۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۲۷۶۸۲
نماینده خبرگان رهبری:

مهمترین اثر قیام اباعبدالله، کشیدن خط بطلان بر حکومت موروثی بود

خبرگزاری رسا ـ مولوی نذیراحمد سلامی با تأکید بر این‌که نهضت عاشورا نشان داد که در شرع مبین اسلام، امارت و خلافت موروثی نیست، گفت: اگر این حرکت انجام نمی‌شد؛ چه بسا حکومت نامشروع یزید تا ابد به حکمرانی خود ادامه می‌داد.
مهمترین اثر قیام اباعبدالله، کشیدن خط بطلان بر حکومت موروثی بود

مولوی نذیراحمد سلامی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: پیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) نقشی در تاریخ بر جای گذاشت که اگر وجود نداشت؛ حکام جور و جباران هیچ‌گاه از ستم خود دست نمی‌کشیدند و علما و رهبران مذهبی جهان اسلام گمان نمی‌بردند در فتنه‌های زمان که توسط نااهلان تحمیل می‌شود، به پیروزی دست یابند.

 

وی ادامه داد: امام حسین(ع) با حادثه‌ای که در کربلا خلق شد و حماسه‌ای که آفرید؛ به آیندگان این درس را داد که انسان در برابر ظلم مستکبران نباید سکوت کند.

 

مولوی اسلامی افزود: اگر این حرکت انجام نمی‌شد؛ چه بسا افرادی حکومت یزید را مشروع دانسته و این حکومت موروثی، تا ابد به حکمرانی خود ادامه می‌داد؛ اما از این بابت که اباعبدالله(ع) خلافت یزید را نپذیرفت؛ نشان داد که در شرع مبین اسلام، امارت و خلافت موروثی نیست و بستگی به صلاحیت و شایستگی دارد.

 

نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حیات اسلام، حاصل از مهر تأیید امام حسین(ع) بر این اندیشه است. حتی بعضی از افرادی که در عمل رویه خود را تغییر ندادند؛ اما در تئوری دانستند که حکمرانی ارثی در اسلام فاقد مشروعیت است، بنابراین مهمترین و بزرگترین اثر قیام اباعبدالله(ع)، کشیدن خط بطلان بر حکومت موروثی بود./831/ت302/ب3

ارسال نظرات