۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۲۸۱۷۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ تشییع پیکر دو شهید گمنام در تبریز، رونمایی از مستند «دادخواست» در آستانه سالروز تسخیر لانه جاسوسی و ششمین سوگواره ادبی بغض واژه از مهمترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سردار عزت اله جعفری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان شرقی اظهار داشت: پیکر مطهر دو رزمنده از شهدای لشکر 31 عاشورا پس از احراز هویت عصر امروز از طریق فرودگاه شهید مدنی به تبریز وارد خواهند شد.


وی ادامه داد: فردا این شهدا پس از حضور در مراسم عزاداری ابا عبدلله الحسین(ع) هیأت انصار الحسین از مصلای امام خمینی(ره) بر روی دوش مردم تا میدان ساعت تشیع شده و جهت تدفین به دو گلزار شهدای وادی رحمت و گلزار شهدای خطیب انتقال داده خواهند شد.


مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان شرقی تصریح کرد: شهید اصغر امیر فقیر دیزجی در عملیات خیبر (1362) و فرهاد نظیری متولد 1347 بود که در عملیات مطلع الفجر در گیلانغرب (1360) به فیض شهادت نائل آمدند.


576 پروژه عمرانی در تبریز در حال اجراست


صادق نجفی، شهردار تبریز امروز در همایش بتن و جاده‎‌سازی که به همت کارخانه سیمان صوفیان تبریز برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون در تبریز576 پروژه عمرانی در حال اجراست که شهرداری و پیمانکارانش یکی از مشتریان دائمی سیمان صوفیان و انواع محصولات این کارخانه است.


وی با بیان این‌که توسعه این واحد صنعتی همگام با علوم روز بوده است، خاطرنشان کرد: آموزش سرکت های پیمانکاری لازمه اجرای کیفی پروژه‌هاست، به عبارت دیگر برای توجه به حوزه سلامت مردم باید از بهترین تکنولوژی های روز دنیا برای اجرای طرح های عمرانی بهره جست.


نجفی تصریح کرد: آماده ایم پروژه های مهم شهری را به پیمانکارانی که تکنولوژی‌های روز را در پروژه های شهرداری اجرایی کنند، با حذف تشریفات زائد اداری به صورت انحصاری واگذار کنیم، چراکه خود را مسؤول آسایش و رفاه مردم تبریز می دانیم.


همچنین پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در سخنانی با تشریح مزیت‌های مهم رویه‌های بتی نسبت به قیر و آسفالت اظهار داشت: افزایش قیمت قیر، مسائل زیست‌محیطی، اعمال بار بر روی جاده‌ها و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری موجب شده تا کشورهای پیشرفته به سمت رویه‌های بتنی حرکت کنند.


مسعودرضا شاکری، مدیرعامل کارخانه سیمان صوفیان نیز در سخنانی با بیان این‌که در شش ماهه نخست سال جاری یک میلیون و 91 هزار کلینکر تولید شده است، گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری نشان می دهد، ضمن این‌که یک میلیون و 180 هزار تن سیمان نیز تولید داشته ایم.


وی ادامه داد: در این مدت 47 هزار تن صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق، ارمنستان و گرجستان داشتیم که بازارهای هدف کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز در اولویت برنامه ها قرار دارد، این کارخانه در گذشت نیز صادرکننده نمونه و واحد تولید کننده کیفی شناخته شده است.


شاکری با ابراز امیدواری نسبت به استفاده از نانوبتن‌ها و فرآیند خودترمیمی برای جاده‌سازی های کشور گفت: در سال گذشته 36 هزار تن سیمان پوزولانی برای باند بتنی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز تولید و تحویل داده شده که آماده هستیم چنین پروژه هایی در استان را پشتیبانی کنیم.


همچنین مهمندس پرتویان و دکتر علی رمضانیان‌پور، استاد دانشگاه امیرکبیر تهران به تشریح اهمیت استفاده از رویه‌های بتنی در جاده‌سازی پرداختند.


رونمایی از مستند «دادخواست» در آستانه سالروز تسخیر لانه جاسوسی


فیلم مستند «دادخواست»، از تولیدات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با حضور آقای قربانعلی طاهرفر تهیه کننده مستند و استاد اسفندیار قره باغی، خواننده انقلابی در جمع دانشجویان این دانشگاه رونمایی شد.


در آستانه 13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی و روز مبارزه با استکبار جهانی روز یک شنبه 4 آبان ویژه برنامه ای بهمین مناسبت با حضور دکتر سیدیوسف مرادی پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی به همت جامعه اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان برگزار شد.


مرادی در این برنامه با استناد به اسناد تاریخی ناگفته های ماجرای تسخیر لانه جاسوسی را برای دانشجویان تشریح کرد و در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد. همچنین فیلم مستند «دادخواست»، از تولیدات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با حضور آقای قربانعلی طاهرفر تهیه کننده مستند و استاد اسفندیار قره باغی، خواننده انقلابی در جمع دانشجویان این دانشگاه رونمایی شد.


گفتنی است، در این مستند چگونگی شکل گیری سرود جاودانه «آمریکا، ننگ به نیرنگ تو»، به عنوان یکی از شاخص ترین سرودهای ضدآمریکایی از زبان پدیدآورندگانش همچون حمید سبزواری به عنوان شاعر، احمدعلی راغب به عنوان آهنگساز، سید محمد میرزمانی به عنوان تنظیم کننده و اسفندیار قره باغی به عنوان خواننده این اثر روایت می شود.


ششمین سوگواره ادبی بغض واژه در تبریز برگزار می شود


حسن میلانی، رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: ششمین سوگواره بغض واژه با رویکرد تولید و خوانش اشعار مرتبط با قیام عاشورا دهم آبان ماه جاری در تبریز برگزار می شود. که اقدامی شایسته برای رونمایی اشعار و اظهار ارادت شاعران به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش است.


وی با بیان این‌که وظیفه خطیری برای شاعران مذهبی قابل تصور است، گفت: شاعران در خط مقدم سلسله برنامه های حسینی قرار دارند و باید در انتقال پیام عاشورا نهایت دقت را داشته باشند.


رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی اضافه کرد: شعر و ادبیات بستری برای تبیین پیام عاشوراست و قیام اباعبدالله الحسین (ع) ظرفیت های بسیار زیادی برای آفرینش های نوین ادبی دارد./935/پ203/ب3

ارسال نظرات