۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۲۲۵۸۴۸
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

دین داری منهای عقلانیت مانع رسیدن به صلح عادلانه است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: اقدامات نظامی آمریکا پس از 11 سپتامبر در خاورمیانه همگی به بهانه دموکراسی خواهی بوده است و خشونت های ناشی از این امر و عدم تحقق صلح نشان می دهد که مشکل نبود صلح، دموکراسی نیست.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران در نشست «نیایش برای صلح عادلانه در جهان» که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور اندیشمندان، رهبران و نخبگانی از ادیان توحیدی در سالن شیخ بهایی مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: یک سوال مهم امروزه مطرح است که اگر جنگ نماد بدترین سیمای بین الملل و صلح نماد زیباترین سیمای بین الملل است چرا سیمای بین الملل همواره درگیر جنگ بوده است.

 

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران در پاسخ به این سوال اظهار داشت: اسلام و سایر ادیان الهی بر این نکته تأکید دارد که انسان ها از فطرتی فضیلت گرا و خدا گرا برخوردارند و فطرت آدمیان طالب جنگ نیست و آن را ناشی از فطرت شیطانی می داند.

 

وی با بیان این که فطرت انسان بر صلح گرایی است و جنگ طلبی امری عارضی است، ابراز داشت: اقدامات نظامی آمریکا پس از 11 سپتامبر در خاورمیانه همگی به بهانه دموکراسی خواهی بوده است و خشونت های ناشی از این امر و عدم تحقق صلح نشان می دهد که مشکل نبود صلح، دموکراسی نیست.

 

حجت الاسلام خسروپناه با تأکید بر این که چون عقلانیت ابزاری فاقد اخلاق و عدالت است صلح را به همراه نمی آورد، تصریح کرد: ادیان الهی صلح عادلانه را برای مردم به ارمغان می آورند و این صلح مبتنی بر بنیادهای معرفت گرایانه همچون عقلانیت ایمانی است.

 

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران عقلانیت منهای دین داری و دین داری منهای عقلانیت را مانع رسیدن به صلح عادلانه دانست و افزود: حتماً باید اصل کرامت انسانی را بپذیریم تا به صلح جهانی برسیم و باید اصل ایمان به خدا و بندگی خدا را قبول کنیم تا عدالت را بپذیریم و در نتیجه آن صلح عادلانه در جهان شکل بگیرد./805/پ202/ب4

ارسال نظرات