۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۲۲۷۴۰۵
عضو جامعه روحانیت مبارز تهران:

تفاهم و همگرایی اصول گرایان در حال شکل گیری است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با تاکید بر این که در مجموعه اصول‌گرایی علاقه به ائتلاف زیاد است و آیت‌الله مصباح معتقد به وحدت بر سر اشتراکات اصیل است، بیان کرد: تفاهم و هم‌گرایی در حال پدید آمدن است و در جبهه پایداری نیز دوستان از نزدیک‌شدن سخن می‌گویند و تا انتخابات زمان به اندازه کافی داریم تا این همگرایی پدید آید.
حجت الاسلام و المسلمين غلامرضا مصباحي مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در جلسه‌ تبیین راهکارهای اقتصاد مقاومتی با چالش‌های پیش‌رو که به همت جامعه اسلامی مهندسین اصفهان در هنرسرای خورشید برگزار شد، گفت: مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به 2 بخش مدیران و مسؤولان و بخش مخاطب عام و مردم مربوط است.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین مسائلی که در بخش مدیران  ومسؤولان وجود دارد اصلاحاتی است که باید در موضوع فناوری اقتصاد مقاومتی انجام شود، افزود: امروز در حالی با استفاده از آمارها اتکای به نفت 40 درصد بیان می شود که در باطن ما شاهد اتکای 60 درصدی به آن هستیم.

رییس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که یکی از مهم ترین شاخصه های اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی به نفت تا نزدیک به صفر است، تصریح کرد: این مسأله نیازمند افزایش سهم صندوق توسعه ملی است.

وی با اعتقاد بر این که اگر به جای صادرات نفت خام فراورده های آن را صادر کنیم سودی نزدیک به 10 برابر به دست می آوریم، بیان کرد: ایستگاه‌های ثابت گازی نیز بسیار مهم است چراکه کشورهای همسایه را به ما وابسته می کند.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم اقتصاد وابسته به نفت را اقتصاد خفه‌شده نامید و خاطرنشان کرد: مهم ترین ویژگی اقتصاد پویا باز بودن به معنای تأمین منافع ملت و نظام ایران و استفاده از دیگر فرصت‌ها در عرصه اقتصادی و صادرات نفت به دیگر کشورها است.

وی از تولید برق ارزان به واسطه گاز ارزان قیمت سخن گفت و ادامه داد: باید در بخشهای مختلف بودجه کشور نظیر بدهکاری، گمرکات، قاچاق کالا و کاهش مصرف انرژی با توجه به این که در انرژی 6 برابر کشوری مانند ژاپن و 4 برابر میزان جهانی مصرف داریم، شفاف سازی صورت گیرد.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر این که شفاف‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت دو عنصر مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: با اجرای صد در صدی دولت الکترونیک شفاف سازی اقتصادی کامل می شود چرا که در آنجا افراد مداخله نمی کنند و با سیستم روبرو هستیم.

وی با اشاره به این که اکنون سهم مالیات در بودجه کشور 6 درصد است که این از عدم شفاف‌سازی اقتصادی نشأت می‌گیرد، اظهار کرد: یکی دیگر از گام‌های مؤثر در اقتصاد مقاومتی صرفه‌جویی ملی است که نیازمند همت دولت و مردم است.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم ضعف مدیریت در مصرف مشکلات بحران‌آفرینی نظیر کمبود آب را به وجود می آورد، افزود: باید در عرصه صنعتی به خصوص در استان‌های خشکی نظیر اصفهان در مصرف آب تجدیدنظر شود.

وی با اشاره به مهم ترین دغدغه مردم اصفهان نسبت به خشکی زاینده رود با اصفهانی ها همدردی کرد و ابراز کرد: حیف است که رودخانه زاینده‌رود که جلا و جلوه‌ای اصفهان است، خشک باشد و احیای آن نیازمند یک عزم ملی است و باید احیای رودخانه نخستین اولویت استان قرار گیرد.

