۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۱
کد خبر: ۲۲۸۶۱۵
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

پیروی نکردن از امام مساوی جهل و ظلمت است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که پیروی نکردن از امام مساوی جهل و ظلمت است، گفت: فقط امام(ع) می‌تواند انسان را از وادی جهل و ظلمت نجات دهد و به ساحل نور و معرفت الهی راهنمایی کند، کسی که امام زمانش را نشناسد تا قیامت در جهل باقی می‌ماند.
حجت الاسلام سيدمهدي ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، پنج‌شنبه شب در مراسم عزاداری دهه محرم که در نمازخانه مدرسه فیضیه برگزار شد درک مقامات معنوی را با کمک و شفاعت اهل بیت(ع) ممکن خواند و اظهار داشت: انسان فقط با ولایت و سرپرستی پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) می‌تواند از حجاب‌های ظلمانی نجات یابد و بعد از سیر در وادی نور به مقامات معنوی برسد.

 

وی با اشاره به روایت «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» تأکید کرد: فقط امام(ع) می‌تواند انسان را از وادی جهل و ظلمت نجات دهد و به ساحل نور و معرفت الهی راهنمایی کند از این‌رو اگر کسی امام زمانش را نشناسد که به ایشان مراجعه کند تا قیامت در جهل باقی می‌ماند و شیطان از جهات مختلف به وی حمله کرده تا بر وی مسلط می‌شود.

 

مقابله با ظلمت‌های نفسانی جهاد اکبر است

حجت الاسلام میرباقری به حجاب‌های میان بندگان با خداوند اشاره کرد و افزود: خداوند بر بندگان احاطه دارد و از طرف خالق با مخلوق مانعی وجود ندارد اما میان بندگان با خداوند حجاب‌های بسیاری است و چنان که در روایات آمده است «انسان طعم توحید را نمی‌چشد مگر این که حجاب‌ها برداشته شود».

 

وی مقابله با ظلمت‌های نفسانی را جهاد اکبر خواند و تصریح کرد: با توجه به گستردگی دستگاه شیطانی که تکنولوژی عصر حاضر را نیز به کمک گرفته است بندگانی نجات پیدا می‌کنند که صفات ائمه اطهار(ع) در آنها تجلی پیدا کند و حجاب‌های ظلمانی را کنار زده باشند همانگونه که پیامبراکرم(ص) نیز مقابله با نفس را جهاد اکبر نامیدند.

 

حجت الاسلام میرباقری به لطف و رحمت خداوند به بندگان اشاره کرد و یادآور شد: چگونه رحمت و محبت خداوند را حس نمی‌کنیم اما اندک محبت دیگران را متوجه می‌شویم در صورتی که محبت دیگران پرتوی از محبت خداوند است و بالاترین جاذبه‌های محبت از جمله پدر و مادر با دریای بیکران رحمت و مهربانی خداوند نسبت به بندگان قابل مقایسه نیست.

 

 تمام رنج و بی‌قراری انسان به خاطر گمشده اصلی‌اش خداوند است

مدیر فرهنگستان علوم اسلامی قم با توجه به رنج و بی‌قراری انسان در دنیا افزود: تمام رنج و بی‌قراری انسان به خاطر گمشده اصلی‌اش خداوند است و اگر انسان به محبت خداوند برسد اطمینان پیدا کرده و به آرامش می‌رسد زیرا خداوند میان انسان و قلبش حائل است و به همین دلیل انسان خودش را دوست دارد.

 

وی به اهمیت ذکر و یاد خداوند اشاره و تأکید کرد: گاهی انسان به خداوند توجه دارد و به یاد خداوند است اما زمانی یاد خدا موجب اطمینان و آرامش است که خداوند نیز از انسان راضی باشد و به وی توجه کند همانگونه که در آیه «الا بذکرالله تطمئن القلوب» منظور از ذکرالله، توجه خداوند است.

 

حجت الاسلام میرباقری با اشاره به این که مؤمن همه قوا و جوارحش نورانی است خاطرنشان کرد: نور ایمان از قلب مؤمن شروع می‌شود و به جوارحش می‌رسد از این‌رو جسمش نیز مؤمن و نورانی است و با اعضا و جوارح کافر متفاوت است.

 

فکر، گناه و نگاه شیطانی باعث تیرگی قلب انسان می‌شود

وی با اشاره به تیرگی قلب انسان در اثر گناه هشدار داد: هر گناهی که انسان انجام دهد در قلبش تیرگی ایجاد شده و شیطان در قلبش رخنه می‌کند به گونه‌ای که با میل به گناه و متنفر شدن از خوبی‌ها، صفات رذیله در قلبش پیدا شده و مبدأ میل و علاقه‌اش را عوض می‌کند.

 

حجت الاسلام میرباقری هر فکر، گناه و نگاه شیطانی را یک حجاب ظلمانی دانست و افزود: اگر انسانی در این دنیا نتواند از اسارت حجاب‌های ظلمانی آزاد شود در آخرت نیز محجوب خواهد بود و بزرگترین عذاب در قیامت همین ظلمت‌های دنیایی است و در مقابل آن بالاترین نعمت بهشتیان رضایت و خوشنودی خداوند است که بهشت رضوان، جایگاه اولیای الهی است.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان آیه «یخرجهم من الظلمات الی النور» بیان داشت: در روایات وادی شیطانی ظلمات به فضای کور و تاریک در دل دریای مواجی تشبیه شده است که بر فراز آن ابرهای تیره قرار گرفته‌اند و در این فضا انسان دست خودش را نمی‌تواند مشاهده کند و انسان برای عبور از این وادی ظلمت دنیا باید به شعائی از نور ولایت پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) چنگ بزند.

 

 انسان اگر تحت ولایت اهل بیت(ع) قرار نگیرد دستگاه شیطانی بر وی مسلط می‌شود 

وی پذیرش ولایت اهل بیت(ع) را مانع تسلط شیطان خواند و تصریح کرد: انسان اگر تحت ولایت اهل بیت(ع) قرار نگرفت به طور قطع تحت تسلط دستگاه شیطان واقع می‌شود و با وارد شدن به وادی ظلمت و همنشینی با جهل و لشکریانش، ولایت اولیای شیطانی را می‌پذیرد چون که شیطان محبت شهوات را در قلبش ایجاد کرده و بعد آن را تزیین می‌کند.

 

حجت الاسلام میرباقری در پایان با اشاره به وادی ظلمات و وادی نور، رضوان الهی و سخط الهی، شجره زقوم و شجره طوبی، بهشت و جهنم در قرآن ابراز کرد: بخشی از حجاب‌های ظلمانی به علت اراده‌هایی است که در مقابل خداوند استکبار ورزیدند و طغیان کردند و چنان که در حدیث عقل و جهل آمده است در عوالم طغیان، سرکشی و استکبار شیاطین انسی و جنی، لشکریان جهل، کفر، کینه، رغبت به دنیا، بخل و... فعالیت می‌کنند و در مقابل آنها لشکر عقل با لشکریانی از ایمان، زهد، تقوا، سخاوت، گذشت، تمایل به آخرت و... وجود دارند./908/پ202/ی

ارسال نظرات