مجالس سوگواری اهل بیت سنگرهای دفاع از مکتب اسلام است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام رزاقی، استاد حوزه علمیه قم در نخستین شب مراسم سوگواری هیأت خادم الرضا(ع) قم برای سید الشهدا(ع) که در ورزشگاه حیدریان برگزار شد، به بررسی چرایی برگزاریی این جلسات پرداخت و گفت: از نظر روایت برگزاری خود جلسات عزاداری دارای ارزش ویژهای است.
وی افزود: البته برگزاری این جلسات افزونبر آشنایی فرد با فلسفه قیام امام حسین(ع) و رسیدن او به کمال، دارای ثواب است، یعنی صرف برگزاری این جلسات دارای ثواب است.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در روایت آمده «حسین(ع) شهید است و نزد خدا روزی میخورد ولی دائما نگاهش به لشگرگاهش است»، مجالس عزا لشگرگاه حسین بن علی(ع) هستند و افرادی که در این جلسات حضور پیدا میکنند سربازان امام(ع) هستند.
وی ادامه داد: باید این لشکرگاهها همیشه پر باشند، امام حسین(ع) آمار مراسم عزاداری خود را دارند، مراسم عزاداری تشکیل کلاس است، این مراسمات سنگر هستند؛ قریب به 14 قرن است که امام حسین(ع) شهید شدهاند ولی با این وجود سنگرهای ایشان زنده بوده و هر روز بر تعداد عزاداران افزوده میشود.
حجتالاسلام رزاقی با بیان اینکه در روز عاشورا لشکریان اباعبدالله الحسین(ع) حدود 100 نفر بودند، خاطرنشان کرد:هر روز بر تعداد لشگریان افزوده میشود، هر فردی که دلداده امام حسین(ع) باشد سرباز امام(ع)است.
وی یادآور شد: برگزاری مجلس عزا برای امام حسین(ع) دفاع از حق است؛ گریه برای حسین بن علی(ع) یعنی پیوند صادقانه فرد با عشق واقعی، در روایتی از امام صادق(ع) وارد شده «هر کار خیری ثواب محدودی دارد، در حالی که اشک بر حسین بن علی(ع) ثواب نامحدودیی دارد».
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اشک بر اباعبدالله الحسین(ع) از بهترین اعمال است، گفت: اشک و ابراز ارادت به معنای حرکت در مسیر کمال است؛ البته در کنار اشک باید سینه زنی نیز وجود داشته باشد، امام راحل میفرمایند «این اشکها، گریه، سینه زنیها مکتب را حفظ کرده است»، حفاظت از مکتب با گریهها و اشکها است.
وی تأکید کرد: در این مجالس باید با فلسفه قیام امام حسین(ع) آشنا شد، بشریت با شهادت سیدالشهدا(ع) نگاه ویژهای به دین کرد؛ هیچ انسانی در دنیا بی نیاز از معنویت نیست ولی نگاه ما این است که دین باید مدیریت جامعه و زندگی فرد را بر عهده داشته باشد، امام حسین(ع) در کربلا فریاد زدند که انسانها باید در تمام بخشها دین مدار باشند.
حجتالاسلام رزاقی با بیان اینکه نیت زیر بنای فکری حرکت انسان است، نخستین قدم برای کمال را خلوص در نیت خواند و گفت: تکیه امام حسین(ع) در کربلا خدا بود که توانستند جلوی 30 هزار نفر مقاومت کنند، جوانان اگر میخواهند امیدوارانه زندگی کرده و به کمال برسند باید نیت خود را خالص کنند.
وی ادامه داد: پیامبر(ص) میفرمایند «ارزش عمل به نیت است»، نیتهای پاک است که ارزش کار را بالا میبرد، فرد باید نیت خدایی داشته، ریا و خودپرستی را از خود دور کند، باید همانند حسین بن علی(ع) با خدا پیوند خورد؛ حشر افراد در قیامت بر اساس نیتهایشان است.
خطیب برجسته کشور اظهار داشت: البته نیت باید به علم تبدیل شود، علم رشد کمی نیت است، باید رشد علمی داشت؛ کوفیان به سبب نادانی و جهل ولی خدا را خود دعوت کرده و در کربلا تنها گذاشتند، حتی فرستاده امام(ع) را خود دعوت کرده و به شهادت رساندند، سپس در شهادت ایشان گریه کردند.
وی تصریح کرد: ما نباید بگذاریم تاریخ تکرار شد و حرکتی کنیم که ضربه بخوریم، امام صادق(ع) میفرمایند «حسین(ع) خون دادند تا مردم را از جهل و گمراهی نجات دهند»؛ گام سوم در تربیت بشر عقیده است؛ صرف دانش کافی نیست، بسیاری علم دارند ولی تعهد ندارند چرا که علم به عقیدهشان تبدیل نشده است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شبهه افکنی دشمنان و تضعیف عقیده افراد به ویژه جوانان از سوی سایتها و کتابهای مختلف گفت: باید بدانیم که چرا عقاید ما را هدف قرار دادهاند، علم باید به عقیده تبدیل شده و به جان فرد تبدیل شود.
وی تأکید کرد: گام چهارم داشتن شاکله است که جان فرد با آن شکل میگیرد، فرد اگر به راستی عقیده دارد باید در جان او نیز راستی باشد، اگر زشتی را بد میداند باید از زشتی دور کند، فرد اگر به درجه شاکله رسید بیمه شده و متدین میشود، فرد اگر بیمه شود شیطان در او نمیتواند نفوذ کند.
حجتالاسلام رزاقی گفت: شهدای کربلا این موضوع را به ما نشان دادند؛ فرد باید به شاکله برسد، تا زمانی که به این موضوع نرسد نمیتواند خود را اصلاح کند.
وی ادامه داد: فرد خیال نکند که همیشه میتواند توبه کند، گاهی به جایی میرسد که دیگر نمیتواند بازگردد و توبه کند، پیامبر(ص) در روایتی میفرمایند «وقتی انسان یک گناه میکند لکه سیاهی در قلبش ایجاد میشود که اگر توبه کرد آن پاک میشود، ولی اگر نکرد با گناهان لکههای زیادی در وجود او ایجاد میشود، به گونهای که دیگر درون او سیاه میشود»؛ افراد در کربلا گرفتار این سیاهی شده بودند که قرآن مجسم را به شهادت رساندند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر ذات فرد بد شود به راحتی نمیتواند باز گردد، خاطرنشان کرد: اگر خوبیها نیز در ذات فرد ایجاد شود راه راست را میپیماید./993/پ202/س