رییس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ورود ذخایر مالی مردم به صنعت گردشگری کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر است، تصریح کرد: میزان بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در حال حاضر 50 درصد است که باید برطرف شود.

وی ممنوعیت واردات برق را یکی از ضرورریات چرخش چرخنده‌های اقتصادی دانست و بیان کرد: ما باید در زمینه تولید گندم نیز به خود کفایی برسیم.

 

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با توجه به این که ایران در دوران جمهوری اسلامی مقابل استکبار  و اندیشه‌های لیبرالی و سکولاری ایستادگی کرد، خاطرنشان کرد: دشمن در این دوران هر ترفند، توطئه و تحریمی علیه ما وضع کرد و مسأله اقتصادی آخرین حلقه‌ای است که دشمن علیه نظام اسلامی به کار بسته بوده و به همین سبب اقتصاد مقاومتی برای مقاومت در برابر استکبار است.

وی با بیان این که امروز کشورهای اروپایی در شرایط نا مساعد اقتصادی به سر می برند و راهی جز ریاضت اقتصادی ندارند، ادامه داد: اما شرایط ایران بسیار خوب است چرا که نه تنها بدهی قابل توجهی ندارد بلکه ذخایر خوبی نیز دارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به تعبیر «بچه پولداری» رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد نفتی، گفت: من نیز چند سال پیش گفته بودم که ما مانند بچه ارباب ها عمل می‌کنیم چراکه دولت دهم اینگونه عمل می کرده است.


وی با اشاره به این که دولت گذشته می‌خواست به هر شخص 250 هزار تومان یارانه بدهد که ما با 3 مصوبه قانونی جلوی او را گرفتیم، اظهار کرد: سیستم بانکی ما نیز خالی از اشکال نبوده و در این سیستم به شرکت‌ها و بنگاه‌های متعلق به سیستم بانکی پول تزریق می‌شود.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که هدف از ایجاد بانک توسعه اقتصادی است اما سیستم جاری بانکی توسعه‌ای عمل نمی کند، افزود: بلکه بانکها امروز تنها به فکر منافع خود بوده و کاری به منافع اقتصادی کشور ندارد.

وی با اشاره به این که تنها کشوری که سود بانکی منفی دارد ژاپن است و در کشورهای اروپایی تا 6 یا 7 درصد نیز سود بانکی می‌دهند، تصریح کرد: این که ما در کشور خودمان سود بالا می‌دهیم یکی از دلایل آن تورم بوده و نرخ تورم و سود بانکی بر روی هم اثر می‌گذارند و اگر دولت بتواند تا پایان سال تورم را به 18 درصد برساند بسیار خوب عمل کرده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه احتمال ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بسیار است، بیان کرد: آیت‌الله مهدوی کنی قائل به ائتلاف و اصولگرایی به جای وحدت اصولگرایان بودند و معتقد بودند که در مسائلی که هم‌فکری داریم باید آنها را مرور کرده و ائتلاف کنیم.

وی بخشی از رأی روحانی را مربوط به اصلاحات دانست اما تأکید کرد: این به این معنا نیست که تمام رأی مربوط به آنها باشد چرا که اصلاح طلبان تا پیش از انتخابات 92 از هم پاشیده بودند و از بعد از انتخابات گذشته به تکاپو افتادند و بنا دارند که خود را به وحدت برسانند و من احتمال می‌دهم که این کار صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با اعتقاد بر این که در مجموعه اصول‌گرایی نیز علاقه به ائتلاف زیاد است و آیت‌الله مصباح معتقد به وحدت بر سر اشتراکات اصیل است، بیان کرد: تفاهم و هم‌گرایی در حال پدید آمدن است و در جبهه پایداری نیز دوستان از نزدیک‌شدن سخن می‌گویند و تا انتخابات زمان به اندازه کافی داریم تا این همگرایی پدید آید./939/پ201/ج

ارسال نظرات