۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۲۲۷۶۱۰
حجت الاسلام عباسی:

ترویج فرهنگ ازدواج آسان به افزایش جمعیت کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به فداکاری نسل قبل ما که رفاه و آسایش، جان و مال خود را در 8 سال جنگ تحمیلی فدا کردند تا جامعه ای امنی داشته باشیم،‌ گفت: در حال حاضر نیز نوبت ما است تا فداکاری کنیم و سختی‌ها را به جان خریده تا نسل بعد آسایش داشته باشند.
حجت الاسلام عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عباسی، کارشناس مذهبی برنامه گلبرگ صدا و سیما، عصر امروز در گفتمان حوزوی با محوریت رسانه، دین و جمعیت که در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: در بحث جمعیت قبل از ارائه هر راهکاری باید به عوامل موثر در کاهش جمعیت توجه کنیم.

 

عوامل موثر در کاهش جمعیت

 

وی رکود اقتصادی را یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت عنوان کرد و افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که خانواده ها با آن گریبانگیر می باشند میل به فرزندآوری نیز کم است.

 

کارشناس مذهبی برنامه گلبرگ صدا و سیما، با بیان این مطلب که بحث استحکام زندگی مشترک در ایران از مرز هشدار گذشته و به خط بحران رسیده است اظهار کرد: تزلزل بنیان خانواده میل به داشتن فرزند کم رابطه مستقیم با کاهش جمعیت دارد.

 

حجت الاسلام عباسی، با ذکر این که شعار «فرزند کمتر و زندگی بهتر» موجب ارزشی شدن آن و در نتیجه کاهش شدید جمعیت شده است، افزود: رسانه و حوزه بیست و اندی سال با تبلیغ این شعار موجب ارزشمند شدن فرزند کمتر و ضد ارزش شدن فرزند بیشتر شده است و از دید جامعه کسی که تعداد 6-7 فرزند دارد بعنوان فردی با فرهنگ پایین شناخته می شود.

 

مولفه های سبک زندگی موثر در کاهش جمعیت

 

وی جمعیت را موئلفه ای از سبک زندگی دانست و افزود: آپارتمان نشینی میل به فرزند آوری را تحت الشعاع قرار داده است و نیز زنان شاغل نهایتا تمایل به داشتن یک یا دو فرزند دارند و مقام معظم رهبری صراحتا اعلام کرده اند که با یکی یا دو بچه مشکل حل نمی شود. رسانه محور شدن جامعه و تاثیر تبلیغات غرب موجب می شود خانواده به داشتن فرزند احساس نیاز نکند همچنین نوع تغذیه موجب ناباوری گسترده شده است.

 

کارشناس برنامه پرسمان رادیو معارف، سن ازدواج  و باروری را مولفه ای در سبک زندگی عنوان و تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت سن باروری را 15 تا 49 سال اعلام کرده است و طبق سرشماری سال 90 نرخ باروری 6/1 به ازاء هر زن در سن باروری است و متوسط سن ازدواج در ایران 23 سال است و بر اساس یک شایعه علمی باروری از 35 سال به شدت کاهش یافته است و همچنین در سبک زندگی امروزی فرزند آوری زود کار اشتباه است و فاصله بین فرزندان نیز زیاد است بنابراین بسیاری از زوج ها یک یا دو و نهایتا سه فرزند دارند.

 

حجت الاسلام عباسی، فرهنگ ازدواج در جامعه را از مسائل مهم در سبک زندگی و تاثیر گزار در جمعیت دانست و افزود: تحصیلات خانمها موجب بالا رفتن سن ازدواج و در صورت ازدواج تاخیر در فرزند آوری می شود.

 

وی، با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که می فرماید:«ما در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی داریم و فرهنگ سازی نیز تعطیل است» اظهار کرد: موضوع جمعیت، بحث ساده ای نیست که با یک نصیحت حل شود و نیاز به توجه جدی در این زمینه است که اگر امروز در این خصوص فکری نکنیم جزء منفورترین نسل ایرانیها در تاریخ خواهیم شد.

 

راهکارهایی در خصوص افزایش جمعیت

 

کارشناس مذهبی برنامه گلبرگ صدا و سیما، یکی از راهکار ها در این زمینه را با الگو پذیری از سخنان مقام معظم رهبری در خراسان شمالی که فرمودند: «ما در این خصوص اشتباه کردیم»، ادامه داد: تصویب برنامه توسعه، کاهش جمعیت درسال 67 و هدف گذاری آن برای سال 93 انجام شد اما ما در سال 71 به جمعیت مطلوب رسیدیم و از همان زمان نیاز به تغییر سیاست بود اما حتی مجلس سقف فرزند خانوار را سه نفر تصویب کرد و در حوزه نیز با استناد به روایات فرزند کمتر را تبلیغ کردند در صورتی که تنها به فراز کوتاهی از آیات توجه شده بود و در ادامه که امیر مومنان داشتن فرزند بیشتر را فریضه می دانند را نادیده گرفتند.

 

حجت الاسلام عباسی، با بیان اینن مطلب که هر کس با توجه به توانایی های خود به باز شدن گره های ذهنی کمک کند خاطرنشان کرد: آشنایی با بحران سالمندی از نکات مهم می باشد که نیاز به توجه ویژه دارد و اگر روند جمعیت به همین صورت پبش برود ما در سال 1420 حدود 20 میلیون سالمند خواهیم داشت که یک کشور فوق سالمند محسوب می شویم و یکی از اصلی ترین اثرات آن ضعیف شدن بنیه امنیتی کشور است.

 

وی با اشاره به فداکاری نسل قبل ما که رفاه و آسایش، جان و مال خود را در 8 سال جنگ تحمیلی فدا کردند تا جامعه ای امن داشته باشیم بیان کرد: در حال حاضر نیز نوبت ماست تا فداکاری کنیم و سختیها را به جان خریده تا نسل بعد آسایش داشته باشند . چرا که اگر در حال حاضر با داشتن 4 فرزند به ازاء هر خانوار مشکل برطرف می یابد و این امر تحقق نیابد در نسل بعد هر خانواده باید 8 فرزند داشته باشد .  

 

کارشناس مذهبی برنامه گلبرگ صدا و سیما، خاطرنشان کرد: برخی فکر می کنند بحث کاهش جمعیت را به صیهونیست ها نسبت دهند کار خوبی است در صورتی که فضا را از اعتماد خالی می کنند و نتیجه مطلوبی را به دنبال ندارد.

 

کارشناس برنامه پرسمان رادیو معارف با اشاره به نقش حوزه و رسانه در ترویج فرهنگ، گفت: با فرهنگ سازی ازدواج آسان می توان به جمعیت مطلوب دست یافت./1310/پ202/ب4

ارسال نظرات