۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۲۲۵۹۲۲
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

با روند فعلی رشد جمعیت ایران قدرت خود را از دست خواهد داد

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق پژوهشی که یک سازمان برای کنترل آمار جمعیت جهان انجام داده است، ایران در سال 2010 در رتبه هجدهم 20 کشور قدرتمند جهان قرار داشت، در سال 2020 ایران در همان رتبه باقی می‌ماند، سال 2040 به رتبه پانزدهم، 2050 رتبه شانزدهم و با روند فعلی، در سال 2060 ایران در جمع بیست قدرت برتر دنیا حضور نخواهد داشت.
سيد امير حسين قاضي زاده هاشمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش ملی تبلیغ و جمعیت صبح امروز با برگزاری نشست تخصصی دکتر قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی وعلی اکبر محزون، مدیرکل آمار ثبت‌احوال کشور در هتل نخل مشهد آغاز به کارکرد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده با اشاره به مبدأ بحث محدود کردن تولید نسل، گفت: اولین بار بحث تحدید جمعیت را کشیشی به نام مالتوس عنوان کرد؛ او بحران جمعیتی را تحت عنوان انفجار جمعیتی پیش‌بینی کرد معتقد بود که باید به تحدید جمعیت روی آورد.

وی بابیان این‌که خود غربی‌ها نیز با چنین اظهارنظری موافق نبودند، ادامه داد: دو برخورد با بحث جمعیت وجود دارد، کسانی که مسائل زیست‌محیطی و منابع موجود در دنیا را ذکر کرده و معتقدند که کره زمین از سال 1985 از حد بحران منابع عبور کرده و جمعیت امروز کره زمین بیش‌ازاندازه توان منابع زمین است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که گروهی نیز معتقد هستند که نباید تحدید نسل صورت گیرد، عنوان داشت: این گروه معتقد هستند که در به وجود آمدن نسل جدید توازن وجود دارد و طبیعت این توازن را ایجاد می‌کند، در مقابل، وجود جمعیت بیشتر می‌تواند افزایش منابع را نیز به دنبال داشته باشد.

وی به مطالعه و بررسی جزئیات رشد، پیشرفت و شاخصه‌های توسعه توسط یک مؤسسه تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: این مؤسسه در پژوهش‌های صورت گرفته، وضعیت فعلی کشورها را به نسبت منابع و جمعیت سنجیده و موقعیت آن کشورها به نسبت سایر کشورها را موردسنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

قاضی‌زاده اضافه کرد: وضعیت جمهوری اسلامی طبق این پیش‌بینی‌ها باوجود محدود شدن رشد جمعیت، تا سال 2060 رشد خواهد داشت همچنین با توجه به رشد جمعیتی که در هند و چین وجود دارد، این دو کشور که در قرن نوزدهم قدرت اول جهانی بودند، تا سال 2050 چین و از سال 2060 به بعد، هند قدرت اول دنیا خواهند شد.

وی عنوان داشت: طبق پژوهشی که این سازمان برای کنترل آمار جمعیت جهان انجام داده است، ایران در سال 2010 در رتبه هجدهم 20 کشور قدرتمند جهان قرار داشت، در سال 2020 ایران در همان رتبه باقی می‌ماند، سال 2040 به رتبه پانزدهم، 2050 رتبه شانزدهم و با روند فعلی، در سال 2060 ایران در جمع بیست قدرت برتر دنیا حضور نخواهد داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این مطالعه نشان می‌دهد کشورهایی همچون نیجریه، پاکستان و بنگلادش که باوجود دارا بودن منابع زیاد، کشورهایی فقیر به شمار می‌روند در آینده جزء قدرت‌های جهانی خواهند بود و مؤلفه اصلی این قدرت، جمعیت است.

وی با تأکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین و ثابت‌ترین مؤلفه برای پیشرفت، جمعیت است، عنوان داشت: احتمال تجزیه کشوری که بیش از هشتاد میلیون نفر جمعیت داشته باشد به‌شدت کاهش می‌یابد، اگر کشوری بخواهد قدرت اقتصادی بشود و کالای او با کالاهای خارجی رقابت کند باید بیش از 150 میلیون نفر جمعیت داشته باشد.

قاضی‌زاده بابیان این‌که جمعیت بیش از سیصد میلیون نفر، کشور را به قدرت جهانی تبدیل می‌کند، خاطرنشان کرد: باوجود تبلیغات و تلاش برای محدود کردن جمعیت، کشورهایی همچون آمریکا و روسیه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا حتی با واردکردن مهاجر، جمعیت خود را بیش از سیصد میلیون نفر حفظ کنند تا قدرت خود در اقتصاد جهانی را از دست ندهند./9315/پ202/ج

ارسال نظرات