامبر اکرم (ص) است چرا که اگر به تاریخ مراجعه کنیم متوجه  می شویم کهپس از آخرین حج، پیامبر اکرم (ص)، امیر المومنان علی (ع) را مولا و سرپرست امت اسلامی پس از خود معرفی کردند.

 

حجت الاسلام قیامی، اظهار داشت: هدف پیامبر اکرم (ص) در آن شرایط نامساعد هوایی و خستگی راه مردم  فقط این نبود که حضرت بگوید هر کس دوست من است اینک علی هم دوست اوست این با عقل و منطق جور نیست چرا که تمام فرمایشات نبی مکرم اسلام مبتنی بر وحی بود و مسلم است که پیامبر اکرم (ص) هدف بزرگ یعنی معرفی سرپرست و امام امت را در آن روز داشتند.

 

وی به برنامه دشمن و به ویژه وهابیت در ایجاد شبهات متعدد در خصوص ولایت امیر مومنان علی (ع) و مساله غدیر، اشاره کرد و گفت: وهابیت سعی دارد حادثه غدیر خم را یک رویداد طبیعی جلوه دهد و مخاطب آن را محدود به مردم مدینه بداند و به همین دلیل این شبهه را ایجاد می کند که در محل غدیر خم فقط حجاج مدینه جمع شده بودند و چرا پیامبر اکرم (ص) خطبه غدیر را در مکه ودر عرفات که همه حجاج در آنجا جمع بودند بیان نکردند؟

 

حجت الاسلام قیامی، افزود: خداوند متعال صحراى غدیر را برگزید و علت آن بود که اگر در شهر مدینه یا دیگر مکان ها بیعت با ولایت مطرح مى‌گردید، از حضور همه مسلمانان کشورهای اسلامى خبرى نبود و در محدوده مرزهاى مشخص، یا زمان و مکان مشخص محصور مى‌شد، در صورتى که در مراسم حج جهانى، مسلمانان بیشتری حضور داشتند.

 

وی افزود: خداوند متعال امیرمومنان علی (ع) را به عنوان ولی و سرپرست امت اسلامی برگزید و در روز غدیر به بیعت همگانى با آن حضرت، فرمان داد چرا که امام علی (ع) اصلح ترین فرد برای ولایت امت اسلامی بود.

 

وی به لزوم وجود ولی و سرپرست دائمی در جامعه اسلامی، تاکید کرد و گفت: اینک پس از گذشت سال ها از حادثه غدیر باز نیاز به ولی و امام برای اجرای قوانین الهی در جامعه اسلامی وجود دارد و امروز ولایت فقیه به عنوان جانشین امام عصر (عج) مسؤولیت اجرای قوانین الهی را بر عهده دارد.

 

حجت الاسلام قیامی، تصریح کرد: غدیر چشمه جوشانی است که ولایت فقیه از آن الگو گرفته و چندین هزار نفر در راستای اعتلای ناب علوی و فرهنگ تشیع علوی و نابودی طاغوت و پیروی از منویات ولی امر مسلمین جان خود را از دست دادند و همه اینها در سایه پژوهش و گفتمان و الهام گرفتن از غدیر است./937/ت302/ب4

ارسال نظرات