۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۲۸۳۴۰
همزمان با چهارمین روز ماه محرم؛

نخستین همایش نوگلان حسینی و مداحان نوجوان در بجنورد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با چهارمین روز از ماه محرم نخستین همایش نوگلان حسینی با حضور مداحان نوجوان استان خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد.
همايش نوگلان حسيني در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، در چهارمین روز از ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) نخستین همایش نوگلان حسینی و مداحان نوجوان استان خراسان شمالی با حضور مسؤولان و مدیران فرهنگی مذهبی و چندصد نفر از مداحان نوجوان، اعضای نوجوان هیأت های مذهبی، اتحادیه انجمن های اسلامی و کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد.

 

در این همایش که با هدف تجلیل از مداحان کودک و نوجوان خراسان شمالی به همت شورای هیئات مذهبی استان، شهرداری بجنورد، مؤسسه مشاوره ترنم اندیشه و کانون مداحان خراسان شمالی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد پیرامون فلسفه قیام امام حسین(ع) و مداحی در ماه محرم سخنرانی کرد.

 

در همایش نوگلان حسینی خراسان شمالی تعدادی از مداحان نوجوان استان مداحی کرده و مراسم سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) برگزار کردند و در پایان آن نیز از مداحان نوجوان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم تجلیل شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در این مراسم با قدردانی از متولیان برگزاری این همایش، انتخاب راه مداحی و نوحه خوانی را به نوحه خوانان کودک و نوجوان تبریک گفت و افزود: نوگلان باغ مداحی می باید از اکنون یاد بگیرند که هم ظاهر و هم باطن خود را آراسته کنند.

 

وی با تأکید بر مطالعه و آموزش راه و روش اصولی مداحی، از مداحان خواست تا اشعار خوب و قوی را شناخته و از آنها در مداحی های خود بهره گیرند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: مربیان و مدرسان مداحی می باید شیوه اجرای مراسم با اعتماد به نفس بالا را به مداحان نوجوان بیاموزند تا آنها در آینده بتوانند با گنجینه وسیعی از اشعار مناسب، با اطمینان خاطر و بدون اشتباه مداحی تأثیرگذاری اجرا کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی مداحی امام حسین و ائمه اطهار(ع) را افتخار بزرگی دانست که نصیب مداحان و ذاکران می شود و از آنها خواست تا با قدر دانستن این جایگاه، در کسب فضایل معنوی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

وی مداحان را یکی از الگوهای مردم در جامعه ذکر و تصریح کرد: به همین دلیل مداحان می بایست در گفتار و رفتار خود توجه بسیاری داشته باشند چرا که لغزش این قشر تبعات زیادی به همراه دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین از کودکان و نوجوانان مداح خواست تا از هم اکنون به نماز اول وقت توجه خاصی داشته باشند و اجازه ندهند سستی در نماز خدای ناکرده آنها را از مسیر اصلی اسلام و اهل بیت(ع) دور کند.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام علی اصغر قلعه نویی، رییس کانون مداحان استان خراسان شمالی در حال حاضر هزار و 129 مداح برادر و خواهر در کانون مداحان این استان عضویت دارند.

 

از این تعداد بیش از 800 مداح خراسان شمالی با حضور در دوره های آموزشی شناسنامه مداحی از سوی کانون مداحان استان دریافت کرده اند و در ماه محرم امسال نیز حدود 830 مداح در مجالس عزاداری شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی فعالیت خواهند کرد.

 

با اجرای طرح ساماندهی مداحان خراسان شمالی از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی و کانون مداحان استان، مداحان فعال در استان با توجه به سطح بندی انجام شده، کارت شناسایی با چهار پیشوند ستایشگر، پیرغلام، ذاکر و مبتدی دریافت کرده اند.

 

امروز همایش نوگلان حسینی و مداحان نوجوان خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد و بر اساس برنامه قرار است همایش پیرغلامان مداحی نیز در دهه دوم محرم در مرکز استان برگزار شده و از پیرغلامان برگزیده تجلیل شود./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات