اهمیت عاشورا به موضوع ولایت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مجلس سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) که درحسینیه ام ابیها برگزار شد، گفت: روایت داریم، کسی نمی تواند ولایت مدار باشد مگر اینکه خدا قلبش را به ایمان امتحان کرده باشد. قرآن کریم در آیه "من یعظم شعائر الله ... " می فرماید: هرکس نشانههای خدا را تعظیم کند این از تقوای قلب اوست و منظور از نشانه خدا در اینجا عملیات حج است و غالبا نشانه های حضرت ابراهیم است پس تعظیم شعائر الله، تعظیم اولیای خدا است.
وی اظهار داشت: در آیه سه سوره حجرات نیز خداوند می فرماید: کسی که پیامبر(ص) را احترام کند و صدایش را نزد ایشان بالا نبرد این ناشی از تقوای قلب است و امتحان شده و تمرین کرده و محنت کشیده تا به تقوای قلب رسیده است. روایت داریم ولایت ما را یا نبی مرسل می پذیرد یا فرشته مقرب یا کسی که قلبش به تقوا امتحان شده است. هر جا صحبت از ولایت، ولی خدا، احترام به ولایت، احترام به ولی خدا، پذیرش ولی خدا و پذیرش برتری او پیش می آید پای امتحان قلب به ایمان و تقوا به میان می آید.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به موضوع تقوا گفت: معمولا تقوا با اعضا و جوارح است و تقوا بیشتر به صورت رفتاری دیده می شود. اکثرا هم در قرآن وقتی سخن از تقوا می شود مربوط به تقوای رفتاری است که شامل گناه نکردن با اعضای بدن است اما به ولایت که می رسد تقوای دل می خواهد. هرکس که قلبش به تقوا امتحان شده باشد ولایت پذیر است ممکن است ایمان و تقوا به قلب رسیده باشد ولی باید مورد امتحان هم قرار بگیرد.
حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: بعضیها فکر می کنند وقتی گفته میشود ولایت مهمتر است، از ارزش مسائل دیگر کم میشود ولی اینطور نیست منظور ما این است که موضوع ولایت طبق آیات و روایات از مسائل دیگر اهمییت بیشتری دارد. همین عاشورا اهمیتش به موضوع ولایت است، امام حسین(ع) برای ولایت کشته شد؛ ایشان به خاطر ولایت کشته شدند و البته نماز هم برایشان مهم بود.
وی افزود البته این نیست که شیطان با این بهانه که تو تقوای دل داری پس تقوای جوارح را رها کن انسان را فریب دهد، اهل بیت(ع) مکررا گفتهاند به بهانه شفاعت ما نباید گناه کنید، زیرا هم آبروی ما میرود هم خودتان در قیامت عقاب میشوید. اهمیت تقوای دل این است انسان به پیامبر(ص) احترام میگذارد، صدایش را بالا نمیبرد.
متولی مدرسه علمیه دارالحکمه تهران گفت: علت اصلی اینکه تقوای دل از تقوای جوارح بالاتر است این است که پذیرش قلبی دستورات و احکام الهی راحتتر است و انسان با حکمت آن آسانتر کنار میآید تا پذیرش ولایت اولیای الهی. وقتی فلسفه نماز و حجاب گفته شود فرد راحتتر قبول میکند تا اینکه گفته شود فلانی از تو ارجحیت بالاتری دارد. قبول آن سخت است مگر بر دلهایی که محنت کشیده و امتحان شده باشند.پس اگر فرد مومنی ترجیح کسی که از خودش بالاتر است نپذیرد، اصلا ولایت ندارد. ولایت مداری انسان را آماده میکند که ترجیح دیگر مومن را برخود بپذیرد.
وی با بیان اینکه بچهها باید حفظ حقوق معلم را آموزش ببینند، گفت: این تمرین ولایت مداری برای بچهها است. ما باید ریشهای مسأله را حل کنیم، اگر یک پدر ولایتپذیر باشد دخترش باحجاب میشود. به جای پرداختن به مسأله حجاب که البته آن هم مهم است ولی بهتر است به مسأله مهمتر که ولایت است پرداخته شود و سایر مسائل خودشان حل میشوند. یکی از امتحانات قلب ترجیح دادن فرد بالاتر به خود است و والدین به فرزندان ترجیح داده شدهاند. مثل اویس که به خاطر مادر ملحدش بی زیارت حبیبش، پیامبر(ص) برگشت و همین شد که پای رکاب حضرت امیرمومنان(ع) عاقبت به خیر و شهید شد./826/پ203/ب4