۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۲۵۶۷۴
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی:

نگرش توسعه گرا رفع مشکلات جامعه را منوط به حل مسائل اقتصادی می داند

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نقد نگاه توسعه گرایانه به مسائل کشور، گفت: این نگاه در حالی میان مسؤولان رو به رشد است که آمارها نشان می دهد با مدل های اقتصادی موجود در کشور های توسعه یافته نه تنها مشکلات اقتصادی حل نشده بلکه مشکلات اجتماعی مانند فروپاشی خانواده ها نیز به آن افزوده شده است.
حجت الاسلام علي کشوري، مسؤول کارگروه الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی شب گذشته در نشست هم اندیشی فعالان فرهنگی مشهد که در حسینیه قرآن و عترت برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب برای اولین بار مسأله الگوی اسلامی پیشرفت را در دانشگاه سمنان مطرح و از آن سال هرساله در مناسباتی بر اهمیت آن تأکید کردند.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به آسیب هایی که بر سر راه این الگو قرار دارد اشاره و اظهار کرد: اگر محور کار بر اساس سندنویسی باشد، تفاهم و اجماع بین نخبگان صورت نخواهد پذیرفت و این یکی از مشکلاتی که باعث شده پردازش به آن 8 سال عقب بیفتد، لذا این نگاه غلط است.

 

وی با بیان این که مبانی اقتصادی، جامعه شناسی و مدیریتی ریشه های الگوی توسعه محسوب می شود، افزود: عده ای می گویند الگوی پیشرفت اسلامی هم با تغییر در این سه مبنا محقق می شود که با این نگاه، عملاً رسیدن به الگوی پیشرفت اسلامی تا بعد از تحول در علوم انسانی به تعویق می افتد.

 

حجت الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: یکی از قسمت هایی که باید با تکمیل الگوی پیشرفت اسلامی اصلاح شود، نحوه آمارگیری در کشور است چرا که با تفکری که در مرکز آمار ایران به آمارگیری نگاه می شود، اگر مشکلات اقتصادی حل شود، دیگر مشکلات حل می شود که این دقیقاً نگاه توسعه گرا است.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در ادامه انتقادش به نگاه توسعه گرایانه به آمارگیری در کشور، گفت: الگوی برنامه ریزی توسعه محور، آمریکا است که به گفته رییس جمهور این کشور، امروز در آمریکا50 میلیون کوپن بگیر وجود دارد و این یعنی با مدل های اقتصادی موجود در کشور های توسعه یافته نیز مشکلات اقتصادی همچون اشتغال حل نشده و مشکلات اجتماعی مانند فروپاشی خانواده ها هم به آن افزوده شده است.

 

وی با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهور با مردم که طی آن خروج از شرایط رکود تورمی را تبریک گفته اند، اظهار کرد: آیا این موضوع که از شرایط رکود تورمی خارج شده ایم جای تبریک دارد در حالی که شاخصه های بسیار مهمتر از آن وجود دارد که فروپاشی خانواده به عنوان زیرساخت اجتماعی جامعه از آن جمله است؟.

 

حجت الاسلام کشوری افزود: مشکل ازدواج و تشکیل خانواده یک مشکل فرهنگی است و عوامل اقتصادی موجب آن نیست بر این اساس باید از دولت پرسید آیا کلیدی برای باز شدن قفل ازدواج آسان و پایدار دارد یا خیر./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات