۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۲۲۵۹۲۱
نماینده خبرگان رهبری تبیین کرد؛

دیپلماسی مقتدر رهبر معظم انقلاب در مقابل جرج بوش

خبرگزاری رسا ـ هنگامی که برج‌های دوقلوی آمریکا منفجر گشتند، سکوتی بر دنیا حاکم شده بود و کسی جرأت حرف زدن با آقای جرج بوش را نداشت که گفته بود مردم جهان دو دسته‌اند، یا با ما هستند یا بر علیه ما، اما حضرت آقا در ضمن سخنرانی فرمودند «ما در جنگ پیش‌رو، نه با شما هستیم و نه علیه شما».
آيت‌الله عليرضا اسلاميان عضو مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مجتمع آموزش عالی فقه، آیت الله علیرضا اسلامیان عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و گویی با تأکید بر نقش مجلس خبرگان در نصب و نظارت بر جایگاه رهبری، گفت: تأکید اصل 111 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن است که اگر رهبر یا یکی از اعضای شورای رهبری از انجام وظایف قانونی رهبری خود که در اصل 109 قانون اساسی ذکر شده است، ناتوان گردد، باید از مقام خود برکنار گردد و طبق اصل 108 قانون اساسی کشور، تشخیص آن بر عهده اعضای مجلس خبرگان رهبری است.

 

علم، تقوا و مدیریت؛ سه رکن حیاتی رهبر

وی با بیان این‌که اصل 109 قانون اساسی مبتنی بر سه رکن علم، تقوی و مدیریت رهبری است که مجلس خبرگان وظیفه تأیید ابتدایی و استمراری آن را بر عهده دارد، افزود: برخی معتقدند که مجلس خبرگان وظیفه زیرنظر گرفتن عملکرد و مواضع مقام معظم رهبری را از لحظات ابتدایی صبح تا زمان استراحت ایشان را برعهده دارد که نظر غیر منطقی و غیرمعقولی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری از استان چهار محال و بختیاری با بیان این که معنای دارا بودن عدالت در رهبر، آن نیست رهبری هرچه اعضای خبرگان دریافتند را عملیاتی سازد، بلکه مقصود، عمل نکردن رهبر برخلاف اعتقادات خود است، خاطرنشان کرد: اگر فتوای مجتهدی بر پاک بودن خون تخم مرغ باشد و خوردنش را مباح بداند و مجتهد دیگر آن را نجس و حرام بداند، نمی­تواند حکم به فسق آن مجتهد دهد. چرا که، معنای عدالت این است هر آنچه که حجت دارد عمل کند و از آنچه که حجت بر حرمت آن دارد، پرهیز نماید.

 

آیت‌الله اسلامیان با بیان این که با توجه به عدم امکان تخصص رهبر در علوم مختلف، مشاوران متخصص امین وظیفه راهنمایی و مشاوره رهبر را بر عهده دارند، اظهار کرد: اگر هر یک از اعضای مجلس خبرگان بخواهند در تصمیم­گیری­ تخصصی رهبری ورود پیدا کنند، باید مشاورین قوی­تر از مشاورین رهبری داشته باشند که امکان وقوعی ندارد، در نتیجه باید به مشاورین امین رهبری اعتماد داشت و احترام به تصمیم­گیری ایشان در آن موارد نمود.

 

این مجتهد حوزه با طرح این شبهه که چرا ولی­فقیه دارای زمان انقضاء نیست، خاطرنشان کرد: ولایت فقیه، مقید به زمان خاصی نیست، بلکه به استمرار شرایط بستگی دارد. اگر ولی­فقیه روزی گناه عمدی انجام داد، خود به خود از عدالت خارج می­شود و نیازی به عزل شدن ندارد.

 

بینی و بین‌الله مثل آقا سراغ ندارم

وی با بیان این که بینی و بین‌الله، مثل آقا را سراغ ندارم، ادامه داد: اهل مبالغه نیستم و با کسانی که در ولایت فقیه اغراق‌آمیز سخن می‌گویند، مخالفم. چرا که هر وقت در موضوعی از شرایط رهبری عمیق­تر می­شوم، جامعیت حضرت آقا را بیشتر می‌بینم.

 

حضرت آیت‌الله بهاءالدینی: ما نظرمان آقا سید علی آقاست

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: مرحوم حیدری کاشانی(واعظ) از حضرت آیت­الله بهاءالدینی نقل می کند «زمانی که خبرگان قائم مقامی آقای منتظری را تصویب کرد و آقای منتظری در اوج قدرت خود بود، خدمت آیت‌الله بهاءالدینی رفتم که فرمودند ما نظرمان آقا سید علی آقاست».

 

این مجتهد حوزه با بیان این‌که شکی نیست درک عالم دینی در مسایل دینی، پله‌ای بالاتر از مردم عادی، و درک مرجع تقلید، پله‌ای بالاتر و درک رهبری نیز پله‌ای بالاتر از مرجعیت است، بیان داشت: توجه آقای بهاءالدینی به رهبری و کلام خاص ایشان، در برهه‌ای صورت گرفت که کسی جرأت نداشت که به غیر از آقای منتظری به فرد دیگری اشاره کند که نشان از مورد عنایت گرفتن حضرت آقا در همان ایام داشت. اگر خدا بخواهد دین و نظام اسلامی را حفظ کند، باید به فردی از آن نظام عنایتی داشته باشد تا این لطف پایدار بماند.

 

نظر مرحوم بروجردی در اختیارات ولی‌فقیه

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله بروجردی که به اذعان همه فقها، در فقاهت تشیع و اهل‌سنت صاحب فن بودند، در پاسخ به استفتایی فرمودند «مورد اتفاق فریقین است که حاکم اسلامی و منصوب او، همان وظایف رییس ملت‌ها را داراست.

 

این استاد خارج حوزه، با اشاره به تلمذ حضرت آقا از آیت‌الله شیخ مرتضی حائری، اظهار کرد: ایشان از شاگردان بارز آیت‌الله و گاهی تنها شاگرد استاد بودند. از یکی از نزدیکان آیت‌الله حائری که در درس استاد حاضر می‌شد، شنیدم که وقتی از استاد در مورد سطح علمی آقای خامنه‌ای پرسیدم، فرمودند «آقا سیدعلی، خیلی خوش فکر است».

 

کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری

این فرهیخته حوزوی با بیان این‌که اعضای خبرگان بیگانه با بررسی ادامه شرایط رهبری نیستند و می‌توانند تشخیص ادامه مدیریت، شجاعت و فقاهت ایشان را بدهند، بیان کرد: کمیسیون‌های متعددی همانند کمیسیون سیاسی، اجتماعی و کمیسیون بررسی مسایل رهبری در مجلس خبرگان وجود دارد. کمیسیون انتخابی مجلس نیز سه نفر را انتخاب می‌کند که شاید اعضای خبرگان نیز آنها را نشناسند. آن گروه سه نفر اوضاع کلی کشور را رصد می­کنند و افرادی که واجدالشرایط هستند را زیر نظر دارند تا اگر خدایی نکرده حادثه­ای روی دهد، افراد مورد نظر را به خبرگان معرفی کنند تا به رأی‌گیری گذاشته شوند.

 

آیت‌الله اسلامیان با ابراز این‌که این گروه سه نفر، حق ندارند به کسی اطلاعات خود را بگویند و تنها با درخواست رهبری، می‌توانند اطلاعات خود را به ایشان انتقال دهند، بیان کرد: برای نمونه، در دوره‌ای که آقای هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان بودند، از این سه نفر درخواست ارائه اطلاعات نمود که آنها به دلیل محذوریت قانونی سرباز زدند و اذعان کردند که این اطلاعات محرمانه است و نمی‌توانیم ارائه دهیم.

 

دیپلماسی مقتدر رهبری در مقابل جرج بوش

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: هنگامی که برج‌های دوقلوی آمریکا منفجر گشتند، سکوتی بر دنیا حاکم شده بود و کسی جرأت حرف‌زدن با آقای جرج بوش را نداشت که گفته بود مردم جهان دو دسته­­اند، یا با ما هستند یا بر علیه ما، اما حضرت آقا در ضمن سخنرانی فرمودند «ما در جنگ پیش رو، نه با شما هستیم و نه علیه شما.

 

وی با اشاره به شایعات مربوط به شورایی‌کردن رهبری، اظهار کرد: خبرگان، کار خلاف قانون نمی‌توانند انجام دهند و قانون نیز اختیار انتخاب رهبران شورایی را به خبرگان نداده است و بنده نیز تاکنون، نشنیدم که در شورا این مسأله مطرح شده باشد و به دنبال تحقق آن باشند.

 

دشمن از چه می‌ترسد؟

عضو مجلس خبرگان رهبری فتنه 88 را خیانتی بزرگ توصیف کرد و بیان داشت: یکی از فواید این رویداد دلخراش آن بود که همگان دریافتند جایگاه و شخصی که دشمن بسیار روی آن حساس و در پی تخریب آن است و از توان آن در هراس به سر می‌برد، رهبری است.

 

آیت‌الله اسلامیان، با اشاره به ضرورت معرفی رهبری به مردم جامعه، اظهار کرد: تلاش برای شناخت بیشتر حتی برای امامان و ائمه هدی(ع) که ما آنها را معصوم می‌دانیم، نیز ضروری است تا کرامات و فضایل این بزرگواران بیشتر شناخته گردد. از این رو در شناخت فرد غیرمعصومی همانند مقام معظم رهبری باید بیشتر تلاش کرد تا بتوان به ابعاد شخصیتی ایشان پی برد./907/د101/ج

 

ارسال نظرات