۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۲۲۸۵۹۷
حجت‌الاسلام ماندگاری:

مراسم عزای حسینی نباید توجیه‌ گناه باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که متأسفانه توجیه گناه بسیار راحت شده است، گفت: برخی از افراد رشوه را به نام هدیه و شیرینی دریافت می‌کنند؛ فرد اگر بخواهد گناه را توجیه کند برای به شهادت رساندن اهل‌بیت(ع) نیز می‌تواند توجیه پیدا کند.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا پنج شنبه شب در مراسم سوگواری عزای حسینی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هدف از قیام امام حسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر خواند و گفت: هر فردی پیرو سیدالشهدا(ع) است باید نخست خود و سپس دیگران را اصلاح کند.

 

وی افزود: اگر می‌خواهیم همراه امام حسین(ع) باشیم باید اهل اصلاح، امر به معروف و نهی از منکر باشیم، البته این کارها دارای شرایط و ویژگی‌هایی است.

 

برخی رشوه را به نام هدیه و شیرینی دریافت می‌کنند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اهل‌بیت(ع) قرآن ناطق هستند، اظهار داشت: همراهی با قرآن ناطق نیاز به طهارت دارد، اگر دل فرد طهارت نداشته باشد حتی در کنار امام(ع) نیز باشد نمی‌تواند از ایشان بهره ببرد.

 

وی ادامه داد: نخستین شرط معیت ائمه اطهار(ع) طهارت و توبه است، البته خود طهارت به دو بخش تقسیم می‌شود، نخست این که فرد گناه نکند دوم این که اگر گناهی نیز انجام داده توبه کند، پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «بالاترین درد امت من گناه و دوای آن توبه است»، درد ما گناه و توجیه بسیار راحت آن است.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که متأسفانه توجیه گناه بسیار راحت شده است، عنوان کرد: برخی از افراد رشوه را به نام هدیه و شیرینی و پارتی بازی را به نام کمک به مردم انجام می‌دهند؛ فرد اگر بخواهد گناه را توجیه کند برای به شهادت رساندن اهل‌بیت(ع) نیز می‌تواند توجیه پیدا کند.

 

مجلس امام حسین نباید توجیه گناه باشد

وی تأکید کرد: برخی مجلس عزای امام حسین(ع) را توجیه گناهان می‌دانند، می‌گویند هر گناهی فرد می‌خواهد انجام بدهد ولی وقتی هیأت بیاید پاک می‌شود، مسلما گریه بر حسین بن علی(ع) سبب طهارت فرد می‌شود، ولی والله، بالله، تالله امام حسین(ع) نباید توجیه گناه شوند.

 

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا عنوان کرد: امام حسین(ع) برای مبارزه با گناه و ظلم به شهادت رسیدند، آیا با این وجود اجازه می‌دهند که فرد گناه انجام دهد؛ مجلس عزای امام حسین(ع) همانند شب قدر است که فرد را شست‌وشو می‌دهد، ولی در صورتی این کار صورت می‌گیرد که فرد توبه حقیقی کرده و نخواهد گناه را ادامه بدهد.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری نخستین شرط رسیدن به توبه برای معیت با سیدالشهدا(ع) را لیاقت داشتن دانست و بیان داشت: از اهل‌بیت(ع) که قرآن ناطق هستند نمی‌توان بهره برد مگر این که فرد طهارت داشته باشد؛ اگر می‌خواهیم در حیات، برزخ و آخرت با ائمه اطهار(ع) باشیم باید  طهارت وجود داشته باشیم.

