۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۲۲۶۴۸۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

بسترسازی برای معروف، منکرات را از جامعه می زداید

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بجنورد، گفت: اگر زیرساخت ها و شرایط ارزشی و فرهنگی جامعه محکم شده و برای گسترش معروفات بسترسازی شود، منکرات خود به خود در جامعه رنگ می بازند.
حجت الاسلام يعقوبي - امام جمعه بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و رییس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان عصر یکشنبه در همایش مشترک ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی، بر اجرای صحیح و اصولی فریضه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و افزود: اثرگذاری مناسب انجام این دستور الهی در جامعه زمانی رخ می دهد که در اجرای امر به معروف و نهی از منکر از افراط و تفریط دوری کنیم.

 

وی با قرائت آیه شریفه «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿ آیه 112 سوره توبه﴾، اظهار کرد: خداوند در این آیه در ویژگی های مؤمنان می گوید که مومنان همان توبه‏کنندگان، پرستندگان سپاس گزاران، روزه ‏داران، رکوع‏ کنندگان، سجده‏ کنندگان، وادارندگان به کارهاى پسندیده، بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدا هستند.

 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در این آیه ویژگی هایی برای مؤمنان بیان شده که اگر رعایت شود؛ چهره واقعی جامعه اسلامی نمایان خواهد شد.

 

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: بر اساس این آیه ما نباید تنها به مسائل عبادی فردی اکتفا کرده و در مسائل اجتماعی بی تفاوت باشیم بلکه در همان حال که خودسازی و خداشناسی وظیفه همه ما است؛ جامعه پردازی نیز رسالت هر فرد مؤمن است.

 

وی با اشاره به این که قرآن در هر آیه که در مورد امر به معروف و نهی از منکر سخن به میان آورده ابتدا عبارت امر به معروف و سپس نهی از منکر را آورده است، خاطرنشان کرد: پیام این عبارات آن است که اگر می خواهیم جامعه ما اصلاح شود می باید ابتدا برای ارزش های دینی و اسلامی بسترسازی کرده و زمینه گسترش معنویت در جامعه را فراهم کنیم و آن گاه به سراغ رفع موانع و ناهنجاری ها برویم.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: اگر زیرساخت ها و شرایط ارزشی و فرهنگی جامعه محکم شده و برای گسترش معروفات بسترسازی شود، منکرات خود به خود در جامعه رنگ می بازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: نهی از منکر به معنای برداشتن موانع از سر راه گسترش ارزش های دینی در جامعه بوده و به همین دلیل همه مردم وظیفه دارند تا حافظ فرامین الهی در جامعه خود باشند.

 

به گفته وی مؤمنان نباید بگذارند مقررات الهی در جامعه کمرنگ شده و یا مورد بی مهری قرار گیرند چرا که بر اساس فرموده خداوند؛ این حساسیت نسبت به جامعه یکی از ویژگی های فرد مؤمن به شمار می رود و خداوند به این افراد مژده داده است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با بیان این که ما باید فلاح و فوز داشته باشیم، اضافه کرد: فلاح به معنای رفع موانع و فوز رسیدن به مقاصد است و باید در این زمینه همانند شهدا که با فلاح به قله ها رسیده و فوز عظیم شهادت را نصیب خود کردند؛ ما نیز در جامعه امروزی با تلاش برای رفع موانع، زمینه اجرای معروفات در جامعه را فراهم کنیم./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات