۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۲۲۷۱۴۹

برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه اول ماه محرم تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه اول ماه محرم از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی تشریح شد.
حجت الاسلام سيدجلال حسيني

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی امروز در نشست تشریح برنامه‌های این معاونت به مناسبت ماه محرم، ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله مهدوی کنی(ره)، وی را شخصیتی تأثیرگذار در نظام اسلامی خواند و گفت: ایشان چه در زمان حیات امام خمینی(ره) و چه در دوران رهبری آیت الله خامنه ای، با اتخاذ مواضع اصولی، انقلابی و ارزشی با پیروی کامل از ولایت‌فقیه توانستند همکاری، مساعدت و پشتیبانی خود نسبت به انقلاب را ایفا کنند.

 

وی  در ادامه به برنامه‌های ماه محرم اشاره کرد و ادامه داد: ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر، فداکاری، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی است، ماهی که هیچ زمان کهنه نشده و نخواهد شد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی استان قدس رضوی افزود: اگر فداکاری سیدالشهدا0ع) نبود، امروز چیزی به نام اسلام وجود نداشت، عاشورای حسینی بود که وجدان بشریت را بیدار کرد و در اوج قله فداکاری و شهادت حماسه عاشورا باقی ماند و تا ابد باقی خواهد ماند.

 

وی، نشر، گسترش و تعمیق فرهنگ عاشورا در جهان را یکی از رسالت‌های آستان قدس رضوی عنوان و تصریح کرد: عاشورا مختص به یک مذهب و مکتب خاص نیست زیرا مبتنی بر عقل، حماسه و عاطفه که بر خواسته از فطرت پاک انسان است شکل‌گرفته است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، پیام عزاداران حسینی را کنار نیامدن محور قرآن و اهل‌بیت (ع) با ظلم و استکبار دانست و اظهار کرد: امروز، جریان‌های افراطی، منحرف و تفرقه‌افکن در جهان اسلام همچون موریانه‌ای اصل و اساس اسلام را مورد تهدید قرار داده است.

 

وی، تکلیف امروز شیعیان را معرفی جامع فرهنگ عاشورا به دنیا عنوان کرد و ادامه داد: آستان قدس رضوی به دنبال ارائه الگوی مجالس حسینی معیار است و تلاش می‌کنیم پیام عاشورا را با محتوای اصلی آن‌که معرفی اسلام ناب و نفی اسلام آمریکا است به دنیا معرفی کند.

 

برگزاری 285 محفل حسینی در دهه اول محرم

حجت‌الاسلام حسینی گفت: به‌منظور تعمیق معارف و بینش دینی زائران و مجاوران، 285 محفل حسینی در دهه اول محرم برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به موضوعات موردبحث در این جلسات، ادامه داد: به‌منظور معرفی اسلام ناب در برابر اسلام انحرافی و جریان‌های تکفیری، ارائه الگوی رفتاری اهل‌بیت (ع) به‌ویژه برای نسل جوان در پرتو تبیین شخصیت‌های واقعه عاشورا و اراده مکتب ولایت و امامت به‌عنوان تنها راه‌حل مشکلات جامعه بشری، این محافل برگزار می‌شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بابیان این‌که آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی و آیت‌الله محسن کازرونی از سخنرانان این جلسات هستند، ادامه داد: حجج‌ اسلام رئیسی، عبد خدایی، مهدوی و طباطبایی، موضوعاتی را با عناوین نقش رهبری در واقعه کربلا، زیبایی‌های عاشورا، علل جاودانگی نهضت عاشورا و عاشورا و نیازهای امروز برای یک و نیم میلیون زائر بیان می‌کنند.

 

اعلام آغاز ماه محرم با برگزاری مراسم تعویض پرچم گنبد امام رضا(ع)

وی افزود: مراسم استقبال از ماه محرم، شب اول این ماه در مراسمی باشکوه و معنوی به‌منظور سیاه‌پوش کردن حرم مطهر، پوشیدن لباس مشکی و اعلام آغاز ایام عزاداری برگزار می‌شود که طی آن، به دست خدمتگزاران آستان قدس رضوی به‌طور نمادین شال مشکی بر دوش یکی از پیر غلامان حسینی انداخته خواهد شد.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: ساعت هشت صبح روز اول ماه محرم آیین صلوات خوانی با قرائت اشعار محتشم به‌صورت سراسری از گلدسته‌ها حرم مطهر رضوی پخش خواهد شد که این امر با تعویض پرچ گنبد همزمان خواهد بود.

 

وی به دیگر برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای این ایام اشاره و تصریح کرد:برنامه سخنرانی حجت‌الاسلام کازرونی هر شب پس از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‌شود؛ علاوه بر آن، 215 ویژه‌برنامه مرثیه‌خوانی و عزاداری توسط مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع)صورت خواهد گرفت.

 

حجت‌الاسلام حسینی به برگزاری باشکوه‌ترین محفل شیرخوارگان جهان اسلام در حرم مطهر اشاره کرد و افزود: این محفل باشکوه در تاریخ نهم آبان ماه، اولین جمعه دهه اول ماه محرم از ساعت 13 در صحن جامع رضوی و اماکن متبرکه برگزار خواهد شد که حجت‌الاسلام مهدوی سخنرانی این مراسم را انجام می‌دهد.

 

برپایی اجتماع عظیم عاشوراییان در روز عاشورا

وی بابیان این‌که اجتماع عظیم عاشوراییان در روز 13 برگزار می‌شود، ادامه داد: 13 آبان ماه، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و تسخیر لانه جاسوسی است که این اجتماع همزمان با این رویداد در صحن جامع رضوی صورت می‌گیرد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: افزون بر آن، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حرم مطهر در عاشورای خونین نیز پس از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود که عزاداران پیش از آن در ساعت 15 بر سر مزار این شهدا حاضر خواهند شد.

 

وی بابیان این‌که قرآن در محرم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: تلاش می‌شود با پیروی از ائمه اطهار(ع) برنامه‌هایی قرآنی مبتنی بر احیای سنت حسینی برگزار شود که در این راستا، مراسم ترتیل خوانی از ساعت 22 در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‌شود که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

 

10 ختم قرآن و نشست تخصصی با حضور آیت‌الله علم‌الهدی

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به انجام 10 ختم قرآن کریم در دهه اول ماه محرم، گفت: 12 نشست قرآنی و تدبر با محوریت زیارت عاشورا در دارالقرآن کریم برگزار می‌شود.

 

وی اضافه کرد: به‌منظور پاسخگویی به شبهات و سؤالات زائران، 200 حلقه معرفت حسینی در دهه اول محرم در اماکن متبرکه امام رضا (ع) تشکیل خواهد شد؛ همچنین نشست تخصصی با موضوع رفتارشناسی امام حسین(ع) با یاران و دشمنان ایشان و موضوع امربه‌معروف و نهی از منکر با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد مقدس و دکتر کردی، هشتم آبان ماه از ساعت 15 در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود./9315/پ202/ب5

ارسال نظرات