۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۲۷۲۷۶
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

عزت و اقتدار جامعه اسلامی مرهون وجود علما و فقهای دین است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در سیزدهمین سالگرد ارتحال آیت الله ایازی گفت: عزت، اقتدار و ماندگاری جامعه اسلامی به برکت وجود علمایی همچون آیات کوهستانی و ایازی ها است.
سيزدهمين سالگرد آيت الله ايازي از علماي مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، از خطبا و وعاظ کشور امروز در مراسم سیزدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله ابوالحسن ایازی و دو فرزند بزرگوارشان در مسجد جامع رستمکلا افزود: علما همواره نوری برای هدایت جامعه بشریت بودند و مختص به یک زمان و مکان خاصی ندارند.

 

وی اظهار داشت: آیت الله ایازی فقیه، مجتهد، عالم، عارفی بود که برای عزتمندی اسلام در جامعه تبیین دین و اسلام کرده و با تربیت شاگردان بزرگوار، اسلام را به جامعه و جهان شناساند.

 

حجت الاسلام المسلمین صالحی خوانساری با بیان این که به برکت علما و بزرگان دینی امروز اسلام، ارزش های دینی و عزت ما حفظ مانده است، یادآور شد: ایازی ها آن چنان در این دنیا زندگی کرده و خدمات به مردم ارائه دادند که در روز قیامت موجب غبطه خوردن خلق می شوند.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: وجود صدها طلبه ای که اکنون در این حوزه علمیه به جا مانده از این عالم بزرگوار مشغول تحصیل اند و تربیت هزاران طلاب دیگر که در گذشته تربیت یافته مکتب علامه ایازی و پسربزرگوارشان بوده اند، بیانگر عظمت کار این عالمان دینی است که دنیا جوابگوی خدمات این بزرگواران نیست.

 

وی اضافه کرد: اکنون زمان تکفیر شیعه است و در زمانی به سر می بریم که سلفی ها خون شیعه را نه تنها مباح بلکه ریختن خون شیعه را واجب می دانند و اکنون احزاب ظلم همچون داعش و القاعده تولید شده است تا شیعه کشی انجام شود.

 

این استاد حوزه ادامه داد: در این زمان اگر فردی در تربیت طلبه ای تلاش کند که این طلبه را از شر این احزاب نجات داده و آن طلبه نیز گروه دیگری را نجات دهد، مزد این فرد، مزد همه مزدهای دنیا است و قابل شمارش نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری گفت: علما و فقهایی همچون آیت الله ایازی(ره) از این دست افراد بودند که پناه امت بوده و ملائکه برایشان تا بهشت صف کشیده اند تا بر بال هایشان ایشان را به بهشت ببرند.

 

این استاد حوزه  علمیه با اشاره به پیام علما و مراجع تقلید در رابطه با خصایص و ویژگی های آیت الله ایازی(ره) گفت: آیت الله بروجردی(ره) که امام راحل و آیت اله گلپایگانی(ره) از شاگردان این عالم بودند در این رابطه فرمودند: آقا ابوالحسن ایازی، نخبه ترین طلبه ای است که در جمع ما است، آقا بزرگ تهرانی فرمودند: آیت الله ایازی بزرگ رجال قرن ما است و آیت الله میرزا هاشم آملی(ره) نیز فرمودند: اگر چه آیت الله ایازی از شاگردان حلقه دری من بود، اما در اخلاق، استاد من بود.

 

وی با اشاره به این که همچنین علامه حسن زاده املی این مرد کم نظیر در رابطه با علامه ایازی فرمودند: سال ها به طول می انجامد که شاید مثل ایازی و کوهستانی به وجود آید، ادامه داد: حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز فرمودند: صفای روح و سادگی این عالم او را در قلب ها جای داد.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: آیت الله ایازی(ره) دارای چنین شخصیت برجسته ای بودند که شاید در برخی از موارد برای مردم شناخته نشدند و باید زوایای اخلاقی و خصایص و ویژگی های این عالم ربانی برای مردم بازگو شود تا با شناخت این زوایا و الگوپذیری از این علما و فقها و عارفان در مسیر رستگاری قرار گیریم.

 

وی گفت: خوشبختانه اکنون نوه این عالم وارسته، حجت الاسلام مرتضی ایازی با مدیریت حوزه علمیه جعفریه رستمکلا و حجت الاسلام پیشنمازی از وابستگاه نسبی ایشان به درستی در اداره این حوزه علمیه تلاش می کنند و به فرموده آیت الله جوادی آملی این شجره طوبی همچنان میوه خواهد د اشت و سایه اش بر سر ملت خواهد بود.

 

گفتنی است؛ سیزدهمین سالگرد ارتحال آیت الله شیخ ابوالحسن ایازی و دو فرزند برومندشان با حضور علما و روحانیت و دوستداران علم و فقاهت و مردم ولایتمدار استان مازندران در جوار بارگاهشان در رستمکلا بهشهر برگزار شد./1317/پ202/ب1

ارسال نظرات