اندیشه استکبار جهانی درباره ملتها اشتباه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد جاوید، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در سمینار فلسفه حقوق که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد اظهار داشت: موضوع نظریه نسبیت در حقوق شهروندی موضوعی در ذیل عنوان کلی فلسفه حقوق بشر قرار میگیرد.
جاوید در تبیین نظریه نسبیت در حقوق شهروندی ابراز داشت: موضوع این نظریه حقوق انسان و سؤالش چرایی است و میخواهد بررسی کند که چرا در موضوعی با عنوان حقوق شهروندی میتوانیم نسبیت داشته باشیم، چرا باید نسبیت حاکم باشد؟
وی گفت: مفروض بحث این است که در حقوق شهروندی به صورت طبیعی نسبیت حاکم است و بدون نسبیت در حقوق شهروندی، سعادت و تکامل اعضای جامعه امکان ندارد و حقوق شهروندی، استمرار حقوق بشر و حقوق طبیعی با رابطه طولی است؛ از اینرو حقوق بشر، فرد را منتهی به جمع میکند.
استاد حوزه و دانشگاه، جهان را ترکیبی از ماده و معنی دانست و تأکید کرد: جهان مخلوق خداوند و دارای نظم منطقی است و انسان به مثابه فرد میتواند معارف جهان را بفهمد که در روش کسب این معارف باید به اتفاق برسند.
جاوید، معرفت شناسی جهان را با رویکرد عقلی ممکن خواند و یادآور شد: دانش های حسی مطرود نیستند هرچند خطا در آنها بسیار است.
وی فهم نسبی از حقوق را با نسبی بودن یک موضوع متفاوت دانست و افزود: نظریه نسبیت در کلیه حقوق بین الملل باعث ثابت نبودن اصول کلی و نابود شدن بسیاری از اصول خواهد شد و موجب هرج و مرج و استبداد است.
استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از نظریه مطلق بودن حقوق بشر و حق شهروندی تصریح کرد: این نظریه برگرفته از اندیشه مستکبران است که به جای زبان معقول و علمی رویکرد نطامی و تحکم اندیشههایش را دارد.
وی با بیان نظریه ماکیاولی درباره انسان که اندیشه استکبار جهانی درباره ملتها را مشخص میکند تصریح کرد: ماکیاولی میگوید: «انسانها با زنجیرهای به هم وصل شدهاند تا بیشتر گوش کنند» که این نظریه انسانها را به جای نزدیک کردن به فرشتگان به موجوداتی بیاراده تشبیه کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: حقوق بشر مطلق است اما در جامعههای متفاوت نسبی و متناسب با ارزشهای هر جامعه است که ماده 29 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز این مطلب را تأیید میکند.
وی هدف از روآوردن بشر به شهر و اجتماع را رفاه بشتر و رسیدن به رشد و کمال عنوان کرد و گفت: انسان به طمع حقهای بیشتر وارد اجتماع شد حال آنکه در جامعه با مجموعهای از محدودیتها مواجه میشود که این محدودیتها به دلیل مصالح جمعی و اراده جمعی است و سعادت جمعی را در نظر میگیرد.
استاد حوزه و دانشگاه منافع و آرمان جمعی را در جوامع دینی و غیر دینی متفاوت دانست و گفت: مشروعیت دولت در نظریه نسبیت در خدمت کردن به منافع جمعی است از اینرو خدمت به حکومت مشروع خوب است.
جاوید در پایان حقوق طبیعی را حق مسلم هر انسانی خواند و افزود: رعایت حقوق طبیعی در همه جوامع ضروری است اما حقوق در وضعیت شهروندی محدود میشود و در صورتی افراد جامعه، مستحق حقوق شهروندی خواهند بود که خدمت یا فعل مثبتی را انجام داده باشند./908/پ202/ی