۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۲۲۷۸۸۹
استاد دانشگاه:

در کنار بیرق محرم، باور محرم نیز تقویت شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه، خواستار عمق بخشی به آموزه های محرم و عاشورا شد و گفت: در کنار بیرق محرم، می بایست باور محرم را هم در جامعه اسلامی تقویت کرد.
عزاداري محرم

اسماعیل حسین پور، استاد دانشگاه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تأکید بر ضرورت توجه به ابعاد قیام امام حسین(ع)، اظهار کرد: ریشه قیام سرخ آن بزرگ آموزگار شهادت، احیای امر به معروف و نهی از منکر بود و امام حسین(ع) با بیعت نکردن با پلیدی چون یزید که به ناحق بر مسند خلافت نشسته بود درس بزرگی به تمام حقیقت خواهان داد که نباید تن به ذلت بدهند.

 

وی با بیان این که امام حسین(ع) برای احیای دین جدش قیام کرد، توجه به ماهیت محرم در کنار هویت محرم و عزاداری ها را لازمه آگاهی بخشی به جامعه امروز دانست و تصریح کرد: بیرق سیاه محرم نشان جفایی است که بر خاندان رسول(ص) و حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفایش رفت ولی در کنار عزاداری ها و بیرق ها باید باور محرم و عاشورا نیز در بین قشر جوان بیشتر تبیین شود.

 

حسین پور، پرداختن به فلسفه قیام اباعبدالله(ع) را راز مانایی عاشورا دانست و افزود: با تبیین ابعاد قیام امام حسین(ع) و فلسفه این قیام شکوهمند که با گذشت این همه سال همچنان پر شور و شعور برگزار می شود، باید قشر جوان را به کربلا و محرم و عاشورا دلداده تر کرد.

 

وی با اشاره به این که هفته نخست ماه محرم به عنوان هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، تصریح کرد: ایام محرم و فرصت حضور روحانیان و عالمان در تجمعات مردمی بهترین وقت برای پرداختن به فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است.

 

این استاد دانشگاه در خصوص معروف و منکر شناسی نیز خاطرنشان کرد: متأسفانه نگاه بسیاری از ما به امر به معروف و نهی از منکر سطحی است در حالی که اگر معروف و منکر شناس باشیم نباید در کنار توجه به ناهنجاری های ظاهری جامعه اسلامی، شاهد سوء استفاده های کلان از بیت المال، دست اندازی به اموال عمومی، اختلاس و رانت خواری ها و رواج غیبت و شایعه و تهمت در جامعه باشیم.

 

حسین پور با اشاره به این که بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی امروز ما زیبنده جامعه عاشورایی نیست، گفت: بسیاری از اعمال ما مردم در تضاد با فلسفه قیام اباعبدالله(ع) قرار داشته و به همین دلیل ضرورت دارد با خودسازی و توجه به فرایض دینی و امر به معروف و نهی از منکر، بیشتر و بهتر از گذشته برای تحقق آرمان های عاشوراییان در جامعه تلاش کنیم.

 

وی با بیان این که امروز وظیفه اصلی همه ما احیای نهضت حسینی است، تصریح کرد: اگر نهضت امام حسین(ع) را در جامعه زنده نگاه داریم نظام اسلامی نیز حفظ خواهد شد، چراکه انقلاب اسلامی ریشه در نهضت حسینی دارد و دین مبین اسلام مرهون قیام امام حسین(ع) است.

 

به گفته حسین پور، اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی ناشی از تأثیرپذیری قیام عاشورا است، امام حسین(ع) با این عمل خود به همه ملت‌ها یاد داد که در زندگی آزادگی داشته و در برابر ظلم و ستم سر تسلیم فرود نیاورند و در همه حال احکام و دستورات الهی را اجرا کنند.

 

این استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی و فرهنگی در پایان تأکید کرد: باید در ماه محرم ضمن بیان توطئه‌های دشمن، وظایفی که مردم و جوانان در قبال حفظ و حراست از ارزش های اسلامی دارند نیز از سوی سخنرانان و مبلغان مذهبی تشریح و تبیین شود.

 

گفتنی است، هفته نخست ماه محرم به نام هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است./9314/ت302/ب5

ارسال نظرات