۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۲۷۲۴۰

سیزدهمین پیش همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سیزدهمین پیش همایش از همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی(ره) در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
همايش علامه طباطبايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیزدهمین پیش همایش از همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی(ره) با موضوع حکمت سیاسی ـ اجتماعی علامه، پیش از ظهر امروز با حضور دانش پژوهان در سالن اندیشه مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش علیرضا صدرا استاد دانشگاه تهران به موضوع«ظرفیت سیاسی حکمت اجتماعی علامه طباطبایی» پرداخت و گفت: علامه طباطبایی(ره) فیلسوفی محض بود و در کنار  محض بودن، نسبت به مسائل پیرامون خود نیز بی تفاوت نبود ودیدگاه اجتماعی و جهانی داشت.

 

وی افزود: غالبا دانشمندان محض نسبت به مسائل پیرامون خود حساس نیستند؛ اما علامه این گونه نبوده و پاسخ به نیازهای فکری و اجتماعی مردم را در صدر کار خود قرار می داد.

 

سخنران بعدی این پیش همایش مرتضی یوسفی راد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود که مسأله«علامه طباطبایی و مسأله عدالت و برابری» را تبیین کرد و اظهار داشت: دوران معاصر ایران، دورانی است که فضای سیاسی و اجتماعی آن، متأثر از جریانات خارجی و غرب می باشد.

 

وی ادامه داد: علامه خود را در مقابل مسائلی می دید که قصد ریشه کن کردن جامعیت را داشت؛ بنابراین با هدف اثبات جامعیت دین مبین اسلام، به صورت جدی وارد عمل شده تا این شبهات را دور کند.

 

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام احمد یزدانی مقدم عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیرامون مسأله« اعتباریات و فلسفه سیاسی اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی» به ارائه سخن پرداخت و بیان داشت: سخنان علامه الهام گرفته از فارابی و ملا صدرا است، این عالم بزرگوار جنبه های خداشناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و دیگر جنبه ها را در آثار خود آورده است.

 

گفتنی است، در میزگرد علمی که از برنامه‌های این همایش بود، اساتید به سوالات مطرح شده دبیر علمی همایش و حاضران در نشست پاسخ دادند./1323/پ202/س

ارسال نظرات