۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۲۲۸۶۱۶
استاد حوزه علمیه:

مضطر واقعی امام زمان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: نکته مهم درباره اضطرار اهل بیت(ع) این است که آنها حتی در حال اضطرار آنچه را که خدا دوست داشت می‌خواستند چون امام حسین(ع) می‌داند خداوند لقای خود را برای او برگزیده پس ایشان نیز لقای خدا را انتخاب می‌کند، مضطر واقعی امام زمان(عج) نیز به واسطه خواسته خدا بر فرج خود دعا می‌کند.
کاردان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین کاردان استاد حوزه در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) که در شامگاه پنج‌شنبه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت ایشان و یاران باوفایش گفت: امروز درک و شناخت امام زمان(عج) مساله بسیار مهمی است به گونه‌ای که پیامبر(ص) از آغاز رسالت خود بارها تکرار کردند که هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد و یا برای او امامی نباشد چون کسی که در عصر جاهلیت بوده از دنیا رفته است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در رابطه با  شناخت امام زمان(عج) عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: به راستی که خداوند به واسطه امامان برحق از خاندان پیامبر(ص) و دین خود پرده برداری کرده است و به وجود آنان راه و روش دین را آشکار ساخته و از علم و دانش خود به آنها عطا کرده است.

 

حجت‌الاسلام کاردان در ادامه افزود: هر کس از امت حضرت محمد(ص) مقام ولایت امام زمان خود را درک کند مزه شیرین ایمان را چشیده و برتری و زیباییهای اسلام را خواهد دانست، این مطلب نشان می‌دهد که خداوند هدایت ویژه بندگان خود را در اختیار ائمه معصومان(ع) قرار داده و ما را موظف کرده که پیرو این خاندان باشیم زیرا راه مستقیم را در این خاندان قرار داده است.

 

استاد حوزه با اشاره به یکی دیگر از راههای شناخت امام زمان(عج) اظهار داشت: یکی دیگر از راههای شناخت امام زمان(عج) قرآن به عنوان لسان کل شیء است که باید در این زمینه از قرآن زیاد تحقیق کرد.

 

امام زمان(عج) مضطر واقعی هستند

 

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن تحت عنوان "ام یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف سوء" گفت: همه شما در منبرها و هیات این آیه از قرآن کریم را فراوان شنیدید با توجه به معنی این آیه یکی از شرایط استجابت دعا مضطر بودن انسان بیان شده که او را به هدف اجابت نزدیک می‌کند و البته همه تفاسیر روایی شیعی بدون استثناء مضطر واقعی را امام زمان(عج) عنوان کردند.

 

حجت‌الاسلام کاردان با بیان قطعه‌ای از دعای ندبه که اشاره به اضطرار امام زمان(عج) دارد، عنوان کرد: به این دلیل که علم و درک حجت الهی نسبت به عالم خلقت بالاتر و بیشتر است زمانی که صحنه‌های انحراف طبیعت و بندگان خدا را در عصر غیبت کبری مشاهده می‌کند حال اضطرار پیدا می‌کند حالت اضطرار او نیز بسیار بیشتر دیگران است.

 

دعای فرج گشایش در زندگی شیعیان است

 

استاد حوزه با اشاره حدیثی از امام زمان(عج) که می‌فرمایند: برای تعجیل در فرج من فراوان دعا کنید زیرا دعای برای فرج من در امر شما گشایش ایجاد می‌کند، گفت: از این سخن دو معنا برداشت می‌شود یکی این‌که اگر انسانها دعا کرده و ایشان ظهور پیدا کنند به طور قطع همه انسانها به حق خود می‌رسند و زمانی که به حق خود رسیدند نیازی به ظلم کردن یا ظلم پذیری ندارند بنابراین زندگی همراه با آرامش و آسایش خواهند داشت.

 

وی درادامه با بیان معنای دیگر این حدیث عنوان کرد: معنای دیگر این است که وقتی انسان گرفتار و مضطر برای امام زمان(عج) دعا کند او نیز برای شما دعا کرده و سبب نجات شما از گرفتاری و اضطرار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام کاردان با اشاره به مثالی از اضطرار ائمه معصومین اظهار داشت: پیامبر(ص) در غزوه احد زمانی‌که دشمن ایشان را محاصره کرده بود و غیر از امیرمومنان(ع) کسی از ایشان دفاع نمی‌کرد مضطر شدند اما یارانی را که او را ترک کرده بودند نفرین نکرد در حالی‌که اگر نفرین می‌کردند به هدف اجابت می‌رسید.

 

استاد حوزه با اشاره مثال دیگری از مصداق مضطر واقعی افزود: یکی دیگر از مصادیق مضطر واقعی امیرمومنان(ع) است زمانی که دشمن دست وی را بسته و همسرش حضرت فاطمه زهرا(س) را کتک می‌زدند در این زمان امیرمومنان مضطر شدند اما کسی را نفرین نکردند و همچنان حضرت زهرا(س) زمانی که امیرمومنان(ع) را دست بسته به مسجد می‌بردند مضطر شدند اما امت رسول خدا(ص) را نفرین نکردند.

 

امام حسین(ع) با وجود اضطرار زیاد در کربلا لقای الهی را که خواست خدا بود انتخاب کرد

 

وی با اشاره به مصداق دیگری از اضطرار ائمه معصومین(ع) گفت: روز عاشورا در کربلا زمانی که امام حسین(ع) به اضطرار رسیده و به حال خود و فرزندان پیامبر(ص) گریه کردند خداوند امدادهای غیبی را به عنوان کمک به ایشان نشان داده و ایشان را بین پیروزی بر لشکر دشمن و لقاء خدا مخیر کرد اما امام حسین(ع) با وجود آن همه اضطرار لقاء الهی را که خواست خدا بود انتخاب کرد.

 

حجت‌الاسلام کاردان تصریح کرد: نکته مهم درباره اضطرار اهل بیت(ع) این است که آنها حتی در حال اضطرار آنچه را که خدا دوست داشت می‌خواستند چون امام حسین(ع) می‌داند خداوند لقاء خود را برای او برگزیده پس ایشان نیز لقاء خدا را انتخاب می‌کند، مضطر واقعی امام زمان(عج) نیز به واسطه خواسته خدا بر فرج خود دعا می‌کند.

 

شیعه وظیفه دارد برای مضطر واقعی امام زمان(عج) دعا کند

 

وی در پایان با اشاره به این‌که همه وظیفه داریم برای فرج مضطر حقیقی امام زمان(عج) دعاکنیم، بیان داشت: همه ما موظف هستیم که برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم بنا بر فرموده امام باقر(ع) همان‌گونه که انگشتان دست از هم جدا می‌شوند قضای الهی نیز با دعا کردن برمی‌گردد بنابراین ما وظیفه داریم دعا کنیم تا خداوند امر فرج را نزدیک گرداند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات