۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۲۵۷۰۲
حجت الاسلام والمسلمین رضایی:

دعای صباح امیر مؤمنان منظومه کامل سلوک و عرفان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که در دعای صباح امیر المومین (ع) جایگاه انسان در نظام آفرینش مشخص شده و به انسان راهنمایی شده چگونه می توان از مراتب مختلف عبور کرده و به دیدار حق تعالی مشرف شود، گفت: دعای صباح منظومه کامل سیر الی الله است.
امام جمعه بيرجند حجت السلام والمسلمين علي رضايي بيرجندي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی رضایی بیرجندی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، شب گذشته در موسسه اوالباب در جمع طلاب خراسان جنوبی مقیم قم با بیان این که کتاب صبح عاشقان را در شرح دعای صباح امیر المومنین(ع) به رشته تحریر درآورده است، گفت: در طول تاریخ همواره دعا یکی از ابزارهای مهم و راهبردی ائمه طاهرین(ع) برای تربیت انسان ها بوده است و زمانی که ائمه به صورت مستقیم اجازه سخن گفتن با مردم را نداشتند یا تحت نظر بودند در قالب دعا سعی می کردند تعالیم دینی و عرفانی را به مردم منتقل کنند.

وی افزود: صحیفه سجادیه و دعای صباح امیر المومنین(ع) از جمله مهم ترین دعاهایی هستند که این انمه بزرگوار در قالب آنها سعی کرده اند معارف عمیق دینی را به مردم منتقل کرده اند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به این که امیر المومنین(ع) در دعای صباح جایگاه انسان را و نحوه خلقتش را در عالم کائنات ترسیم کرده اند، گفت: در این دعا جایگاه انسان نسبت به سایر عوالم و عالم ملکوت مشخص شده و به انسان تعلیم داده شده که چگونه می توان این عوالم و مراتب را پشت سر گذاشت و به سیر الی الله رسید.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی با بیان این که همچنین در این دعا مواردی که ممکن است انسان به اشتباه از صراط مستقیم خارج شود و به دام ابلیس بیفتد مشخص شده و راه هایی که انسان راه درست را از نادرست تشخصی دهد به وضوح مسخص شده است.

وی افزود: اگر کسی می خواهد مراحل کمال را پشت سر بگذارد باید حتما دعای صباح امیر المومنین(ع) را به صورت عمقی مورد مطالعه قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به این که در منابع تربیتی و سبک زندگی زیادی در این وجود دارد که باید از آثار باقی مانده از اهل بیت و رهنمودهای آن جمع آوری شود، گفت: در حال حاضر جامعه به عالم نیاز دارد علمایی که منابع دین را براساس نیاز های روز استخراج کرده و در اختیار مربیان فرهنگی و مراکز آموزشی قرار دهند تا بتوانند براساس این آموزه ها انسان را تربیت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی با بیان این که طلاب باید درکنار حجره نشینی، در مسیر تولید علم و علوم اسلامی براساس نیازهای جامعه حرکت کنند، گفت: جامعه به عالم نیاز دارد نه به افرادی که به اسم دین فقط عمامه بر سر گذارند.

وی با بیان این که ما در حوزه معرفی غدیر و جایگاه آن در جامعه غفلت کرده این و آن چنان که پیامبر(ص) و ائمه در این خصوص به ما سفارش کرده اند کاری انجام نداده ایم، افزود: طلبه باید در این حوزه قوی وارد شود و سعی کند در عرصه هایی که نیاز به تدبر در قرآن و منابع دینی تدبر کرده و علوم مورد نیاز دین را از آن استخراج کند زیرا در حال حاضر یکی از نیازهای مهم جامعه نیاز به علوم و منابع اسلامی است. /968/پ203/س

ارسال نظرات