۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۲۲۶۷۲۵
حجت الاسلام رفعتی:

نقشه جامع فرهنگی کشور نیاز به بازنگری دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی قضا با بیان این که بازنگری نقشه جامع فرهنگی کشور باید از اولویت های برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دور جدید باشد، گفت: به این دلیل که در برنامه ها و سیاست های تعیین شده نگاه دینی کمرنگ است.
حجت الاسلام عباس رفعتي حجت الاسلام عباس رفعتي نائيني، رييس مرکز تحقيقات اسلامي حکومت اسلامي مجلس خبرگان رهبري

حجت الاسلام عباس رفعتی رییس مرکز تخصصی قضا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که شوارای انقلاب فرهنگی در دوره پیشین و در راستای مهندسی فرهنگی، نقشه جامعه فرهنگی را در بیش از سی جلسه بررسی و نهایت تصویب کرد، اظهار داشت: به برخی از اعضای این شورا گفته ام که جا دارد این نقشه جامع فرهنگی بازنگری شود.

وی در تببین علت این امر، گفت: در برنامه ریزی و سیاست گذاری فرهنگی کشور نگاه دینی کمتر دیده می شود؛ بنابراین لازم است در سال فرهنگ با یک مدیریت و اندیشه جهادی و دینی بازنگری صورت بگیرد با محور این که چگونه می شود نقشه جامع فرهنگ دینی را در کشور ترسیم کنند؛ به نظر می رسد این کار باید از اولویت های شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید باشد.

مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که فرهنگ ما آمیخته با دین و برگرفته از معارف الهی است، ابراز داشت: اگر رهبر معظم انقلاب از طراحی نقشه جامع فرهنگی سخن می گویند منظورشان نقشه فرهنگ دینی است نه فرهنگ اجتماعی سکولاری.

رییس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری افزود: شبیخونی که به فرهنگ کشور ما شده در اصل، فرهنگ دینی را مورد هدف قرار داده است؛ اگر فرهنگ دینی را مد نظر نداشته باشیم هیچ تهاجمی صورت نخواهد گرفت زیرا در آن صورت فرهنگ ما با فرهنگ بیگانه تضادی نخواهد داشت.

حجت الاسلام رفعتی با اشاره به این که مسائل فرهنگی یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب است، گفت: به همین دلیل ایشان در کنار اقتصاد بحث فرهنگ را نیز در شعار امسال گنجاندند و حتی آن را در اولویت قرار دادند.

وی به تبیین بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در دور جدید پرداخت و اظهار داشت: از این پیام برمی آمد که ایشان می خواهند شورای عالی انقلاب فرهنگی گام بلندی نسبت به انجام وظیفه اش و تصمیم در سیاست های فرهنگی بردارد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که تحول در علوم انسانی نیاز به برنامه ریزی چند ساله دارد، گفت: این گونه نیست که شتاب زده و در عرض یک سال بتوانیم تحول ایجاد کنیم؛ چشم انداز، سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا در این زمینه، زمان بر است؛ اگر چه این موضوع بسیار با اهمیت و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است اما این گونه نیست که به زودی تحقق پیدا کند.

مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: اصولا کارهای فرهنگی و علمی نتیجه زود بازده ندارند؛ اگر انتقادی می شود برای این است که چرا تاکنون کار در این عرصه به صورت جدی آغاز نشده است و گرنه کسی توقع تحول ناگهانی را ندارد./928/ت302/ج

ارسال نظرات