۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۲۲۸۰۳۵
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان بررسی کرد؛

علت خلقت شیطان

خبرگزاری رسا ـ واعظ برجسته کشور گفت: تمام شیطان‌های نامرئی پاک آفریده شده‌اند؛ خدا شر ندارد زیرا رحمت، خیر، زیبایی، کرم و لطف بی نهایت است، ابلیس شش هزار سال عبادت کرد اما یک جا خودش را با آدم مقایسه غلط کرد، سجده نکرد و خدا را عبادت نکرد و خدا می‌فرماید «کان من الکافرین».
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان شامگاه دوشنبه در مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در هیأت مکتب الائمه(ع) و هیأت صاحب الزمان(عج) در خیابان پیروزی تهران با اشاره به آیه «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ»، ابراز داشت: جمله اول این آیه اعلام این مسأله است که خداوند می‌فرماید من مشتری هستم؛ مشتری کسی است که خریدار است؛ خریدار با حقیقت، درستکار، راستگو و حکیم اولا جنس خوب می‌خرد، ثانیا در برابر جنس خوب بدون چانه زنی قیمت خوب می‌پردازد.

 

وی اظهار داشت: آخرت محل برداشت است و محل تجارت و خرید و فروش نیست اما دنیا یک بازار خرید و فروش عجیب و غریبی است و تمام مشتری‌هایی که قرآن بیان کرده، خواهان سرمایه‌ها و استعدادهایی هستند که انسان‌ دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: آیات قرآن مجید را که در همین چارچوب دقت می‌کنیم، می‌بینیم انسان موجود بسیار شگفت انگیزی است که مشتری زیادی دارد؛ یکی از مشتری‌هایی که قرآن اسم می‌برد، شیطان است، شیطان فرد نیست، او که فرد است، ابلیس است که پروردگار عالم چند بار در قرآن اسمش را در داستان خلقت آدم(ع) و سجده بر او برده است.

 

این واعظ برجسته بیان داشت: کلمه شیطان اسم عام و از ماده شطن است، ابلیس اسم خاص است، در میان گمراه کنندگان، مشتریان متقلب، خائن و فریب‌کار یکی هم اسمش ابلیس است، او مشتری است اما همه معاملاتش یک‌طرفه است زیرا ندارد که جنس انسان را بپردازد.

 

وی با طرح سؤالی مبنی بر این‌که خداوند که رحیم، ودود و حکیم است، پس چرا ابلیس را آفریده است؟، در پاسخ به آن، گفت: خدا در قرآن، شیطان را دو قسم کرده است؛ یکی شیطان مرئی(قابل دیدن) که انسان‌های گمراه، فریب‌کار، متقلب، غارت‌گر، فرعون صفت و قارون مسلک را شامل می‌شود و از جنس خود انسان‌اند، دسته دیگر شیطان جنی‌ هستند؛ جنی به معنای پنهان است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به این‌که جن موجودی است که به چشم انسان نمی‌آید، افزود: چشم آنقدر قدرت ندارد که بتواند موجودات نامرئی را ببیند زیرا پروردگار عالم چشم ما را محدود آفریده است، میلیاردها موجود پنهان در عالم و در فضا وجود دارد اما ما آنها را نمی‌بینیم.

 

این واعظ برجسته خاطرنشان کرد: پاسخ سؤالی که مطرح شد این است که تمام شیطان‌های نامرئی پاک آفریده شده‌اند؛ خدا شر ندارد زیرا رحمت، خیر، زیبایی، کرم و لطف بی نهایت است، ابلیس شش هزار سال عبادت کرد اما یک جا خودش را با آدم مقایسه غلط کرد، سجده نکرد و خدا را عبادت نکرد و خدا می‌فرماید «کان من الکافرین»؛ «کان» به نگاه محققینی مانند علامه طباطبایی و مفسرین بزرگ دیگر به معنای «بود» نیست زیرا اگر از کافران بود، پس بین ملائکه چه کار می‌کرد و چرا شش هزار سال عبادت انجام داد؟، «کفر» در اینجا به معنای ناسپاسی است، بدان معنا که در مقابل امر خدا ناسپاسی کرد و کافر «شد»./956/پ202/ب4

ارسال نظرات