۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۲۲۵۸۹۷
مدیر تولید نرم افزارهای مرکز کامپیوتری نور:

نسخه کامل نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا‌ ـ مدیر تولید نرم افزار مرکز کامپیوتری نور از عرضه نسخه کامل نرم‌افزار قواعد ادبیات عربی در آینده خبر داد و گفت: تمام کتاب‌های درسی قدیم و جدید حوزه‌های علمیه به همراه حواشی و برخی از ترجمه‌ها معتبر در نرم افزار فعلی قرار گرفته است.
مراسم رونمايي از نرم افزارهاي دروس حوزوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مصطفی حسینی، مدیر پروژه تولید نرم افزارهای «قواعد ادبیات عربی و دروس حوزوی» پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از این نرم افزارها در مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی گفت: تمام کتاب‌های درسی قدیم و جدید حوزه‌های علمیه به عنوان متون درسی به همراه حواشی و برخی از ترجمه‌ها معتبر در نرم افزار قواعد ادبیات عربی قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: هر آنچه طلاب برای درس و حواشی دروس حوزوی نیاز دارند در این نرم افزار وجود دارد؛ البته در مراحل بعدی نسخه کامل‌تری از این نرم افزار را تولید خواهیم کرد.

 

مدیر پروژه تولید نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» طلاب از مقدمات تا پایان سطح،‌ اساتید، دانشجویان و پژوهشگران را از مخاطبان این نرم افزار دانست.

 

حسینی درباره سیر تهیه منابع برای تولید نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» نیز عنوان کرد: منابع(کتابهای) این نرم افزار از کتابخانه‌های معتبر تهیه و پس از نسخه برداری کار تولید آن آغاز شده است.

 

وی یادآور شد: البته در برخی کتابهای نقص همانند نبود صفحات و پاراگراف وجود داشت که ما با تلاش همکاران نسخه دیگر را تهیه و پس از کامل کردن متون کار تولید نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» آغاز شد.

 

مدیر پروژه تولید نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» ارتباط صفحه به صفحه متن کتابهای ادبیات عربی با تصویر، ارتباط ترجمه، شرح و حاشیه با متن، دسترسی به آیات موجود در متون برنامه‌ها، اتصال واژگان متون با لغتنامه‌های معتبر و غنی را از ویژگی‌های بارز این نرم افزار برشمرد.

 

وی تصریح کرد: جستجو به روش‌های گوناگون در الفاظ و عبارات، جستجوی موضوعی در عناوین و سرفصل‌ها و وجود متن و ترجمه کامل قرآن کریم از دیگر ویژگی‌های نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» است.

 

حسینی با بیان این‌که مالکیت معنوی منابع و کتابهای استفاده شده در این نرم افزار رعایت شده است، بیان داشت: به سبب حفظ مالکیت معنوی کتابهای نتوانستیم تمام دروس را بیان کنیم و در تلاش هستیم در نسخه‌های بعدی بتوانیم کتابهای بیشتری را در این برنامه‌ها قرار دهیم.

 

وی تأکید کرد: برای تهیه نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» به صورت ویژه حدود 4 سال زمان صرف شده است؛ البته مرکز کامپیوتری نور از زمان تأسیس به دنبال انجام کارهای درباره فقه، اصول، حکمت، فلسفه، رجال، احادیث و به صورت ویژه ادبیات عرب بوده است.

 

مدیر پروژه نرم افزار «قواعد ادبیات عربی» اظهار داشت: صرف، نحو، تاریخ نحو، معانی و بیان موضوع و محدوده برنامه‌های این نرم افزار است که در نسخه‌های بعدی سعی در بیان تمام موضوعات داریم.

 

وی یادآور شد: قواعد بر اساسا موضوع‌، مؤلف، زبان و قرن تألیف قابل دسترسی است؛ همچنین پس از برداشت موانع، پیدا کردن منبع آنها را به بانک اطلاعات خود اضافه کرده‌ایم که در نسخه‌های بعد تمام مطالب را بیان می‌کنیم./993/پ202/ی

ارسال نظرات