۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۲۲۸۵۹۹
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

امام حسین شب عاشورا را به استغفار گذراند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان‌ این که همه اولیای دین نسبت به استغفار و آمرزش مبادرت ورزیده اند،گفت: آن دلیلی که در کلام امام حسین(ع) برای گرفتن مهلت از دشمن برای بودن یک شب دیگر در دنیا دیده می شود؛ استغفار، دعا و مناجات با خدا است.
حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور شامگاه هشتم آبان‌ماه، در مراسم ویژه شب ششم محرم الحرام حرم  مطهر رضوی با تبیین «سیره و سخنان امام حسین(ع)» اظهار داشت: امام حسین(ع) شب عاشورا فرمودند: من امشب را می‌خواهم به تلاوت قرآن، استغفار، دعا و مناجات با خدا بگذارم آنگاه به حضرت اباالفضل(ع) گفتند برو از آن‌ها امشب را مهلت بگیر.

 

وی با بیان‌ این که همه اولیای دین نسبت به استغفار و آمرزش مبادرت ورزیده اند، تصریح کرد: استغفار دلیلی است که امام حسین(ع) خواستند یک شب دیگر در دنیا بمانند و در کلام خود ایشان دیده می‌شود.

 

دادستان کل کشور ابراز کرد: ما از کجی ها، بدی‌ها، رذائل و گناهان طلب اسغفار می کنیم اما سوال مطرح می شود که استغفار امام که ملکه عصمت و طهارت(ع) است و دچار لغزش در اندیشه و عمل نمی‌شود، چه می تواند باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: با توجه به سخنانی که بزرگان در این رابطه بیان کرده اند، استغفارالنبی، استغفار امام و استغفارالحجه که دریای نور هستند چهار وجه دارد؛ پیامبر(ص) و اولیای دین در مقام معلم و متعلم بشر هستند و با قصد آموزش به ما استغفار می کنند.

 

وی افزود: استغفار طلبی که امیرمومنان(ع) به کمیل یا امام سجاد(ع) به ابوحمزه ثمالی آموخت، از این نمونه‌ها است به طور کلی هرچه دعا به دست ما رسیده مرهون این فرهنگ است.

 

دادستان کل کشور با بیان‌ این‌که طلب بخشش از خداوند نه برای خود بلکه برای امت و پیروانش وجه دوم قابل بررسی است، عنوان کرد: امام دو شخصیت حقیقی و حقوقی دارد، شخصیت حقوقی که وجود جمعی و جایگاه امام امت، وجود و دایره وسعت وجودی آن‌ها نسبت به عالم است به همین دلیل عرضه می‌دارند: «ببخش ما» را درواقع این نوع طلب بخشش؛ برای امت است.

 

وی با اشاره به این‌که وجه سوم استغفار مربوط به پیروزی و موفقیت است، افزود: خداوند خطاب به نبی مکرم اسلام(ص) می فرماید: وقتی فوج فوج مردم به‌سوی تو می آیند و وارد دین می شوند، وقتی فتح و نصرت نصیبت تو می‌شود استغفار کن زیرا خداوند مستغفرین و اظهار عجز کردن به درگاهش را دوست دارد؛ بنابراین هنگامی که در زندگی موفقیتی یا به موقعیتی عالی دست پیدا ‌می‌کنیم باید به درگاه خداوند استغفار کنیم.

 

دادستان کل کشور به وجه چهارم که استغفار امام حسین(ع) در شب عاشورا مربوط به این مورد است، اشاره و عنوان کرد: از آنجا که امام حسین(ع) می‌داند خداوند از تلاوت قرآن، استغار و دعا نسبت به بندگانش خشنود می شود، یک شب به همین دلیل مهلت می گیرد؛ استغفار امام برای گناه و معصیت نیست بلکه برای این است که درجه و مقام آن‌ها نزد پروردگار عالم یک درجه عالی تر شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یادآور شد: در نتیجه ما از گناه و معصیت استغفار می‌کنیم که قلب‌ها، جان‌ها، دل‌ها را با واسطه قرار دادن ائمه اطهار(ع) پالایش و پاک کنیم و گریه بر امام حسین(ع) از بهترین وسایل قرب الهی است که به ما قدرت تصمیم گیری برای ترک گناهان می بخشد./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات