کربلا تجلی وحدت ایمانی و انسانی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علیرضا رزاقی، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با هفتمین شب مراسم سوگواری عزای حسینی کانون و هیأت خادم الرضا(ع) قم که در ورزشگاه حیدریان برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ صحنه رویارویی حق و باطل است، گفت: بشر در فرهنگ دین سازنده تاریخ است.
وی افزود: انسان است که میتواند تاریخ را بسازد، صفحات تاریخ را فرد با عمل خود مینویسد، البته گروهی به سوی رحمان و گروهی به سمت شیطان حرکت میکنند؛ کربلا یکی از صحنههای رویارویی دین و کفر، اسلام و شرک و قرآن با ضد قرآن بوده است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه از نظر اسلام انسان محور حرکات است، بیان داشت: انسانهای که در نهضت حسین بن علی(ع) ایفای نقش کردند سبب ماندگاری قیام و حرکت امام(ع) شدند.
وی ادامه داد: عنصر فاعلی و عامل انسانی مهمترین نقش را در حرکات دارد؛ در انقلاب اسلامی نیز این موضوع را مشاهده کردیم؛ انسانهای معتقد به اسلام، قرآن و دین بزرگترین خطر برای دشمنان هستند؛ ایمان سد محکم نفوذ دشمن در انسانها است.
حجتالاسلام رزاقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در میان اصحاب امام حسین(ع) هفت گروه حضور داشتند، بیان داشت: در لشکر سیدالشهدا(ع) صغیر و کبیر حضور داشتند و عشق امام حسین(ع) عامل وحدت میان این گروههای مختلف شده بود.
وی تصریح کرد: در کربلا یک گروه غیر مسلمانان بودند که به برکت امام حسین(ع) مسلمان شدند؛ وهب، مادر و همسرش مسیحی بودند که به برکت سیدالشهدا(ع) مسلمان شدند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه گروه دوم حاضر در کربلا غیر شیعیان بودند، اظهار داشت: زهیر بن قین فردی عثمانی بود که به عشق امام حسین(ع) به شهادت رسید.
وی یادآور شد: گروه سوم گروه خارج از لشکر امام حسین(ع) بودند، همانند حر بن یزید ریاحی که در لشکر دشمن بودند ولی پس از توبه در رکاب امام(ع) به شهادت رسیدند.
حجتالاسلام رزاقی تازه دامادها را از دیگر گروههای حاضر در لشکر امام حسین(ع) برشمرد و اظهار داشت: تازه دامادها و عروسها در رکاب سیدالشهدا(ع) به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: گروهی خانوادگی به کربلا آمده و به شهادت رسیدند؛ گروه دیگر رزمندگان سابقه دار در میدان های جنگ علیه کفار بودند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: خادمان، نوکران و غلامان را از دیگر گروههای حاضر در لشکر حضرت حسین بن علی(ع) بودند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اهلبیت(ع) تسلیم امر الهی بودند، عنوان کرد: ائمه اطهار(ع) به سبب تسلیم امر الهی شهادت و زندان را پذیرفتند؛ این بزرگواران تنها به دنبال رضای خدا بودند./993/ پ202/س