مادیگری اساس مبانی تربیتی در غرب است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدباقر سعیدی روشن، رییس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه رییس این پژوهشگاه گفت: فلسفه به معنای زندگی دچار خلأ بزرگی در علوم انسانی غرب است.
رییس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: حرکت و جاذبه دو عامل نگهدارنده اجرام آسمانی طی هزاران سال در آسمانها است و مبدأ فاعلی و فعلی هر دو عامل تنها خدای حق تعالی است.
وی تصریح کرد: مبدأ فاعلی امور همان فیض و رحمت الهی و مبدأ فعلی، رسیدن به حیات حقیقی است چراکه نظام موجود کائنات، تنها ماده خام حیات است.
حجتالاسلام سعیدی روشن اظهار داشت: آسمانها و زمین و هرآنچه که در آنهاست، مقدمهای برای آفرینش انسان بوده اما فلسفه خلقت انسان منتهی به حیات این دنیا نمیشود.
وی به مقاطع گوناگون علمی در غرب اشاره و ابراز کرد: غربیها در آغاز اسلام بربر بوده و در قرنهای پنجم و ششم هجری به جنگهای سلیبی روی آوردند اما بزرگترین پیروزی آنها در جنگهای سلیبی، آشنایی با فرهنگ و تمدن شرق و مسلمانان بود.
رییس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: در قرن 13 میلادی نسختین مدارس در غرب تأسیس و زمینههای پیشرفت در علوم طبیعی ایجاد شد اما از قرن 17 میلادی که دوران جدید غرب آغاز شد، افرادی در علوم انسانی و فلسفه باقی مانده و همه راهکارها منتهی به علوم تجربی شد.
وی با بیان اینکه علوم انسانی به معنای ارائه نظریههای گوناگون است، گفت: راهبرد کلی در علوم انسانی غرب عکس فلسفه خلقت و جهت گیری کلی آنها سکولاریسم و مادی گرایی است.
حجتالاسلام سعیدی روشن با بیان اینکه فرهنگ جاهلیت با شیوههای مدرن در غرب ترویج یافته است، تصریح کرد: عناصر شناخت جامعه در عصر جدید غرب و نیز تمام مبانی و رویکردهای روانشناسی و جامعه شناسی مادی بوده و تربیت را بر اساس شناختهای مادی پایه گذاری کردهاند.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) تابلوی تمام خوبیها و عاشورا مکتب عشق و نورانیت است، تصریح کرد: جامعه شناسی، روانشناسی و اقتصاد ما نیازمند رنگ توحیدی است اما پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، هنوز در علوم انسانی با نگاه مادی غرب تغذیه میشویم.
رییس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تولید علم و دانش بر مبنای ایدئولوژی معرفتی جامع و نگرش توحیدی راهبرد اساسی ماست تا بتوانیم در باشگاه علمی دنیا سخن گفته و حرفمان را به گوش دیگران برسانیم و غیر این نیز راهی نداریم./997/