۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۲۷۴۹۸

پرسش‌ها و پاسخ‌هایی درباره ظهور و غیبت امام عصر

خبرگزاری رسا ـ آیا اجرای انقلاب جهانی توسط یک فرد ممکن است؟، آیا یهودیان هم به ظهور موعود و منجی اعتقاد دارند؟ نام منجی یهودبان چیست؟ و غیبت امام مهدی(ع) تا چه زمانی طول خواهد کشید؟ از جمله سؤالاتی است که درباره ظهور و غیبت امام عصر بسیار مطرح می‌شود.
ظهور

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، آیا اجرای انقلاب جهانی توسط یک فرد ممکن است؟، آیا یهودیان هم به ظهور موعود و منجی اعتقاد دارند؟ نام منجی یهودبان چیست؟ و غیبت امام مهدی(ع) تا چه زمانی طول خواهد کشید؟ از جمله سؤالاتی است که بسیار مطرح می‌شود که پاسخ آنها را در این مقاله از نظر می‌گذرانیم.

 

آیا اجرای انقلاب جهانی توسط یک فرد ممکن است؟

همان طوری که هر انقلاب و رویداد اجتماعی به زمینه ها و شرایط آن بستگی دارد، قیام و انقلاب جهانی امام مهدی(ع) هم که بزرگ ترین حرکت جهانی یه شمار می رود، پیرو همین اصل است و بدون تحقق زمینه‌ها و شرایط آن به و قوع نخواهد پیوست.

 

البته منظور این نیست که در انقلاب جهانی حضرت مهدی(ع)، امدادهای غیبی و آسمانی وجود نخواهد داشت. بلکه مقصود آن است که در کنار امدادهای الهی، زمینه ها و عوامل و شرایط عادی نیز باید فراهم شود که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

 

1ـ طرح وبرنامه: بدیهی است که هر انقلابی، مخصوصا اگر جهانی باشد، به برنامه ای جامع برای مبارزه از طریق سازمان دهی بهتر نیروها نیاز دارد.

 

2ـ یاران: برای احرای انقلاب حهاین بدیهی استکه یاورانی متناسب با آن می خواهد تا له نتیجه برسد.

 

3ـ آمادگی عمومی: یکی از شرایط بسیار مهم پیروزی انقلاب جهانی، آمادگی عموم مردم است.

 

پس گفتنی است، با شرایط مذکور، اجرای انقلاب جهانی ممکن خواهد بود.

 

آیا یهودیان هم به ظهور موعود و منجی اعتقاد دارند؟ نام منجی یهودبان چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: دین یهود یکی از ادیان آسمانی و ابراهیمی به شمار می رود که با مسحیت و اسلام به لحاظ تاریخ و نیز شماری از آموزه ها گره خورده است. باور به ظهور منجی موعود وتصور آینده ای در خشان نیز به منزله نقطه اشتراک میان ادیان ابراهیمی است که در همه این ادیان وجود دارد.

 

براساس باور دینی کهنی، یهودیان معتقدند پادشاهی از نسل داوود به نام « ماشیح » روزگاری وعده خدار در خق این قوم را که به باور خودشان، قوم برگزیده خدایند، عملی خواهد ساخت و پادشاهی ایدی خدا را بر زمین استوار خواهد کرد.

 

یهودیان برخلاف برخی اقوام دیگر که دوران طلایی تاریخ خود را در گذشته های تاریک و بسیار دور می بینند، به آینده چشم دوخته اند و انبیای بنی اسرائیل بارها به « روزهای آخر » که هنوز فرا نرسیده است، به عنوان دوران اعتلای نهایی و عظمت ملی یهود اشاره کرده اند. امیده به آینده نورانی و مشحون از سعادت در دل عامه مردم، روز به روز نه تنها شدت یافته بلکه به رویاهای شگفت انگیزی هم دامن زد.

 

نام منجی موعود قوم یهود « ماشیح » یا « تدهین شده با روغن مقدس » است که از جانب خدا ماوز آغازه این دوران تازه و پر از شگفتی است و محور آینده درخشان قوم یهود است. تلمود، منبع سنت شفاهی یهود، صدها بار به ماشیح و ماموریت او اشاره کرده است.

 

اعتقاد به ماشیح و آمدن او چنان جایگاه در میان قوم یهود دارد که آن را نقشه خدا برای نجات بشر می دانند و معتقدند وقتی یهود هیچ نبود، ماشیح با مسیحا و جود داشته است.

 

غیبت امام مهدی(ع) تا چه زمانی طول خواهد کشید؟

امام صادق فرموند:«تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ می گویند، تعجیل کنندگان هلاک می شوند، و تسلیم شوندگان نجات می یابند وبه سوی ما باز می گردند».

در مورد زمان دقیق پایان غیبت حضرت و وقت ظهور، کسی اطلاعی ندارد و اگر کسی مدعی تعیین وقت ظهور و پایان غیبت حضرت و اعلام ظهور، فقط به اراده الهی بستگی دارد و خود حضرت مهدی(ع) هم منظر دستور و فرمان ظهور از سوی خداوند است.

 

به همین دلیل، نه تنها در روایات زمانی برای ظهور تعیین نشده، بلکه تعیین کنندگان به شدت دروغ گو خوانده شده اند. فردی به نام مهزم از امام صادق(ع) پرسید: «فدایت شوم، ظهور قائم آل محمد(ص) و تشکیل دولت حق به درازا کشید؛ پس چه وقت روی می دهد؟».

 

تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ می گویند، تعجیل کنندگان هلاک می شوند، و تسلیم شوندگان نجات می یابند وبه سوی ما باز می گردند.

 

البته این که بعضی از علما و یا دوستان اما بشارت نزدیکی ظهور می هند، به معنی خبردادن از زمان ظهور نیست؛ چون از علایم و نشانه ها نزدیکی ظهورا می توان فهمید وامیدوار شد و آن چه در روایت نهی شده است، خبردادن دقیق از زمان ظهور است که علم آن تنها نزد خداوند است./907/د101/ی

 

منبع: آینده روشن

ارسال نظرات