فلاسفه بزرگ شیعه اشکالات مکتب الهیات سلبی را رفع کردهاند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی کلام شیعی موافق و مخالف الهیات سلبی عصر امروز در سالن اندیشه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این نشست ابتدا حجتالاسلام رضا برنجکار عضو هیأت مدیره انجمن علمی کلام حوزه علمیه قم در مخالفت با الهیات سلبی گفت: آگوستین و برخی دیگر از فلاسفه مسیحی و همچنین شیخ صدوق، علامه حلی و قاضی سعید از جمله متکلمان معتقد به الهیات سلبی هستند که غالبا از مدرسه کوفه بودند و به اصحاب کوفه مشهور هستند.
وی در ادامه به بیان برخی روایات مثبت الهیات سلبی پرداخت و گفت: دانشمندان این مکتب فقط روایاتی را که مورد پذیرش مکتب خود بود را نقل کردهاند که در آن الهیات سلبی مورد اثبات است.
قائم مقام پزوهشگاه قرآن و حدیث، شیخ صدوق و کلینی را رییس مدرسه قم معرفی کرد و ابراز داشت: این دانشمندان همه صفات الهی را نفی ضد آن صفات برای خداوند معنی کردهاند مثلا صفت عالم را نفی جهل و قدرت را نفی ضعف میدانند.
وی در ادامه به بیان نظریات دانشمندان مدرسه بغداد از جمله شیخ مفید پرداخت و اظهار داشت: شیخ مفید که مؤسس مدرسه بغداد است سمع و بصر را به علم و ادراک برمیگرداند و علم را هم به صورت سلب معنی میکند و معقولات را محسوس میپندارد پس خداوند و مجردات را قابل تعقل نمیداند.
حجتالاسلام برنجکار در ادامه افزود: خواجه نصیرالدین طوسی که مؤسس مدرسه حله است عبارتهای صریحتری دارد مثلا تمام صفات ذاتی را به خود وجود بر میگرداند که وجود خاص خداوند است و آن وجود هم قابل درک نیست چون با وجود مخلوقات فرق دارد.
وی در پایان به بیان تحلیلی از این دو نظریه پرداخت و گفت: اگر قائل به فاعلیت بالعنایه و نظریه فیض که کمالات را منشعب از ذات خداوند میدانند باشیم بدون تردید نمیتوانیم الهیات سلبی را بپذیریم پس در واقع معتقد به الهیات اثباتی هستیم که صفات را عین ذات میدانیم ولی صفات خود ذات نیست بلکه منتزع از ذات است./1329/پ202/ی