 

مجلس امام حسین وادی رحمت است

وی تأکید کرد: شرط نخست طهارت اعتقاد به رحمت وسیع خداوند متعال است؛ امام حسین(ع) گنهکار کربلا یعنی حر بن یزید ریاحی را بخشیدند؛ گناه حر بسیار بزرگ بود؛ گناه فرد به گرد رحمت خدا و ولی خدا نمی‌رسد، خاندان عصمت و طهارت دارای رحمت وسیعی هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که اهل‌بیت(ع) رحمت الهی هستند، گفت: فرد به هیچ وجه نباید از رحمت الهی ناامید شود؛ حر پا و سر برهنه به امام حسین(ع) پناهنده شد که توبه‌اش پذیرفته شد، هر فردی با این ادبیات بیاید خدا در را به روی او باز می‌کند؛ رحمت اهل‌بیت(ع)  سبب شده تا ما در مراسم عزاداری شرکت کرده و در حرم حضور پیدا کنیم.

 

وی افزود: فرد باید با اعتقاد به رحمت واسعه به در خانه خدا و اهل‌بیت(ع) برود؛ مجلس امام حسین(ع) وادی رحمت است، در خانه سیدالشهدا(ع) هیچ فردی نباید ناامید شود، هر فردی با هر قیافه، سابقه و نژادی می‌تواند به درگاه امام حسین(ع) بیایند ولی پس از خارج شدن از این مراسمات باید شرایطی را حفظ کند.

 

فرد باید خود را در برابر خدا حقیر کند تا بزرگ شود

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا شرط دوم طهارت را اعتراف به گناه در درگاه الهی خواند و اظهار داشت: فرد باید برای خدا اعتراف کرده و سر خود را در برابر او پایین بیندازد، البته نباید برای خلق خدا اعتراف کند و تنها برای خدا اعتراف کند، چرا که خدا ستار العیوب است نه خلق خدا.

 

وی ادامه داد: فرد نباید گناه خود را توجیه کرده و حاشا کند؛ فرد باید همیشه از گناهان استغفار کند، حر به گناه خود اعتراف کرد و امام حسین(ع) او را بخشید.

 

استاد حوزه و دانشگاه شرط سوم طهارت برای رسیدن به اهل‌بیت(ع) را تواضع دانست و گفت: بهترین حال شکستن در برابر خدا حالت سجده و بهترین ادبیات در این باره سخنان امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل است.

 

رفیق مسجدی فرد را گرفتار گناه نمی‌کند

وی تصریح کرد: در برابر خدا نباید گردن کلفتی کرد؛ فرد باید خود را نزد خدا حقیر و کوچک کند، به هر میزان فرد در برابر خدا حقیر شود خدا او را بزرگ می‌کند.

 

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: شرط چهارم توبه تصمیم به انجام ندادن گناه و تغییر است، فرد باید در این زمینه رفیق مسجدی انتخاب کند، فرد اگر می‌بیند که به خاطر رفیق، تلفن همراه و دیگر مسائل به گناه می‌افتد باید آنها را تغییر کند.

 

وی افزود: متأسفانه این عنصر در توبه‌های ما کم رنگ است، حر سپاه خود را تغییر داد؛ حر روز تاسوعا زیر چتر عمر بن سعد و حر روز عاشورا زیر چتر امام حسین(ع) بود؛ فرد اگر تغییر کند آماده پرواز می‌شود، تا زمانی که دیش ماهواره در بالای پشت بام است آیا توبه فرد پذیرفته می‌شود؛ فرد باید تصمیم به تغییر داشته باشد، اگر فرد تصمیم به تغییر داشته باشد خدا نیز او را کمک می‌کند.

 

بهار توبه جوانی است

حجت‌الاسلام ماندگاری شرط پنجم طهارت فرد و پذیرش توبه را جبران گذشته خواند و عنوان کرد: اگر حر توبه کرد جانش را فدا کرد، توبه هزینه دارد، فرد اگر در شب عاشورا خون هم گریه کند جای ترک یک واجب را نمی‌گیرد، فرد باید جبران کند.

 

وی تأکید کرد: شرط ششم این است که وقت توبه نگذشته باشد، بهار توبه جوانی است؛ شرط هفتم پذیرش توبه و طهارت واسطه قرار دادن است که اهل‌بیت(ع) واسطه ما هستند./993/پ202/ی

ارسال نظرات