۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۲۵۵۶۹
استاد حوزه علمیه:

مدیریت اسلامی بدون تربیت امکان پذیر نیست

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با بیان این که مدیریت اسلامی بدون تربیت امکان پذیر نیست، گفت: مدیریت اسلامی دارای شرایطی است که اصول اصلی این شیوه از مدیریت برگرفته از قرآن کریم و نهج البلاغه امیر مومنان(ع) است.
حجت الاسلام شهاب مدير گروه معارف دانشگاه بيرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد هادی شهاب، استاد حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند و مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند، پیش از ظهر امور در جمع طلاب و دانشجویان با بیان این که مدیریت اسلام با مدیریت بدون تربیت موثر نیست و باید مبتنی بر تربیت باشد، گفت: در اسلام تربیت مقدمه مدیریت است و انسانی که از تربیت اسلامی برخوردار نباشد در مدیریت خود صالح نخواهد بود.

 

وی با بیان این که قرآن و نهج البلاغه کتاب تربیتی است و مدیریت هم برای تربیت است، گفت: زمانی اقتصاد، سیاست و مدیریت قرآنی شکل میگیرد که بر مبنای آموزه های قرآن و نهج البلاغه تربیت مدیران صورت گرفته شده باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نخستین اصل مدیریت در قرآن و نهج البلاغه شایسته سالاری است، گفت: در مدیریت اسلامی نگاه نمی کنند فرد به چه طبقه و جایگاهی اختصاص دارد و وضع ظاهرش چگونه است، بلکه نگاه می کنند ببیند که آیا شایستگی مدیریت را دارد و در کار خود برمبنای عدالت، ایمان، برابری و مساوات عمل می کند یا نه اگر فرد بر مبنای اصول اسلامی عمل کرد این مضوع نشان می دهد که از تربیت قرآنی و اسلامی برخوردار است.

 

حجت الاسلام شهاب با اشاره به این که در مدیریت اسلامی سعی می شود در کنار رسیدگی به امور دنیوی انسان به امور اخروی او هم رسیدگی شود و بسترهای لازم برای دست یابی به کمال و قرب خداوند فراهم شود، گفت: راهبرد مدیریت اسلامی تنها به مسلمانان اختصاص ندارد بلکه چارچوب های این مدیریت به گونه ای است که تمام بشریت می توانند از آن بهره مند شود به عبارت دیگر مدیریت اسلامی یک مدیریت راهبردی و جهان شمول است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مدیر در راس نظام اسلامی یک مدیر مستبد نیست که همه چیز را برای خود بخواهد و تنها به منفعت خویش کار کرد، گفت: مدیر در نظام اسلامی مصلحت عموم و رضایت خداوند را در نظر گرفته و سعی می کند به گونه ای میان مردم مدیریت کند که هیچ کس دچار ضرر نشود و منفعت عموم مردم تامین شده و تبعیض، فساد و فاصله طبقاتی در مدیریت اسلامی بی معنا است.

 

حجت الاسلام شهاب با اشاره به این که حضرت علی (ع) در تمام دوران حکومت داری خود عدالت و مساوات را میزان و محور اصلی مدیریت خود قرار دادند و سعی کردند با تمام آسیب های حکومتی و فسادهای طبقاتی مبارزه کنند، افزود: حضرت علی (ع) با رفتار خود نظام برده داری را ناپسند عنوان کردند و به خاطر این که فاصله طبقاتی را کاهش دهند سعی کردند با تقسیم عادلانه بیت المال وضعیت فقرا را بهبود بخشند.

 

وی با اشاره این که در قرآن خداوند مدیر تمام عالم معرفی شده است، گفت: خداوند مدیری است که همه چیز عالم را به بهتربن نظام آفریده و مدیریت می کند و در این مدیریت خود هیچ چشم داشتنی نداشته و همانطور که در آیات قرآن آمده خداوند تمام عالم را به گونه ای آفریده که در خدمت سعادت نوع انسان باشد بنابراین الگوی مدیریتی خداوند در نظام هستی و پیامبرانش و ائمه بهترین الگوی مدیریت در جهان معاصر است./968/پ202/ب4

ارسال نظرات