۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۲۶۸۹۲

پیش همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دوازدهمین پیش همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی به همت دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
همايش علامه طباطبايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دوازدهمین پیش همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان امروز با محوریت اصلی پیش همایش « سبک زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی » در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد.


در این همایش حجت الاسلام عمران عباس‌پور، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سخنانی به بیان معارف اندیشمند بزرگ جهان اسلام و تشیع علامه طباطبایی پرداخت و اظهار داشت: محروم طباطبایی در هر علمی که وارد شد، علامه بود و به عنوان یک متبحر در رشته درایت الحدیث و رشته جامعه شناختی عمیق داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: از جمله اموری که علامه طباطبایی با رهنمود قرار دادن سیره ائمه معصومین توانست انجام بدهد، تفسیر المیزان در تفسیر قرآن مجید است که دایرة المعارف دینی و افختار بی بدیلی برای شیعه است.


همچنین حجت الاسلام اصغر نقدی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در سخنانی اظهار داشت: هر چه از علامه طباطبایی بگوییم کم گفته شده، چنانچه آیت الله شهید مطهری فرمود؛ علامه طباطبایی بعد از دویست سال شناخته خواهد شد و هنوز زود است ابعاد این شخصیت برجسته شناخته شود.

 

وی ادامه داد: علامه طباطبایی شخصیتی است که در حوزه های مختلف وارد شده و بسیار هم عالمانه وارد شده است، به عنوان مثال در مسایلی که در حوزه های روش شناختی معرفت و بحث های اداراکات اعتباری دارد امروزه در روش شناختی مطالب جدید و قابل عرضه، به دنیا است.


حجت الاسلام نقدی با بررسی مبانی هستی شناختی در هستی از دیدگاه علامه طباطبایی گفت: مبانی اول توحید است و مبدأ آفرینش مبانی بعدی در هدف از آفرینش، دیگری مبحث واقعیت زندگی و مراحل زندگی از بحث نباتی، حیوانی، انسانی، ایمانی و قدسی و بحث واقعیت دنیا و رابطه انسان با آن و همچنین واقعیت مرگ و عالم پس از مرگ است.


وی تصریح کرد: به هر حال بحث سبک زندگی مربوط به بایدها و نبایدهاست و این مبتنی بر چگونه هست هاست، همه می دانیم دنیا متاع است و زودگذر است و مزرعه، ولی گاهی باورهایی که داریم با واقعیت دنیا هیچ سازگاری ندارد، با آنکه دنیا را موقتی و گذرا می دانیم ولی گاه رفتارهای مابه گونه ای است که دنیا را ابدی و ماندگار می پنداریم./935/پ203/ب

ارسال نظرات