۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۲۲۸۰۴۷
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

خباثت دستگاه شیطان انحراف جامعه از مسیر توحید است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این که خباثت دستگاه شیطان برای تغییر مسیر توحید است، تصریح کرد: دستگاه ابلیس در طول تاریخ خلقت انسان، تلاش کرده است مسیر توحید را تحریف کند چنان که در داستان پیامبرانی همچون نوح و ابراهیم آمده است.
حجت الاسلام ميرباقري رئيس فرهنگستان علوم اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، دوشنبه شب در مراسم عزاداری دهه محرم که در نمازخانه فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به سجده نکردن شیطان در برابر دستور خداوند اظهار داشت: فقط شیطان تکبر ورزید و بر آدم سجده نکرد و خداوند وی را توبیخ فرمود که چرا از سجده امتناع ورزیدی یا جزء عالین بودی؟

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری به جایگاه عالین در روایات اشاره کرد و افزود: عالین، جایگاه و مقام ائمه اطهار(ع) است که مأمور به سجده نبودند و شیطان در جواب خداوند توجیه ظاهری آورد و گفت: من از آتش و آدم از گل است در صورتی که دستور سجده بر شعاع الهی نور اهل بیت(ع) و خضوع در مقابل ولایت الهی ائمه اطهار(ع) بود و ربطی به ظواهری همچون آتش و گل نداشت.

 

وی با اشاره به این که خباثت دستگاه شیطان برای تغییر مسیر توحید است، تصریح کرد: دستگاه ابلیس در طول تاریخ خلقت انسان، تلاش کرده است مسیر توحید را تحریف کند چنان که در داستان پیامبرانی همچون نوح، ابراهیم و... آمده است.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم به تلاش دستگاه سقیفه بعد از کنار زدن امیرمؤمنان علی(ع) از خلافت اشاره و تأکید کرد: بعد از پیامبراکرم(ص) با هدف تحریف مسیر توحید، مکاتب تجسیم و تشبیه خداوند به انسان و... شروع به فعالیت کردند و اگر تلاش‌های حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) در جهت روشنگری امت نبود امروزه از مکتب توحید در میان مسلمانان چیزی باقی نمانده بود.

 

وی با بیان تلاش‌های علمی امام صادق(ع) در تبیین مسأله توحید خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) علاوه بر این که مکتب توحید را در میان شیعیان تقویت کرد خدمات ارزنده‌ای را نیز به فقه و کلام اهل سنت انجام داد و فضای دستگاه سقیفه را برگرداند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: امام صادق(ع) در روایتی در توصیف خداوند فرمودند: خداوند چهره و وجه دارد اما همانند انسان نیست و وجه اللهی که در قرآن آمده است ائمه اطهار(ع) هستند؛ خداوند قابل تشبیه و مقایسه نیست و هیچ مکانی از او خالی و هیچ مکانی نیز به او مشغول نیست.

 

وی ادامه داد: خداوند در عین دوری نزدیک و در عین قرب، دور است و کسی که چنین خدایی را عبادت کند محب و در رتبه «اولوالالباب» است و آنها کسانی هستند که مرکز و محور عالم را امام معصوم می‌دانند و صدق، حکمت و علم را از سرچشمه‌اش دریافت می‌کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با برشمردن ویژگی‌های «اولوالالباب» بیان داشت: در روایات «اولوالالباب» به شیعیان تفسیر شده است کسانی که به خداوند محبت می‌ورزند و به عقیده‌ خود عمل می‌کنند که در پرتو این محبت، قلبشان به نور خداوند روشن می‌شود و لطف الهی با سرعت بر آنها نازل می‌شود.

 

وی افزود: اگر لطف الهی بر کسی نازل شود اهل فوائد می‌شود؛ کلامش حکمت است و به مقام فتانت می‌رسد؛ مقامی که در وادی قدرت می‌تواند با اطمینان حرکت کند و با علمش در طبقات هفتگانه عالم سیر کند.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، محبت، حکمت و بیان را ویژه ائمه اطهار(ع) دانست و یادآور شد: اگر کسی برای به دست آوردن این مقامات از راهی غیر اهل بیت(ع) وارد شود منحرف می‌شود؛ اما بهترین راه به دست آوردن این مقامات از مسیر محبت اهل بیت(ع) است که سالک در این راه همه شهوات و محبتش به خاطر خداوند می‌باشد که در این جایگاه خداوند را در قلبش مشاهده می‌کند.

 

وی کلمه ایمان را امیرمؤمنان(ع) عنوان کرد و گفت: اگر انسانی حقیقت ایمان را درک کند در پرتو کلمه ایمان یعنی امیرمؤمنان(ع) قرار می‌گیرد و حکمت، صدق و علم را از راه ائمه اطهار(ع) می‌گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان افزود: رسیدن به حکمت با سکوت، به صدق از راه خضوع و خشوع و رسیدن به علم از راه طلب کردن بسیار مشکل است و در بیشتر مواقع با خداشناسی ناقص، افراط و تفریط در عبادت‌های لطیف و خشن به سقوط منجر می‌شود زیرا تکالیفی و مأموریت‌هایی را نیز در پی دارد اما تنها راه مطمئن و منحصر به فرد، راه محبت است که پیروی و عمل به دستورات ائمه اطهار(ع) است./908/پ202/س

ارسال نظرات