۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۲۲۵۴۰۴
همزمان با عید غدیر؛

دیار باب الرضا و گنجینه فرهنگ ها غرق در شور و شادی شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با هجدهم ذی الحجه و عید غدیر، استان خراسان شمالی؛ باب الرضا(ع) و گنجینه فرهنگ ها، غرق در شور و شوق و شادی شد.
غدير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، یکشنبه شب و روز دوشنبه، همزمان با عید غدیر جشن های شور و شادی با حضور مردم دوست دار اهل بیت(ع)، عاشقان ولایت و پاکبازان کوی دوست در جای جای استان خراسان شمالی، دیار باب الرضا(ع) و گنجینه فرهنگ ها برگزار شد.

 

دیشب مردم این استان با حضور در مساجد، امامزاده ها و بقاع متبرک؛ به جشن و شادمانی پرداخته و در خیابان های بجنورد و دیگر شهرهای خراسان شمالی نیز محبان اهل بیت(ع) با پخش شربت و شیرینی در بین مردم، سالروز آغاز امامت و ولایت امیر مؤمنان، علی(ع) را جشن گرفتند.

 

شرکت در مراسم و جشن های مختلف عید غدیر که به همت نهادهای فرهنگی و مذهبی استان در اماکن مقدس شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی برگزار شد؛ بخشی از برنامه های نشاط و شادی مردم این استان همزمان با عید غدیر بود.

 

چراغانی کردن کوچه ها، معابر، سر در مغازه ها و ادارات و میادین شهرها، برپایی نماز و قرائت دعا، تواشیح و مداحی، سخنرانی در مدح اهل بیت و امام علی(ع)، اجرای برنامه ختم قرآن کریم به نیت تعجیل در فرج امام زمان(عج)، ختم صلوات و ... برخی دیگر از برنامه های مردم دلباخته ولایت در استان خراسان شمالی همزمان با روز و شب هجدهم ذی الحجه بود.

 

همانند سایر نقاط کشور؛ یکی از وی‍ژه برنامه های مردم استان همزمان با عید غدیر، ملاقات با سادات و عید گرفتن از این بزرگان بود که از صبح امروز با حضور مردم در منازل سادات آغار شده و عیدی متبرکی که دارای ارزش معنوی است؛ از سوی سادات به دوست داران ولایت اهدا می شود.

 

این هدیه غالبا اسکناسی نو و تانخورده است که از سوی سادات به عنوان تبرک به میهمانان اهدا می شود و میهمانان نیز بنا بر سنت و اعتقاد خویش تا عید غدیر سال آینده آن را خرج نمی کنند.

 

یکی دیگر از برنامه های ویژه عید غدیر در استان خراسان شمالی خواندن عقد اخوت و برادری در بین دوستان است؛ سنتی که در این استان از آن به عنوان «برادر گفته» یا «برادر خوانده» و در مورد بانوان نیز «خواهر گفته» یا «خواهر خوانده» یاد می کنند.

 

در این سنت نیک بر جای مانده از صدر اسلام، دو فردی که مدت های مدیدی از دوستی آنها می گذرد و به قولی رفیق گرمابه و گلستان یکدیگر شده اند؛ با هدف استحکام بیشتر این رابطه و البته متعهد شدن به وظایفی بیش از دوستی معمولی؛ با یکدیگر پیمان اخوت می بندند.

 

در استان خراسان شمالی جاری کردن عقد اخوت از سوی روحانیان و امامان مساجد آنجام می شود؛ دو دوست دست راست یکدیگر را می گیرند و ذکر «واخیتک فی الله و صافیتک فی الله و ...» را می‌خوانند؛ به یاد عقد اخوتی که روزگاری رسول اکرم(ص) در قضیه پایان اختلاف دو قبیله مدینه بنا نهادند و خود نیز در این پیمان اخوت شرکت کرده و علی(ع) را به عنوان برادر خویش انتخاب کردند.

 

همچنین بسیاری از زوج های جوان استان خراسان شمالی، روز غدیر را آغاز زندگی مشترک خود قرار دادند و دیشب و امروز به هر منطقه ای از شهرها و روستاهای این استان که سر می زدی نوای شادی و صدای جشن ازدواج به گوش می رسید.

 

دلجویی از یتیمان، به جای آوردن صله رحم،هدیه دادن و هدیه گرفتن، روزه مستحبی گرفتن و پیوند بیشتر دوستی ها و مودت ها از دیگر اقداماتی است که همزمان با عید ولایت و امامت در این استان انجام می شود.

 

افزون بر این در سال های اخیر با رواج استفاده از تلفن های همراه و ارسال پیامک، همزمان با روز عید غدیر بازار پیامک های تبریک و شادباش نیز داغ می شود؛ در استان خراسان شمالی هم امروز خیل پیام های تبریک در قالب پیامک های تلفنی و متن های اینترنتی در بین افراد رد و بدل می شد./9314/پ201/ب4

ارسال نظرات