۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۲۲۶۱۴۸
رییس اداره امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی:

میزان جذب زائر نسبت به آمار اعزام زائر بسیار پایین است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره ارتباطات اسلامی و امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی با بیان این که میزان جذب زائر نسبت به اعزام زائر از کشور بسیار پایین است، گفت: در حال حاضر کمتر از یک درصد شیعیان جهان به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف می شوند.
میزان جذب زائر نسبت به آمار اعزام زائر بسیار پایین است

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی زیارت، حجت‌الاسلام علی باقری، رییس اداره ارتباطات اسلامی و امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی گفت: گردشگری مذهبی به معنای بازدید از اماکن مذهبی است که بر اساس انگیزه های سفر خود به سه گونه تقسیم می شود.

 

وی افزود: نوع اول، بازدید از مکانی مذهبی با انگیزه و قصد مذهبی و معنوی است که این گونه گردشگری در فرهنگ ما زیارت نامیده می شود و بارزترین نمونه های آن سفر حج و زیارت اماکن متبرک مانند حرم امام رضا (ع) است.

 

 رییس اداره ارتباطات اسلامی و امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی با بیان اینکه نوع دوم، بازدید پیروان یک دین از مراکز دینی یا اماکن متبرک دین دیگر به قصد آشنایی با تاریخ، فرهنگ و آداب و شعائر آن دین است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک محقق مسلمان درباره مسیحیت پژوهش می کند و برای آشنایی بیشتر با آن دین به واتیکان سفر کند.

 

 

حجت الاسلام باقری تصریح کرد: نوع سوم که می توان آن را از انواع گردشگری سیاحتی یا تاریخی هم دانست، بازدید پیروان ادیان مختلف از مراکز دینی یکدیگر نه به قصد دینی بلکه با انگیزه آشنایی با هنر، تاریخ و فرهنگ آن دین است؛ مانند این که غیر مسلمانی برای آشنایی با معماری اسلامی به حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف شود.

 

وی در رابطه با اهمیت گردشگری مذهبی در ایران اظهار داشت: توسعه گردشگری دینی می تواند اختلافات موجود میان کشورهای اسلامی را کاهش دهد؛ چرا که وقتی تبعه اهل سنت یک کشور اسلامی به ایران بیاید و در اماکن مذهبی ما حضور یابد، با چشم خود می بیند که اختلاف چندانی بین مذاهب اسلامی وجود ندارد و بدین ترتیب همه نقشه های تفرقه افکنانه دشمنان نقش بر آب می شود.

 

رییس اداره ارتباطات اسلامی و امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی با اشاره به آثار جذب گردشگران غیر مسلمان به مراکز زیارتی، گفت: گردشگران با سفر به نقاط زیارتی، با زمینه های مختلف سرمایه گذاری در کشورهای اسلامی آشنا می شوند که این خود می تواند زمینه ای برای کاهش فقر و محرومیت در جهان اسلام باشد.

 

حجت الاسلام باقری افزود: تأثیر معنوی گردشگری دینی بر گردشگران نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که گاهی آن قدر تحت تأثیر فضای معنوی حرم قرار می گیرند که مثل یک زائر شیعه معتقد، مبلغی را به عنوان نذر برای امام رضا (ع) پرداخت می کنند.

 

وی با بیان این که میزان جذب زائر نسبت به اعزام زائر از کشور ما بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: اگر ما سالانه یک میلیون زائر جذب کنیم، به نسبت جمعیت 300 میلیونی شیعیان در دنیا کمتر از یک درصد را جذب کرده ایم؛ در حالی که حداقل 10 درصد این شیعیان توان مالی برای سفر زیارتی به ایران را دارند.

 

رییس اداره ارتباطات اسلامی و امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر چه مسلمانان غیر شیعه بسیاری از کشورها علاقه وافری برای تشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) دارند، اما ما در زمینه جذب زائر توفیق چندانی نداشته‌ایم./930/د102/ب5

 

 

 

ارسال نظرات