۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۲۶۵۸۱
مشاور نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف مطرح کرد؛

ضرورت احیا و ترویج فرهنگ وقف قرآنی

خبرگزاری رسا ـ مشاور نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امورخیریه درباره ضرورت وقف قرآنی گفت: باید برای حفظ ایمان مردم ترویج عترت، احیای کلام خدا فرهنگ وقف را ترویج دهیم.
الهي زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام الهی زاده مشاور نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در نخستین هم اندیشی پیرامون وقف قرآنی، با حضور اساتید، صاحب نظران و مدیران فرهنگی کشور که پیش از ظهر امروز در هتل ارم تهران برگزار شد، با اشاره به گزارشی از پژوهش در امر وقف قرآنی گفت: نزدیک به 12 گروه آیات مرتبط با وقف داریم که مشتمل بر آیات برّ، خیر، احسان، انفاق، صدقه جاریه، باقیات و صالحیات، قرض، معروف، حسنه، ایثار، اشتری و آیاتی که مساله سبیل‌الله و آیات تجارت را بیان می کنند، است.

 

وی افزود: این مجموعه آیات در معنای انفاق در معنای عام آن است و چیزی که بیشتر به موضوع بحث ما مربوط است، باقیات الصالحات است که به وقف استناد می‌شود.

 

مشاور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره مفاد آیات وقف گفت: آیاتی که صریحاً به وقف اشاره دارد همچون آیه 245 سوره بقره، 12 مائده، 11 و 18 حدید، 17 تغابن و 20 مزمل به لحاظ محتوا شبیه قرض است و چیزی که در مورد قرض الحسنه در قرآن آمده است، اکنون به صورت نا به جا در مورد دین به کار برده می‌شود و این شبیه آن چیزی است که در بانک‌های قرض الحسنه انجام می‌شود.

 

مشاور نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‎که نیت قرض حسن برای وقف به کار می رود، تصیح کرد: زیرا در ماده قرض، قطع نهفته است و در قرض فرد انفاق کننده، از خود و دیگران قطع مالکیت می‌کند و قرض به وجه‌الله بر می‌گردد و موقوفات بدون مالک نیست بلکه مالک آن الله است و کسی نمی‌تواند به آن تعدی کند.

 

وی افزود: هر کس به موقوفات تعدی کند، نه تنها مجرم است بلکه لایه‌ای از کفر بر عهده او است.

 

حجت‌الاسلام الهی‌زاده ادامه داد: تنها موردی که قطع مالکیت وجود دارد، قرض حسن است که آیات شش گانه قرض حسن از نظر محتوا، با وقف هماهنگ است در حالی که انفاق های دیگر این گونه نیستند.

 

مشاور نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امورخیریه درباره ضرورت وقف قرآنی عنوان کرد: ما باید برای حفظ ایمان مردم ترویج عترت، احیای کلام خدا فرهنگ وقف را ترویج دهیم و زمانی وقف با آیات قرض الحسنه منطبق خواهد شد که ما وقف برای کتاب خدا داشته‌باشیم.

 

وی افزود: اگر کسی برای وحی الهی قدمی بردارد، خداوند به او اجرهای مضاعف خواهد داد و پاداش قرض و وقف نسبت به سایر انفاق ها قابل مقایسه نیست.

 

مشاور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره جایگاه وقف در جامعه اسلامی گفت: ارکان تمدن اسلامی بر سه رکن برنامه وحیانی، ولایت رهبری و امت استوار است که وقف نازل بر این سه رکن است مقام معظم رهبری بر این نکته داشته اند که در تحقق تمدن اسلامی باید احساس مسئولیت کنیم و هر کسی سهم خود را در آن مشخص و ایفا کند و عنصر جمعی که می تواند همه موارد گفته شده را ترویج کند، وقف قرآنی است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات