۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۲۲۵۳۵۲
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

رسیدن به نور الهی با فهم ولایت و غدیر امکان پذیر است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌‌که امام خورشیدی است که خدا در تمام عوالم تجلی داده است، اظهار داشت: اگر فرد به نور الهی نرسد هیچ چیزی را نمی‌فهمد، نمی‌بیند و نمی‌شنود که قرآن از آنها به جاهلان تعبیر کرده است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدمهدي ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمد مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم همزمان با شب عید غدیر خم در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با بیان این‌که ائمه اطهار(ع) نورالله هستند، گفت: تمام عوالم به نور امام(ع) روشن می‌شود، اهل‌بیت(ع) تنها این دنیا را نورانی نمی‌کنند، بلکه نور این بزرگواران در تمام عوالم وجود دارد.

 

وی افزود: البته مشاهده نور امام(ع) و درک آن مقامات خاصی می‌خواهد، همان‌گونه که هر فردی نمی‌تواند نور کتاب الله را درک کند؛ در روایت آمده «در خانه‌‌ای که قرآن خوانده می‌شود این خانه همانند ستارگان شده و ملائکه نور آن را می‌بینند».

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که مشاهده عوالم ما به وسیله نور امام(ع) صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که اشیا را با خورشید می‌بینیم، دیدن باطن خود نیز در پرتوی نور امام(ع) محقق می‌شود؛ اگر چشم فرد باز شود در تمام عوالم نخست نور امام(ع) را می‌بیند، حتی خود را نیز با نور امام(ع) می‌بیند.

 

وی ادامه داد: اگر انوار یقین در قلب فردی ایجاد شود بهشت، جهنم و ملکوت را خواهد دید، اگر فردی اهل یقین شود و نوری را که سبب روشن شدن ملکوت می‌شود را ببیند به وسیله این نور می‌تواند حتی عوالم بالاتر از ملائکه را نیز ببیند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: تمام کائنات و عوالم در محضر نور امام(ع) هستند؛ اگر نور امام(ع) نباشد فرد هیچ چیزی از ملکوت را نمی‌بیند، در پرتوی نور امام(ع) عوالم باطن و ملکوت دیده می‌شود.

 

وی تصریح کرد: اگر فردی به امام(ع) برسد با این نور می‌تواند ملکوت عالم و بالاتر از آن را ببیند، وقتی فرد به نور امام(ع) نورانی شود، حکمت، محبت، مولات و دیگر مسائل را دست در می‌یابد.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌‌که امام خورشیدی است که خدا در تمام عوالم تجلی داده است، اظهار داشت: اگر فرد به نور الهی نرسد هیچ چیزی را نمی‌فهمد، نمی‌بیند و نمی‌شنود که قرآن از آنها به جاهلان تعبیر کرده است.

 

وی یادآور شد: حتی اگر ارتباط عقل فرد با امام(ع) قطع شود، عقل خاموش می‌شود، هیچ قوای از فرد بی‌ نیاز از امام(ع) نیست؛ مشاهده باطن عالم چشم دل و نور باطنی می‌خواهد؛ همان‌گونه که دیدن اشیای این عالم بدون نور و چشم صورت نمی‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری نور امام(ع) را روشن بخش جان انسان دانست و عنوان کرد: اصل چشم باطنی فرد نیز در پرتوی توجه به امام(ع) ایجاد می‌شود؛ فردی از امام(ع) که کلمه ذکر الهی است دور شود در قیامت کور محشور می‌شود.

 

وی افزود: فردی که به امام(ع) توجه نداشته باشد بصیرت و بصر را از دست می‌دهد؛ خورشید این دنیا شمعی از وجود امام(ع) است؛ شمس حقیقی وجود مقدس پیامبر(ص) و قمر حقیقی وجود مقدس حضرت امیرمؤمنان(ع) است؛ اگر فردی بخواهد عوالم و قیامت خود را ببیند باید روبه امام بیاورد؛ شنیدن کلام الهی با روی آوردن به امام(ع) صورت می‌گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: فردی که اهل شنیدن قرآن باشد از زبان پیامبر(ص) کلام الهی را می‌شنود، رسول‌الله(ص) تنها فردی هستند که خدا بدون حجاب با ایشان سخن گفته است.

 

وی تصریح کرد: فردی که به نور امام(ع) برسد می‌تواند حقایق باطنی عالم را بفهمد و بشنود؛ امام(ع) خورشیدی است که طلوع و عالم را نورانی کرده است؛ اگر فردی به ائمه اطهار(ع) ایمان بیاورد به نور امام(ع) می‌رسد، نور امام(ع) در قلب فرد روشن‌تر از نور خورشید در روز است؛ وقتی قلب روشن شد سیر فرد با امام(ع) شروع می‌شود.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که امام(ع) همانند خورشیدی است که فرد نمی‌تواند به نور آن نگاه کرده و دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: فرد حتی ظرفیت مشاهده نور خورشید را ندارد چه برسد بخواهد به نور امام(ع) نگاه کند.

 

وی ادامه داد: اگر فردی چشمش باز شده و با نور امام(ع) مأنوس شود می‌تواند حرکت کند؛ انسان تا به امام(ع) نرسید در وادی ظلمت است، وقتی به امام(ع) رسید وارد وادی نور می‌شود و می‌تواند سیر کند؛ هر چه فرد در عالم ملکوت می‌فهمد در پرتوی نور امام(ع) است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری عنوان کرد: اگر نور امام در قلب فرد بیاید انسان صاحب یقین می‌شود و تازه در ابتدای سیر عوالم قرار می‌گیرد؛ همه مقامات معرفتی با نور امام(ع) صورت می‌گیرد؛ فرد به هر مرتبه از ایمان برسد با تجلی نور امام(ع) صورت می‌گیرد؛ هر مرتبط از مراتب قلبی شعاعی از وجود امام(ع) است.

 

استاد حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود با تبریک روز عید غدیر خم گفت: در این روز نوری که تمام عوالم را نورانی کرده است به دست پیامبر(ص) پرده برداری شد؛ در این روز درهای ملکوت عالم و دیگر عوالم بر روی ما باز شد؛ اگر ماجرای سقیفه رخ نمی‌داد همه افراد اهل مشاهده عوالم می‌شدند.

 

وی افزود: واقعه غدیر سبب شد تا خورشید ولایت به صورت کامل طلوع کند؛ در این روز اکمال دین، اتمام نعمت و رضایت خدا بر اسلام رخ داده است که روایت تمام این موارد را امیرمؤمنان(ع) تعبیر کرده‌اند؛ باطن دین و نعمت باطنی ولایت امام(ع) است؛ باطن اسلام و دین ولایت است، نعمت چیزی جز ولایت نیست.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان داشت: حقیقت ولایت در غدیر تجلی پیدا کرد، باطن اسلام تسلیم امام(ع) شدن است، واقعیت اسلام نیز ولایت امام(ع) است؛ در غدیرخم درهای باطن ولایت امام(ع) بر روی افراد گشوده شده است و اسلام دین مرضی خدا قرار گرفت؛ عبور ما از ججاب‌های ظلمانی و رسیدن به سرچشمه توحید در غدیر مشخص شد، سیر ما برای رسیدن ولایت در غدیر ممکن شد./993/پ201/س

ارسال نظرات