حدیث سفینه تواتر معنوی دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حدیث سفینه» عصر امروز در سالن شهید عارف الحسینی(ره) مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، حجتالاسلام رحیم سالمی، استاد همکار جامعه المصطفی العالمیه و حکمت جارح، پژوهشگر مرکز پژوهشهای تخصصی نهضت عاشورا سخنرانان این نشست علمی بودند.
در ابتدای این نشست علمی حجتالاسلام سالمی به ایراد سخن پرداخت و سپس حکمت جارح، پژوهشگر مرکز پژوهشهای تخصصی نهضت عاشورا با زبان عربی فصیح ضعف و قوت حدیث سفینه را در کتب شیعه و سنی مورد بررسی قرار داد.
جارح به سخنی از ابن تیمیه درباره حدیث سفینه اشاره و ابراز کرد: این حدیث شریف در کتب معتبری از علمای شیعه و اهلسنت وجود دارد که خود نشانی بر حجیت آن است.
وی اظهار داشت: با توجه به برخی از اسانید اهلسنت، حدیث شریف سفینه از هشت نفر صحابی نقل شده است که حضرت امیر مؤمنان علی(ع)، عبدالله بن زبیر، عبدالله بن عباس، ابوسعید خدری و انس بن مالک برخی از آن افراد هستند.
پژوهشگر مرکز پژوهشهای تخصصی نهضت عاشورا با بیان اینکه حدیث سفینه در کتب اهلسنت به تواتر نقل شده است، تأکید کرد: اندلوسی از علمای اهلسنت حدیث سفینه را از چهار نفر از صحابی و ابن حجر حیطمی این حدیث را از هشت نفر صحابه رسول اکرم(ص) نقل کرده است.
وی تصریح کرد: حتی اگر تواتر حدیث سفینه در کتابهای اهلسنت غیر تام باشد، باز هم خللی در این حدیث وارد نمیشود چراکه به تصریح علمای اهلسنت حدیث سفینه از حالتهای سندی «صحیح لذاته»، «حسن لذاته» و «حسن لغیره» خارج نیست.
پژوهشگر مرکز پژوهشهای تخصصی نهضت عاشورا گفت: الفاظ و عبارات حدیث شریف سفینه متفاوت است اما معنای آن واحد بوده و تمام سندهای گوناگونی که این حدیث را ذکر کردهاند بر یک معنا دلالت دارند.
وی با بیان اینکه تمامی اسنادی که حدیث سفینه را ذکر کردهاند در چند وجه مشترکند، خاطرنشان کرد: هیچ یک از سندهای این حدیث شریف صفت کذاب را به خود نگرفته و چراکه اگر چنین باشد، باید تمام طریقههای گوناگون آن که به تصریح یکی از علمای اهلسنت به هزار طریق میرسد، دروغگو و کذاب باشند.
جارح اضافه کرد: دومین اشتراک در اسناد حدیث سفینه عدم اتهام به کذب در صدور است چراکه اگر در سند آن هم فردی مفقود یا مجهول باشد، باز هم به دلیل تواتر معنوی نمیتوان صدور آن را کذب دانست.
وی به صحیحه بودن حدیث سفینه تأکید و ابراز کرد: هر روایتی که در فضل اهلبیت معصومین(ع) در کتب اهلسنت وجود دارد، خود نشانی بر حقیقت صدور آن حدیث و روایت است؛ حدیث سفینه به وفور در روایات گوناگون اهلسنت ذکر شده است./997/پ202/س